Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

Onsdag letter flyene til det nyetablerte selskapet Krohn Air mellom fylkeshovedstedene i Midt-Norge for første gang.
Dette leses nå:

Kafé på Sirkus konkurs

Noora Café på Sirkus Shopping er konkurs for andre gang.

Over tusen kunder får inkassopenger tilbake

Trondheimsselskapet Odin Kapital må betale tilbake ulovlig innkrevde inkassosalær til mer enn tusen kunder.

Streik kan gi innstilte fly tirsdag morgen

Mandag megles det mellom Luftfartens Funksjonærforening (LFF) og NHO Luftfart. Blir de ikke enige, kan det bli streik fra midnatt og stengte skranker på flyplassene tirsdag.

Kjøper Rec Solar for over 4 milliarder

Styret i Rec Solar anbefaler sine aksjonærer å godta Bluestar Elkems bud på over 4,3 milliarder kroner for alle aksjene i Rec Solar.

12 Ica-butikker i Midt-Norge kan bli krevd solgt

Coop kan måtte kvitte seg med rundt 20 Ica-eide butikker, ifølge deres egen vurdering av konkurransesituasjonen. De fleste ligger i Midt-Norge.

Storebrand har bedt om forklaring fra Telenor

Telenor-aksjonæren Storebrand har allerede svartelistet 14 store internasjonale selskaper på grunn av grov korrupsjon. Nå vil de ha forklaring fra Telenor om VimpelCom-saken.

SAS og Widerøe kan bli rammet av streik

680 bakkeansatte i SAS og Widerøe kan bli tatt ut i streik fra tirsdag dersom ikke NHO Luftfart kommer til enighet med Luftfartens Funksjonærforening (LFF).

Siemens søker kvinner

Hos Siemens er over 80 prosent av alle ansatte menn. Kun åtte prosent av dem som har tekniske stillinger er kvinner. Dette skal snus.

Fikk sjokk da han leste på nettet at han hadde mistet jobben

Ken Ronny Fiskum (33) fra Namsos er én av de 130 plattformarbeiderne som mister jobben hos Reinertsen.

Ledermøtet

Følger med på jordens bevegelser

Morten Smelror styrer geologene ved NGU. Slik at de kan skaffe kunnskap som får andre til å ta kloke beslutninger.

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Da SAS bestemte seg like før jul i fjor å legge ned flyruten som har gått mellom Molde og Trondheim, klarte ikke forretningsmannen, flyentusiasten og Molde-patrioten Claus Krohn (76) sitte stille å se flytilbudet forsvinne.

– Regionen ville miste et tilbud som det er stort behov for, sier Krohn til adressa.no.



To daglige avganger

Flyet som skal gå mellom Molde og Trondheim er et 32-seters turbopropellfly av typen Dornier 328. Flytiden er beregnet til ca. 40 minutter. Tilbudet innebærer to flyavganger på alle hverdager fra hver by, en tur om morgenen og en om ettermiddagen.

Det er Krohn selv som står som ene aksjeeier av selskapet Krohn Air. Men hvor mye han har investert i selskapet, vil han ikke ut med.

– Vi blir ikke noe lavprisselskap. Vi skal ha et tilbud for næringslivet, i tillegg til ansatte og brukere av helsesektoren, stat og kommune, sier Krohn.



Flyentusiast

Og ikke mindre enn to måneder etter at SAS varslet om nedleggelse av ruten, er altså Krohns tilbud på vingene. Han har gjort det som måtte til for å etablere sitt eget flyselskap for å få opprettholde flyruten

– Det har gått fort.

– Ja. Hals over hode, humrer Krohn.

Forretningsmannen og flyentusiasten tok flysertifikatet i en alder av 69 år, og har senere kjøpt seg sitt eget fly. Han har lenge lekt med tanken på å starte med business charter.

– Næringsliv har ofte behov for å komme seg raskt mellom møter, på steder som kanskje ikke direkterute. Da kan det være en fordel å slippe mellomlandinger, sier Krohn.

Derfra var veien kort til å opprette sin egen flyrute mellom Molde og Trondheim.



Arbeidsplasser

Krohn har fått god hjelp til oppstarten og har prioritert å få i gang driften av ruten, fremfor å finne ansatte som skal fylle arbeidsplassene. For ham var det viktig at medborgerne skal ha et tilbud umiddelbart når SAS slutter å kjøre ruten fra 31. januar.

– Foreløpig leier vi tjenester fra SAS groundservice for booking og bagasjehåndtering. Antall ansatte vil avhengig av etterspørselen. Men i første omgang vil vi ha behov for tre ansatte på flyet, to piloter og en flyvertinne, sier Krohn.















Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:
Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus