Pålegges morarenter: Bjørn Aune, i Tempe Dekkservice, driver en av de tre bedriftene som nå skal drives til forhandlinger med Trondheim Renholdsverk. Aune avviser kravet. Deler av asfaltarealet på bildet tilhører Renholdsverket. Det krever oppgjør for historisk bruk. Foto: STEINAR FUGELSØY

På overflaten ser det ut som Sluppen Syd, et industriområde mellom Tempevegen og Nidelva, huser små- og mellomstore bedrifter i fredelig naboskap. Men de siste årene har administrasjonen ved Trondheim Renholdsverk holdt kjøretøyer som beveger seg til og fra nabogården, Tempevegen 31, under oppsikt.

– Uventet

– Vi hørte ikke ett ord før kravet dumpet ned i postkassen, sier Bjørn Aune i Tempe Dekkservice.

I juni fikk han en overraskende varsel om regning på 265 625 kroner (ink. mva.), for «leie av grunn» i perioden januar 2007-juni 2008. Dagen etter fulgte innbetalingsfakturaen. Dekkforhandleren har hatt en container på grunnen til Renholdsverket og har parkert på deres eiendom, utenfor butikkinngangen sin.

LES OGSÅ: Regninger var isbryter

Ingen skilting tilsier at denne asfaltbiten tilhører Renholdsverket. En plenkant, delvis beplantet med trær, rammer asfaltparsellen inn mot dekkforhandlerens fasade, Dette levner et inntrykk av at arealet er kundeparkering, men Aune har ikke anlagt det slik.

– Det var sånn da jeg begynte å jobbe på dette bygget i 1989.

Dekkforhandleren har også stablet dekk inntil bygningsveggen, noen av disse stikker inn på renholdsverkets eiendom. Åtte ganger i året henter en lastebil bildekkene, denne kjører på Renholdsverkets grunn. Disse kjøreturene utløser betalingsplikt på 50 000 kroner (eks. mva.) per år, ifølge spesifikasjonen fra Renholdsverket.

«Overtredelsesgebyr»

– Om én kunde parkerer utenfor her, så får jeg en ny regning, sier Aune.

For dekkforhandleren tenker ikke å betale for kundeparkeringen, han har ingen leieavtale med Renholdsverket. I brev til Renholdsverket skriver dekkforhandleren at han har trodd at det eksisterte en avtale om fri gjennomkjøring for firmaene i Tempevegen 31. Nå har han flyttet containeren.

Et nytt brev fra Renholdsverket, datert 30. juni, gjør at han vokter fasaden sin. For om kunder parkerer «hos» Renholdsverket, i stedet for på den tilstøtende felles parkeringsplassen til Tempevegen 31, «vil det bli fakturert overtredelsesgebyr på kroner 2000 per observert tilfelle.» ifølge brevet. Renholdsverket tilbyr videre leieavtale basert på prisene i fakturaen.

Burde gått i dialog

Salgsansvarlig Martin Michalsen i vannleverandøren Aqua Service forteller at selskapet har et selgerkontor i Tempevegen 31.

– Bruker dere området til Renholdsverket?

– Vi kjører inn porten og bort til bygningen vi leier, dette gjelder én bil, vi har én selger der.

– Hva koster dét?

– 75 000 kroner, pluss moms per år.

Økonomidirektør i Aqua Service kaller faktureringen «galopperende galskap.»

– Dette er voldsomt. Etter ti års taushet, så tar man av på denne måten midt i fellesferien. Har det vært mye sol i Trøndelag? undrer økonomidirektør Dag Morten Iversen.

Urimelig pris

– Skulle jeg betalt denne prisen, måtte jeg flyttet. De får ikke fem øre av meg, sier Bjørn Sagmo i Asfalt & Anleggsservice.

Onsdag mottok Sagmo juridisk vurdering fra Maskinentreprenørenes Forbund. Renholdsverket kan kreve leie for framtidig bruk av parkeringsarealet, selv om det ikke har krevet leie tidligere, ifølge forbundsadvokaten.

Men «Kr 75 000 for 60 m2 (1250,- m2) er imidlertid en urimelig pris... en leiepris på ca. kr. 100,- pr. m2 er «gjengs pris». Følgelig vil en riktig leiepris ligge i størrelsesorden ca. kr. 6000,-» skriver advokat Erling M. Erstad.

Må dokumentere

Hvis Renholdsverket krever betaling for tidligere parkering, må de ha signalisert dette tidligere og kunne dokumentere at de har gjort dét. Hvis pris ikke er avtalt, skal det etter kjøpsloven settes gjengs leiepris, og foreldelsesfristen gjør at du kun kan gå tre år tilbake i tid, sier advokat Erstad til Adresseavisen.