Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Ny flyrute mellom Trondheim og Molde

Onsdag letter flyene til det nyetablerte selskapet Krohn Air mellom fylkeshovedstedene i Midt-Norge for første gang.
Leses nå:

Arbeidet med den svarte boksen ferdig

- Informasjonen er av god kvalitet.

Brudd i forhandlingene i staten

En time over midnatt natt til søndag brøt LO Stat forhandlingene med staten i årets hovedtariffoppgjør. To timer senere fulgte YS Stat og Unio etter. Bare Akademikerne kom til enighet.

Streik kan føre til full busstopp i Trondheim

Dersom partene i bussmeklingen ikke blir enige, vil alle selskap i Trondheim bli tatt ut i første streikepulje i neste uke.

Enighet og tilfredshet i kommuneoppgjøret

Partene i kommunesektoren kom fram til en forhandlingsløsning i hovedoppgjøret natt til lørdag. Forbundene uttrykker i det store og hele tilfredshet over resultatet.

Tyholttårnet er solgt

Eiendomsinvestor Karl Johan Kopreitan har kjøpt Tyholttårnet.

Sover godt i design fra Trondheim

Alle sengesettene til Høie designes i Trondheim og norske tekstiler selger stadig bedre i utlandet.

Kommentar

Vi stoler blindt på staten og dens roboter

Nordmenn stoler så mye på staten at det er en gru. Tillit, nok penger og latskap gjør at nordmenn denne helgen går glipp av veldig mange millioner kroner.

Forberedt på å tape halv milliard på oljekrisen

Sparebank 1 SMN har finansiert 67 offshoreskip, og forventer å sette av opptil en halv milliard kroner i år for å dekke tap på utlån.

Scandic Lerkendal må stenge - og lørdag trappes streiken opp

Lørdag klokken åtte tas 2447 nye ansatte i hotell- og restaurantbransjen ut i streik, med mindre partene finner en løsning før den tid. 301 av dem jobber i Nord-Trøndelag.

(Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke)

Foto: Oddbjørn Harnes / Romsdals Budstikke

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Da SAS bestemte seg like før jul i fjor å legge ned flyruten som har gått mellom Molde og Trondheim, klarte ikke forretningsmannen, flyentusiasten og Molde-patrioten Claus Krohn (76) sitte stille å se flytilbudet forsvinne.

– Regionen ville miste et tilbud som det er stort behov for, sier Krohn til adressa.no.



To daglige avganger

Flyet som skal gå mellom Molde og Trondheim er et 32-seters turbopropellfly av typen Dornier 328. Flytiden er beregnet til ca. 40 minutter. Tilbudet innebærer to flyavganger på alle hverdager fra hver by, en tur om morgenen og en om ettermiddagen.

Det er Krohn selv som står som ene aksjeeier av selskapet Krohn Air. Men hvor mye han har investert i selskapet, vil han ikke ut med.

– Vi blir ikke noe lavprisselskap. Vi skal ha et tilbud for næringslivet, i tillegg til ansatte og brukere av helsesektoren, stat og kommune, sier Krohn.



Flyentusiast

Og ikke mindre enn to måneder etter at SAS varslet om nedleggelse av ruten, er altså Krohns tilbud på vingene. Han har gjort det som måtte til for å etablere sitt eget flyselskap for å få opprettholde flyruten

– Det har gått fort.

– Ja. Hals over hode, humrer Krohn.

Forretningsmannen og flyentusiasten tok flysertifikatet i en alder av 69 år, og har senere kjøpt seg sitt eget fly. Han har lenge lekt med tanken på å starte med business charter.

– Næringsliv har ofte behov for å komme seg raskt mellom møter, på steder som kanskje ikke direkterute. Da kan det være en fordel å slippe mellomlandinger, sier Krohn.

Derfra var veien kort til å opprette sin egen flyrute mellom Molde og Trondheim.



Arbeidsplasser

Krohn har fått god hjelp til oppstarten og har prioritert å få i gang driften av ruten, fremfor å finne ansatte som skal fylle arbeidsplassene. For ham var det viktig at medborgerne skal ha et tilbud umiddelbart når SAS slutter å kjøre ruten fra 31. januar.

– Foreløpig leier vi tjenester fra SAS groundservice for booking og bagasjehåndtering. Antall ansatte vil avhengig av etterspørselen. Men i første omgang vil vi ha behov for tre ansatte på flyet, to piloter og en flyvertinne, sier Krohn.















Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus