Helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen vakte stor oppsikt tidligere i uken, da hun overfor Dagens Næringsliv uttalte at Kinderegg og Happy Meal kunne bli forbudt.

Senere har både statsministeren og Strøm-Erichsen gått tilbake på uttalelsen. Likevel har regjeringen valgt å la forskriften, som åpnet for et slikt forbud, gå uendret ut på høring. Det bekymrer ledelsen i Nidar.

–Denne forskriften er ille fordi den er så streng og så detaljert, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Nidar.

Kan forby tv-reklame

I et møterom på Nidars fabrikklokaler på Strindheim, tar han opp pc-en og slår på prosjektøren. Han viser Nidars siste reklamefilm for Bergene melk. I filmsnutten går to barn forkledd som sjokoladekontrollører rundt i en sjokoladefabrikk i håp om å få smaksprøver.

–Denne vil sannsynligvis bli forbudt om forskriften blir vedtatt. Selv om den er myntet på voksne og spiller på nostalgien fra barndommen, ville den sannsynligvis ikke sluppet gjennom, fordi det medvirker barn i den, sier Rønning.

–En annen ting er at forskriften ikke tar hensyn til om vårt virkelige mål med en reklame er å nå frem til voksne. Tolker Helsedirektoratet det slik at barn kan forventes å være mottakerne av budskapet, kan de forby reklamen, legger han til.

Stratoskua i trøbbel

Flere av Nidars produkter vil bli vanskelig å markedsføre om forskriften går gjennom, deriblant Stratoskua.

–Forskriften sier at bruk av animasjoner og tegnede figurer kan medføre forbud. Vi er også i trøbbel i forhold til å markedsføre Bamsemus og Laban, som har en utforming som kan appellere til unge, sier Rønning.

–I tillegg er definisjonen av markedsføring så vid at det ikke gjøres forskjell på en plakat i butikken og en tv-reklame, sier han.

Gjelder alle under 18

En annen ting ledelsen i Nidar reagerer på, er at definisjonen av barn i den nye forskriften er satt til «personer under 18 år».

–Hvordan skal vi klare å skjerme en 17-åring fra en reklame, all den tid 17-åringen har flere av de samme vanene som en voksen, spør Rønning.

–Taper markedsandeler

Konsekvensene av at forskriften går gjennom i sin nåværende form, kan ifølge Nidar bli dramatiske.

–Det er en grunn til at vi markedsfører produktene våre såpass mye. Sjokolade er ikke er noe man må ha, folk må få vite om nyhetene vi lanserer og påminnes at klassikerne fortsatt er der, sier hovedtillitsvalgt i Nidar, Øyvind Rønningen.

Han tror forskriften vil gi utenlandske produsenter en stor fordel.

–De kan reklamere på sine hjemmesider, gjennom utenlandske tv-kanaler og har i tillegg markeder i utlandet å støtte seg på. Nidar har all utvikling og produksjon i Norge, og selger nesten utelukkende til det norske markedet. Med et markedsføringsforbud, som dette i realiteten er, vil vi miste grepet om det norske markedet, sier Rønningen.

–I ytterste konsekvens kan det føre til tap av arbeidsplasser. Man kan også spørre seg om man kan drive sjokoladeproduksjon, om man ikke får markedsført den, sier Rønningen.

–Overvekt et problem

–Men er dere ikke enig i at overvekt og kostholdsrelaterte sykdommer er et problem?

–Jo, og som sjokoladeprodusent er vi ydmyke overfor dette. Men vi tviler på at det er en slik sammenheng mellom markedsføring og usunt kosthold. Norge er fra før mye snillere i markedsføringen enn i for eksempel USA, sier Rønning.

–Hva mener dere bør gjøres for å få bukt med problemet?

–Vi vil ha mer satsing på utvikling av sukkerfrie produkter. En annen ting er mer fokus på kosthold og mosjon i skolen. Så kan vi heller ikke frita foreldre helt fra å tenkte kosthold og mosjon, sier Rønning.