Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

Onsdag letter flyene til det nyetablerte selskapet Krohn Air mellom fylkeshovedstedene i Midt-Norge for første gang.

Oppdal turisthotell skal vaskes ned og gjenåpnes

Nå skal turisthotellet og skiheisene i Oppdal markedsføre seg sammen.

Rørosmat får pris for bygdeutvikling

Innovasjon Norge har kåret Rørosmat til vinner av Bygdeutviklingsprisen for Sør-Trøndelag i 2014.

Kollektivpendlerne taper grovt mot Tesla-kjørerne

Forskjellen mellom støtten til kollektivreisende og dem som kjører elbil, er skrikende, mener en av landets ledende transportforskere.

Ap-topper krever penger til E6 sør og Trønderbanen

– Regjeringen må stå ved sine løfter og bevilge penger til både E6 Trondheimsveien og Trønderbanen i 2015. Det krever Ap-toppene Trond Giske og Tore O. Sandvik.

Nidar-sjokolade taper terreng

Trøndersk godteri mister markedsandeler etter sammenslåingen med Kims og Sætre.

Den norske solfangeridealisten

Den typiske eier av et solvarmeanlegg i Norge, er en ressurssterk mann på 50-60 år. Han er interessert i energiløsninger, har gjerne teknisk kompetanse og ønsker å spare både miljø og penger.

Reinertsen: – Sier ikke opp noen

Reinertsen vil heller tære på budsjettet enn å si opp oljeingeniører.

Nå kan du styre pengesekken selv

Har du en fripolise fra en tidligere arbeidsgiver, er sjansen stor for at du i løpet av høsten blir spurt om du vil passe pengene selv. Ikke alle bør takke ja.

Kraftig økning i ledighet blant oljeingeniørene

Midt-Norge og Nord-Norge blir hardest rammet av kuttene i oljebransjen, tror Peter Høvik i den trønderske oljeklyngen.

Get solgt til dansk selskap

Kabelselskapet Get selges til danske TDC for 13,8 milliarder kroner.

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Da SAS bestemte seg like før jul i fjor å legge ned flyruten som har gått mellom Molde og Trondheim, klarte ikke forretningsmannen, flyentusiasten og Molde-patrioten Claus Krohn (76) sitte stille å se flytilbudet forsvinne.

– Regionen ville miste et tilbud som det er stort behov for, sier Krohn til adressa.no.



To daglige avganger

Flyet som skal gå mellom Molde og Trondheim er et 32-seters turbopropellfly av typen Dornier 328. Flytiden er beregnet til ca. 40 minutter. Tilbudet innebærer to flyavganger på alle hverdager fra hver by, en tur om morgenen og en om ettermiddagen.

Det er Krohn selv som står som ene aksjeeier av selskapet Krohn Air. Men hvor mye han har investert i selskapet, vil han ikke ut med.

– Vi blir ikke noe lavprisselskap. Vi skal ha et tilbud for næringslivet, i tillegg til ansatte og brukere av helsesektoren, stat og kommune, sier Krohn.



Flyentusiast

Og ikke mindre enn to måneder etter at SAS varslet om nedleggelse av ruten, er altså Krohns tilbud på vingene. Han har gjort det som måtte til for å etablere sitt eget flyselskap for å få opprettholde flyruten

– Det har gått fort.

– Ja. Hals over hode, humrer Krohn.

Forretningsmannen og flyentusiasten tok flysertifikatet i en alder av 69 år, og har senere kjøpt seg sitt eget fly. Han har lenge lekt med tanken på å starte med business charter.

– Næringsliv har ofte behov for å komme seg raskt mellom møter, på steder som kanskje ikke direkterute. Da kan det være en fordel å slippe mellomlandinger, sier Krohn.

Derfra var veien kort til å opprette sin egen flyrute mellom Molde og Trondheim.



Arbeidsplasser

Krohn har fått god hjelp til oppstarten og har prioritert å få i gang driften av ruten, fremfor å finne ansatte som skal fylle arbeidsplassene. For ham var det viktig at medborgerne skal ha et tilbud umiddelbart når SAS slutter å kjøre ruten fra 31. januar.

– Foreløpig leier vi tjenester fra SAS groundservice for booking og bagasjehåndtering. Antall ansatte vil avhengig av etterspørselen. Men i første omgang vil vi ha behov for tre ansatte på flyet, to piloter og en flyvertinne, sier Krohn.















Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus

northug-saken

Kommentar:

Summen av Northugs feiltrinn er ødeleggende

Både lovens og folkets dom blir strengere, mener adressa.no kommentator.

- Nå må du passe deg så det ikke går liv her

Se hvordan det går når RBK-spillerne bygger katapult sammen.

- Ta det siste badet før helga kommer

Se hvilke trønderske steder som målte over 20 grader i dag.