Godteriprodusenten, Nidar, omsatte godteri for nesten 1,2 milliarder i fjor. Det er en nedgang på 2,4 prosent fra året før. Årsaken er høyere priser på råvarene. I tillegg har vi nordmenn det siste året spist mindre godteri enn tidligere ifølge statistikk levert av analyseselskapet AC Nielsen Norge.

- At vi spiser mindre godteri rammer selvfølgelig oss. Totalt sett er vi skuffet over resultatet, sier Robert Rønning, som er kommunikasjonsdirektør i Nidar.

Bedriftens driftsresultat og resultat før skatt har gått ned med 14,8 og 16,6 prosent som følge av mindre salgsinntekter.

Mindre tyggegummitygging

Ifølge selskapets årsberetning har totalmarkedet for godterier økt med 1,5 prosent i verdi i 2011, men samtidig så gikk omsatt volum av godteri ned med 1,8 prosent. Nidars markedsandel er på en tredjedel (31,1 prosent) av markedet for godteri i Norge. Dette er marginalt dårligere enn tidligere, og skyldes en nedgang i salget av tyggegummi. Nidar selger tyggegummi for Wrigley, som blant annet produserer Extra.

Stagnasjon

En utfordring for bedriften er at salget av flere av de nye produktene fra de siste årene har stagnert etter en god start. Kommunikasjonsdirektøren vil ikke ut med navn på noen produkter som har gjort det dårlig på grunn av at det kan ha vært ulike årsaker til dette.

- En del nye produkter fra 2009 og 2010 har stagnert, og selv om nyhetene fra 2011 har gått bra, så har ikke resultatet vært godt nok til å kompensere for dette tapet, sier Rønning.