Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. (Foto: Jan Thomas Espedal)

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. Foto: Jan Thomas Espedal

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Fordi norske lastebiler er 19,5 meter lange skal de ikke lenger få kjøre inn i Sverige.

Tine tjente på is og ferdigmat

Nordmenn spiste mye is i sommer, og sammen med økt salg av ferdigmat bidro isspisingen til at meierikjempen Tine forbedret resultatet i tredje kvartal.

Danskene vokser

Danske Bank i Norge vokser og leverer et resultat etter tredje kvartal på totalt 2 076 millioner kroner før skatt. Dette er 16 prosent bedre enn på samme tid i fjor.

Kutter kostnader med 260 millioner

Inntekstsvikten i Polaris Media fortsetter. Konsernet kompenserer med kostnadsreduksjoner. I løpet 2014-2016 skal rundt 260 millioner kroner være spart.

Lykkelig som liten uten Lykke liten

Bunnpris tjener penger igjen etter tapsåret 2013. Men planen om å vokse seg stor i distriktet er droppet etter at Coop vant kampen om Ica.

Stordalen og Hegnar vil kjøpe Hurtigruten

Hurtigruten har mottatt et tilbud om kjøp av selskapet fra et investeringsfond og to selskaper som kontrolleres av Petter Stordalen og Trygve Hegnar.

Kraftig forverret Statoil-resultat

Statoil presenterer som ventet et justert driftsresultat for tredje kvartal som er nesten 10 milliarder kroner svakere enn på samme tid i fjor.

Eksperter: Vi får likestilling – om 81 år

Hvis du venter på likestilling på arbeidsplassen, må du forberede deg på å vente lenge. Ifølge Verdens økonomiske forum (WEF) blir det først fullstendig like vilkår for kjønnene i 2095.

Wordfeud-gründeren med nytt spill

Håkon Bertheussen starter med å teste bilspillet Race Day i Canada.

Millionbot til Ryanair

Flyselskapet Ryanair er dømt til å betale erstatning på 8,1 millioner euro – 68 millioner norske kroner – for brudd på franske arbeidsmiljøregler.

- Vi har lidd av kollektiv høydeskrekk

Arbeiderparti-politiker Geir Waage vil la Odd Reitan og andre gårdeiere bygge høyere i Midtbyen.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette gir økte transportkostnader på 25 prosent og vil gi konkurser i næringslivet, sier NHO.

Den norske regjeringen er koblet inn i saken. Den ventes å gi enorme problemer for norsk industri som eksporterer varer utenlands på vei, til eller gjennom Sverige, skriver Aftenposten.

Situasjonen har oppstått fordi svensk Høyesterett har valgt ikke å behandle en dom fra Svea hovrett. Denne rettinstansen er kommet til at totalvekt for lastebiler som kjører gjennom Sverige skal være 40 tonn, med maksimal lengde på 18,75 meter.

- I Norge har lastebilene en lengde på 19,5 meter, noe som daværende samferdselsminister Liv Signa Navarsete kjempet igjennom i Brüssel. Begrunnelsen var at det er helt nødvendig med slike lengder for å veksle containertransport mellom jernbane og bil. På grunn av dette er Norge best i Europa på godstransport på jernbane, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk.

Forventer konkurser

- Dette innebærer økte transportkostnader for eksportindustrien i Norge på 20-25 prosent. Mange bedrifter som driver internasjonal tanktransport har over natten fått rasert verdien av sine transportmidler. De er ikke anvendelige lenger og derfor heller ikke omsettelige. Konkurs truer, sier NHO.

De sier at dette kommer på toppen av at norsk industri pustevansker med den norske kronekursen i forhold til euroen.

Trer i kraft nå

Dommen skal tre i kraft umiddelbart. Svensk politi har ifølge NHO sendt beskjed til alle sine distrikter.

1500 lastebiler krysser grensen daglig, bare ved Svinesund. Halvparten av dem er utenlandske, resten har stort sett norske mål, ifølge NHO. I alt eksporteres varer tilsvarende fem millioner tonn med bil ut av Norge årlig.

Alarm i regjeringen

At dommen er blitt stående har fått alarmklokkene til å ringe i den norske regjeringen, ved Samferdselsdepartementet.

Der er de nå både telefonisk og pr. brev i dialog med den svenske samferdselsministeren, som i nabolandet er underlagt næringsministeren.

- Det er ganske uforståelig at det skal være lov å kjøre med store lasteiler internt i Norge, og i Sverige, men ulovlig å bruke de samme lastebilene i det de krysser grensene, sier statssekretær Erik Lahnstein til Aftenposten.no.

- Vi opplever at det ikke er noen tvil om at svenske myndigheter tar denne saken på aller største alvor. Og at de har som ambisjon å få rettet opp i dette så raskt som over hodet mulig. Dette er alvorlig for norsk transportnæring og for næringslivet som sådan, sier Lahnstein.

Danmark er rammet på samme måte som Norge.

Sverige har selv testet 32 meter

- Det er et paradoks at Sverige var de første som innførte 25,25 meter og 60 tonn for egne transportører, og at de også har drevet forsøk med 32 meters vogntog, kommenter informasjonssjef Einar Spurkeland i transportkjempen Schenker.

- Det vil særlig være eksportindustri med varer som veier mye, som blir rammet. Det gjelder f. eks. skogbruksindustrien, papirindustrien, fisk, aliminium og maling. Mye industri knyttet til råvarer med lav bearbeiding og dermed med lav verdi som ikke tåler økte transportkonstnader, sier Spurkeland.

- Det vi i det lengste håper på er at den svenske regjeringen får endret regler, og at de danske gjør det samme, i henhold til gammel praksis. Samtidig er vi klar over at heller ikke svenske myndigheter kan overprøve en rettsavgjørelse, sier Erling Sæther.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus