Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

Onsdag letter flyene til det nyetablerte selskapet Krohn Air mellom fylkeshovedstedene i Midt-Norge for første gang.
Leses nå:

Ledermøtet:

- Griper de mulighetene som kommer

Ingvill Kvernmo er ofte å se i hjelm på en byggeplass. Hjemme er det logistikken med tre små barn som må koordineres.

Skal styre borehull på flere kilometer

Melhus-selskapet Devico skal hjelpe Statens vegvesen i arbeidet med ferjefri E39.

Todelt forslag om søndagsåpne butikker lagt fram

Regjeringen ønsker søndagsåpne butikker, men åpner også for et forslag der kommunene selv skal få bestemme. Forslaget sendes nå på høring.

SAS endrer cockpit-regler etter flystyrt

SAS endrer arbeidsrutiner og innfører en regel om at det alltid skal være to personer i cockpiten på selskapets fly.

Røkke-sjef fikk ti millioner i lønnskutt

Likevel tjente Øyvind Eriksen over en million i måneden.

- Listhaug mangler kompetanse

Rema-gründer Odd Reitan kritiserer landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) i et internt brev.

Denne boligen gikk fire mill. over prisantydning

Budkrigen på Ranheim sendte prisen i været på knappe fire timer.

Nav-brev får folk tilbake i jobb

Mange vender tilbake i jobb når Nav sender brev om dialogmøte til sykmeldte, viser forskning utført ved Frischsenteret.

Kiwi billigst før påske

Rema 1000 havnet utenfor pallen i Adresseavisens pristest.

Full enighet i lønnsoppgjøret

Avklaring mellom LO og NHO.

Nå øker arbeidsledigheten

Arbeidsledigheten i Norge steg til 3,9 prosent i januar. Økningen er overraskende

Oljeprisen rett til værs

Prisen på råolje føk i været. Aktørene oljemarkedet frykter storkrig i Midtøsten mellom Saudi-Arabia og Iran.

Skal legge 48 mil langt gassrør

Verdens største rørleggingsskip starter arbeidet med å legge ut gassrøret fra Aukra til Aasta Hansteen-feltet.

Hun skapte milliardbutikk i Trondheim

For andre gang på to uker selges et trøndersk teknologiselskap for en svimlende sum. Anne Dalager Dyrli har vært med helt siden starten.

- En situasjonsbeskrivelse jeg ikke kjenner meg igjen i

Styreleder Gunn Wærsted i Petoro avviser påstandene fra Det norske-topp Sverre Skogen.

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Da SAS bestemte seg like før jul i fjor å legge ned flyruten som har gått mellom Molde og Trondheim, klarte ikke forretningsmannen, flyentusiasten og Molde-patrioten Claus Krohn (76) sitte stille å se flytilbudet forsvinne.

– Regionen ville miste et tilbud som det er stort behov for, sier Krohn til adressa.no.



To daglige avganger

Flyet som skal gå mellom Molde og Trondheim er et 32-seters turbopropellfly av typen Dornier 328. Flytiden er beregnet til ca. 40 minutter. Tilbudet innebærer to flyavganger på alle hverdager fra hver by, en tur om morgenen og en om ettermiddagen.

Det er Krohn selv som står som ene aksjeeier av selskapet Krohn Air. Men hvor mye han har investert i selskapet, vil han ikke ut med.

– Vi blir ikke noe lavprisselskap. Vi skal ha et tilbud for næringslivet, i tillegg til ansatte og brukere av helsesektoren, stat og kommune, sier Krohn.



Flyentusiast

Og ikke mindre enn to måneder etter at SAS varslet om nedleggelse av ruten, er altså Krohns tilbud på vingene. Han har gjort det som måtte til for å etablere sitt eget flyselskap for å få opprettholde flyruten

– Det har gått fort.

– Ja. Hals over hode, humrer Krohn.

Forretningsmannen og flyentusiasten tok flysertifikatet i en alder av 69 år, og har senere kjøpt seg sitt eget fly. Han har lenge lekt med tanken på å starte med business charter.

– Næringsliv har ofte behov for å komme seg raskt mellom møter, på steder som kanskje ikke direkterute. Da kan det være en fordel å slippe mellomlandinger, sier Krohn.

Derfra var veien kort til å opprette sin egen flyrute mellom Molde og Trondheim.



Arbeidsplasser

Krohn har fått god hjelp til oppstarten og har prioritert å få i gang driften av ruten, fremfor å finne ansatte som skal fylle arbeidsplassene. For ham var det viktig at medborgerne skal ha et tilbud umiddelbart når SAS slutter å kjøre ruten fra 31. januar.

– Foreløpig leier vi tjenester fra SAS groundservice for booking og bagasjehåndtering. Antall ansatte vil avhengig av etterspørselen. Men i første omgang vil vi ha behov for tre ansatte på flyet, to piloter og en flyvertinne, sier Krohn.















Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus