Fra august 2013 vil det være Boreal Transport Bane og TrønderBilene som har ansvar for å kjøre buss i regionen Sør-Trøndelag.

Boreal vil betjene området sør for Trondheim og øst for Orkanger, og det gjennomgående kollektivtilbudet fra Frøya til Tydal, skriver AtB i en pressemelding.

Slutt etter 100 år

Nettbuss har dermed tapt området som de har driftet i over 100 år.

- Selburuta var arnested for Nettbuss i 1924. Det er selvfølgelig vemodig å miste arbeidet her og våre sjåfører som får en ny arbeidsgiver fra neste høst, sier administrerende direktør Snorre Furberg i Nettbuss til adressa.no.

Ifølge busselskapet mister de omtrent 20 prosent av omsetningen sin på en halv milliard i året som følge av anbudsrunden.

- Det er en betydelig sum, men vi er fremdeles det desidert største busselskapet i Trøndelag. Og det kommer flere anbud, sier Furberg.

Oppsiktsvekkende pris

Han synes prisen Boreal tilbydde AtB er oppsiktsvekkende.

- Vår pris er omtrent 30 prosent over det vinneren var, og vi priset så lavt vi kunne. Normal fortjeneste ligger på to - tre prosent, så det er relativt oppsiktsvekkende at vi ble slått med 30 prosent, sier han.

Boreal Transport Bane ønsker ikke å kommentere deres anbud.

- Inntil vi har signert og en avtale er på plass, så er vi fortsatt i konkurranse og da ønsker vi ikke å kommentere. Det er vår policy, sier konsernsjef Kjetil Førsvoll.

Kontraktsperiode på åtte år

Konkurransen er gjennomført som konkurranse med forhandling, og dekker det offentlige rutetilbudet og skoleskyss med stor buss i Sør-Trøndelag utenfor Trondheimsregionen.

Konkurransen omfatter tilsammen 4,8 millioner årlige kilometer i rute, fordelt på tre ruteområder. Kontraktsperioden er på åtte år fra 2013.

TrønderBilene vil fortsette å betjene området nord for Trondheimsfjorden på Fosenhalvøya.

Det er Nettbuss Trøndelag, Gauldal Østerdal Billag og TrønderBilene som har konsesjon i disse områdene i dag og frem til august neste år.

- Inntil vi har signert og en avtale er på plass, så er vi fortsatt i konkurranse og da ønsker vi ikke å kommentere, sier konsernsjef Kjetil Førsvoll i Boreal Transport Bane. Foto: Ivar Mølsknes