Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

Onsdag letter flyene til det nyetablerte selskapet Krohn Air mellom fylkeshovedstedene i Midt-Norge for første gang.

Innsidemistanke i trønderselskap

Innsidere i Norway Royal Salmon (NRS) kan ha handlet aksjer ulovlig etter en lekkasje fra Fiskeridirektoratet.

Derfor stuper ikke drivstoffprisen når oljeprisen er i fritt fall

Oljeprisen har falt 25 prosent siden juni. Bensinprisen har gått ned seks prosent.

Norwegian kan ha tapt én milliard på flytrøbbel

Problemene med Norwegians Dreamliner-fly har ført til rundt én milliard kroner i ekstra kostnader og tapte inntekter for selskapet.

Kongsberg Maritime flytter fra Lade

Etter mer enn 40 år på Lade, flytter Kongsberg Maritime til Grilstad Marina.

Se kart over Kotengs boligimperium

Ivar Koteng er stor innen nærigseiendom i Midtbyen. Nå blir han også en av Trondheims største på boligeiendom.

Kutt reduserer underskuddet i Norske Skog

Lavere kostnader gir uttelling på bunnlinjen i Norske Skog, til tross for fallende inntekter. Underskuddet før skatt ble på 40 millioner kroner i tredje kvartal.

Norges Bank holder styringsrenten fast

Norges Bank holder styringsrenten uendret på 1,5 prosent. Dermed passerer vi 1.000 dager med samme rente innen neste rentemøte.

Sterkt kvartal for DNB

DNB fikk et resultat på 5.686 millioner kroner i tredje kvartal, opp 805 millioner fra samme kvartal i fjor.

Per Sandberg åpen for omkamp om formuesskatten

Frp-nestleder Per Sandberg er åpen for omkamp om formuesskatten når samarbeidspartiene skal snekre budsjett på Stortinget i høst.

Hun er årets entreprenør i Midt-Norge

Vibecke Bondø fra Namdal til topps i vekstskaperprogram.

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Da SAS bestemte seg like før jul i fjor å legge ned flyruten som har gått mellom Molde og Trondheim, klarte ikke forretningsmannen, flyentusiasten og Molde-patrioten Claus Krohn (76) sitte stille å se flytilbudet forsvinne.

– Regionen ville miste et tilbud som det er stort behov for, sier Krohn til adressa.no.



To daglige avganger

Flyet som skal gå mellom Molde og Trondheim er et 32-seters turbopropellfly av typen Dornier 328. Flytiden er beregnet til ca. 40 minutter. Tilbudet innebærer to flyavganger på alle hverdager fra hver by, en tur om morgenen og en om ettermiddagen.

Det er Krohn selv som står som ene aksjeeier av selskapet Krohn Air. Men hvor mye han har investert i selskapet, vil han ikke ut med.

– Vi blir ikke noe lavprisselskap. Vi skal ha et tilbud for næringslivet, i tillegg til ansatte og brukere av helsesektoren, stat og kommune, sier Krohn.



Flyentusiast

Og ikke mindre enn to måneder etter at SAS varslet om nedleggelse av ruten, er altså Krohns tilbud på vingene. Han har gjort det som måtte til for å etablere sitt eget flyselskap for å få opprettholde flyruten

– Det har gått fort.

– Ja. Hals over hode, humrer Krohn.

Forretningsmannen og flyentusiasten tok flysertifikatet i en alder av 69 år, og har senere kjøpt seg sitt eget fly. Han har lenge lekt med tanken på å starte med business charter.

– Næringsliv har ofte behov for å komme seg raskt mellom møter, på steder som kanskje ikke direkterute. Da kan det være en fordel å slippe mellomlandinger, sier Krohn.

Derfra var veien kort til å opprette sin egen flyrute mellom Molde og Trondheim.



Arbeidsplasser

Krohn har fått god hjelp til oppstarten og har prioritert å få i gang driften av ruten, fremfor å finne ansatte som skal fylle arbeidsplassene. For ham var det viktig at medborgerne skal ha et tilbud umiddelbart når SAS slutter å kjøre ruten fra 31. januar.

– Foreløpig leier vi tjenester fra SAS groundservice for booking og bagasjehåndtering. Antall ansatte vil avhengig av etterspørselen. Men i første omgang vil vi ha behov for tre ansatte på flyet, to piloter og en flyvertinne, sier Krohn.















Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus