Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. (Foto: Jan Thomas Espedal)

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. Foto: Jan Thomas Espedal

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Fordi norske lastebiler er 19,5 meter lange skal de ikke lenger få kjøre inn i Sverige.

Klarsignal for Stokkøya-landsby

Byggingen av fremtidens bygd starter i september.

Rekordmange vil ha SiT-hybel

Både Studentsamskipnaden og flere av de største private aktørene har leid ut alle sine hybler.

Millionbot til Marine Harvest

EU-kommisjonen gir Marine Harvest en bot på 20 millioner euro for brudd på EU-reglene under oppkjøpet av fiskeselskapet Morpol.

Mobildatabruk drar opp Telenor-tall

Telenors kunder i Norge brukte nesten dobbelt så mye mobildata i andre kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Dette kan du klage på i pakkereisen

Pakketurer gir forbrukerne rettigheter – men bare halvparten vet om dem.

Verste tørken på 50 år

På Skatval visner åkrene til bonde Håvard Hammer i solsteiken. Uten regn i løpet av kort tid kan jordbrukere over hele Midt-Norge få problemer.

Ny svensk gigant-kjede inntar Trondheim

Ikea, Clas Ohlsson, Biltema, Hennes & Mauritz, Jula, Lindex og mange flere er ikke nok. Nå skal enda en svensk «akkurat godt nok»-kjede erobre det norske markedet.

Hydro Aluminium Sunndal:

- God etterspørsel etter våre produkter

Hydro Sunndal metallverk fikk et resultat første halvår i år på 98 millioner kroner, mot 49 mill. kroner i samme periode i fjor.

Nå kan du slå inn dagligvarene dine selv

Selvbetjente kasser skal effektivisere handleturen og redusere kø. Meny er nestemann ut i rekken til å prøve.

Nok studenthybler til alle

– Studentene har nå anledning til å være kresne når de velger, sier Utleiemegleren.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette gir økte transportkostnader på 25 prosent og vil gi konkurser i næringslivet, sier NHO.

Den norske regjeringen er koblet inn i saken. Den ventes å gi enorme problemer for norsk industri som eksporterer varer utenlands på vei, til eller gjennom Sverige, skriver Aftenposten.

Situasjonen har oppstått fordi svensk Høyesterett har valgt ikke å behandle en dom fra Svea hovrett. Denne rettinstansen er kommet til at totalvekt for lastebiler som kjører gjennom Sverige skal være 40 tonn, med maksimal lengde på 18,75 meter.

- I Norge har lastebilene en lengde på 19,5 meter, noe som daværende samferdselsminister Liv Signa Navarsete kjempet igjennom i Brüssel. Begrunnelsen var at det er helt nødvendig med slike lengder for å veksle containertransport mellom jernbane og bil. På grunn av dette er Norge best i Europa på godstransport på jernbane, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk.

Forventer konkurser

- Dette innebærer økte transportkostnader for eksportindustrien i Norge på 20-25 prosent. Mange bedrifter som driver internasjonal tanktransport har over natten fått rasert verdien av sine transportmidler. De er ikke anvendelige lenger og derfor heller ikke omsettelige. Konkurs truer, sier NHO.

De sier at dette kommer på toppen av at norsk industri pustevansker med den norske kronekursen i forhold til euroen.

Trer i kraft nå

Dommen skal tre i kraft umiddelbart. Svensk politi har ifølge NHO sendt beskjed til alle sine distrikter.

1500 lastebiler krysser grensen daglig, bare ved Svinesund. Halvparten av dem er utenlandske, resten har stort sett norske mål, ifølge NHO. I alt eksporteres varer tilsvarende fem millioner tonn med bil ut av Norge årlig.

Alarm i regjeringen

At dommen er blitt stående har fått alarmklokkene til å ringe i den norske regjeringen, ved Samferdselsdepartementet.

Der er de nå både telefonisk og pr. brev i dialog med den svenske samferdselsministeren, som i nabolandet er underlagt næringsministeren.

- Det er ganske uforståelig at det skal være lov å kjøre med store lasteiler internt i Norge, og i Sverige, men ulovlig å bruke de samme lastebilene i det de krysser grensene, sier statssekretær Erik Lahnstein til Aftenposten.no.

- Vi opplever at det ikke er noen tvil om at svenske myndigheter tar denne saken på aller største alvor. Og at de har som ambisjon å få rettet opp i dette så raskt som over hodet mulig. Dette er alvorlig for norsk transportnæring og for næringslivet som sådan, sier Lahnstein.

Danmark er rammet på samme måte som Norge.

Sverige har selv testet 32 meter

- Det er et paradoks at Sverige var de første som innførte 25,25 meter og 60 tonn for egne transportører, og at de også har drevet forsøk med 32 meters vogntog, kommenter informasjonssjef Einar Spurkeland i transportkjempen Schenker.

- Det vil særlig være eksportindustri med varer som veier mye, som blir rammet. Det gjelder f. eks. skogbruksindustrien, papirindustrien, fisk, aliminium og maling. Mye industri knyttet til råvarer med lav bearbeiding og dermed med lav verdi som ikke tåler økte transportkonstnader, sier Spurkeland.

- Det vi i det lengste håper på er at den svenske regjeringen får endret regler, og at de danske gjør det samme, i henhold til gammel praksis. Samtidig er vi klar over at heller ikke svenske myndigheter kan overprøve en rettsavgjørelse, sier Erling Sæther.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus