Burgerrestauranten Super Hero Burger i Olav Tryggvasons gate i Trondheim fikk nylig et brev fra tegneseriegiganten DC Comics. De krevde at burgerstedet sluttet å bruke logo og navn fordi det minnet for mye om Supermann, som DC Comics eier rettighetene til.

- Vi forandret logo på restauranten så raskt vi kunne. Klærne derimot, tar litt lengre tid. Vi håper at nye klær er på plass innen ti dager, sier Christopher Vrioni, en av eierne av Super Hero Burger i Trondheim.

Dyr lærekurve

I brevet som ble sendt til Vrionis advokat begrunnes kravet med at logoen både i form og farge minner om den berømte «S-in-Shield»-logoen Superman bærer på brystet, og at navnet også er valgt for å skape assosiasjoner til tegneseriekarakteren «samt goodwillen som er knyttet til den velkjente karakteren og logoen».

- Vi forsøkte å svare på kravet så raskt som mulig, men det var ikke lett å bytte ut alt med en eneste gang. Det har jo også kostet en del penger, og vi anslår at logo-skiftet koster oss rundt 200 000 kroner, forteller Vrioni.

Han ser på det hele som en del av «utdanningen» til de ferske restaurantgründerne.

- Det ble en dyr og bratt lærekurve, men utdanning er jo ikke billig. Vi har lært at vi må være mer forsiktige, sier han.

Les alle Smakspolitiets anmeldelser her

Travel uke

Til tross for at Super Hero Burger måtte bytte ut logoen på restauranten, er det foreløpig ingenting som tyder på at det har gått på omsetningen løs.

- Forrige uke var en av våre mest travle uker noensinne. Og vi lager mellom 8000 og 10 000 burgere i uka, sier Vrioni fornøyd.

Advokatregninger, markedsføringsmateriell og nye klær vil naturlig nok merkes på regnskapet, og det vil få konsekvenser for driften ifølge eieren. Planer om å utvide kjøkkenet med mer utstyr vil trolig ta lengre tid.

- Vi håper selvsagt å kunne utvide så raskt som mulig, men denne saken setter oss litt tilbake. I neste uke skal vi ansette 4–5 personer til, forteller Vrioni.

LES MER (PLUSS): Her får du den beste nattmaten i Trondheim

- Tenker at vi er dumme

Per i dag er det 16 ansatte i restauranten. Han innrømmer at det innimellom er for lang ventetid.

- Kundene skal bli enda mer fornøyde fordi maten kommer raskere og skal holde enda høyere kvalitet, forteller Vrioni.

- Hva tror du kundene tenker om denne saken?

- Noen kunder tenker sikkert at vi er litt dumme. Jeg vil argumentere for at vi er litt lite utdannet ennå, og det måtte vi betale for nå. Men vi gjør vårt beste og vi kan alltid forbedre oss, sier han.

Vil ikke kommentere

Advokat Heidi Nysæter i Pretor advokat AS opplyser til Adresseavisen at de har sendt et brev på vegne av Super Hero Burger der de informerer om at de har trukket varemerkeregistreringen og de har også sendt kopi av den nye logoen.

- Vi har ikke hørt noe mer fra den andre parten, sier hun.

Det er advokatfirmaet Bryn Aarflot AS som representerer det amerikanske selskapet DC Comics i Norge. De har ikke ønsket å kommentere saken, til tross for gjentatte henvendelser fra Adresseavisen.

Tidligere har de begrunnet stillheten med at de har en generell taushetsplikt, og at de derfor aldri kommenterer enkeltsaker uten foregående samtykke fra klienten.

DC Comics er en del av Warner Bros. De skriver i en e-post til Adresseavisen at de ikke har noen kommentar til saken.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Denne logoen ble for lik originalen for tegneserieselskapet. Foto: Terje Svaan/Cliparts.co
Christopher Vrioni sa opp jobben på Egon og lagde sin egen burgerrestaurant. Foto: JENS PETTER SØRAA