Gå til mobilutgaven
forsiden / Økonomi

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter.
(Foto: Jan Thomas Espedal)

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. Foto: Jan Thomas Espedal

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Fordi norske lastebiler er 19,5 meter lange skal de ikke lenger få kjøre inn i Sverige.
Leses nå:

– Det er viktig å være med på utviklingen

Ørnli Slipp på Frøya skal bygge verdens første elektriske arbeidsbåt for oppdrettsnæringen. – Jeg har kanskje begynt å bli litt oppi årene, men jeg er mer fremoverlent enn mange av dem som er yngre enn meg, sier daglig leder i Ørnli Slipp, Torstein Yttersian.

Fjellbøndene skuffet over tilbudet i jordbruksoppgjøret:

- Trodde ikke det skulle bli så dårlig

Fjellbønder i Oppdal synes regjeringen kjører et tøft løp mot bøndene og distriktene.

I morgen kan hele buss-Trondheim stoppe opp

Alle bybusser og flybusser i Trondheim blir stående parkert torsdag om lønnsforhandlingene ikke kommer i mål.

Landbruksministeren tilbyr bøndene kutt i støtten

Landbruksminister Jon Georg Dale (Frp) kutter overføringene til bøndene med 70 millioner kroner.

Mener Ap gjør seg til gissel for høyresiden

Arbeiderpartiet gjør seg til gissel for høyresiden ved å inngå et skatteforlik på Stortinget, mener SVs finanspolitiske talsperson Snorre Valen.

Boligprisene i Trondheim stiger mindre enn på landsbasis

Prisene på brukte boliger steg én prosent i Trondheim i april.

Lakseselskap fra Trondheim leverte rekordresultat

Lakseprodusenten satt igjen med en kvart milliard før skatt.

Mistanke om dødelig laksesykdom ved nok et oppdrettsanlegg utenfor Frøya

Denne gangen er det oppdaget smitte ved et av Marine Harvest sine anlegg.

- Norwegian har for få piloter

Norwegian oppfordrer piloter til å fly på fridager og må leie inn bemannede fly for å få kabalen til å gå opp. Selskapet avviser at det er noen generell pilotmangel.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette gir økte transportkostnader på 25 prosent og vil gi konkurser i næringslivet, sier NHO.

Den norske regjeringen er koblet inn i saken. Den ventes å gi enorme problemer for norsk industri som eksporterer varer utenlands på vei, til eller gjennom Sverige, skriver Aftenposten.

Situasjonen har oppstått fordi svensk Høyesterett har valgt ikke å behandle en dom fra Svea hovrett. Denne rettinstansen er kommet til at totalvekt for lastebiler som kjører gjennom Sverige skal være 40 tonn, med maksimal lengde på 18,75 meter.

- I Norge har lastebilene en lengde på 19,5 meter, noe som daværende samferdselsminister Liv Signa Navarsete kjempet igjennom i Brüssel. Begrunnelsen var at det er helt nødvendig med slike lengder for å veksle containertransport mellom jernbane og bil. På grunn av dette er Norge best i Europa på godstransport på jernbane, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk.

Forventer konkurser

- Dette innebærer økte transportkostnader for eksportindustrien i Norge på 20-25 prosent. Mange bedrifter som driver internasjonal tanktransport har over natten fått rasert verdien av sine transportmidler. De er ikke anvendelige lenger og derfor heller ikke omsettelige. Konkurs truer, sier NHO.

De sier at dette kommer på toppen av at norsk industri pustevansker med den norske kronekursen i forhold til euroen.

Trer i kraft nå

Dommen skal tre i kraft umiddelbart. Svensk politi har ifølge NHO sendt beskjed til alle sine distrikter.

1500 lastebiler krysser grensen daglig, bare ved Svinesund. Halvparten av dem er utenlandske, resten har stort sett norske mål, ifølge NHO. I alt eksporteres varer tilsvarende fem millioner tonn med bil ut av Norge årlig.

Alarm i regjeringen

At dommen er blitt stående har fått alarmklokkene til å ringe i den norske regjeringen, ved Samferdselsdepartementet.

Der er de nå både telefonisk og pr. brev i dialog med den svenske samferdselsministeren, som i nabolandet er underlagt næringsministeren.

- Det er ganske uforståelig at det skal være lov å kjøre med store lasteiler internt i Norge, og i Sverige, men ulovlig å bruke de samme lastebilene i det de krysser grensene, sier statssekretær Erik Lahnstein til Aftenposten.no.

- Vi opplever at det ikke er noen tvil om at svenske myndigheter tar denne saken på aller største alvor. Og at de har som ambisjon å få rettet opp i dette så raskt som over hodet mulig. Dette er alvorlig for norsk transportnæring og for næringslivet som sådan, sier Lahnstein.

Danmark er rammet på samme måte som Norge.

Sverige har selv testet 32 meter

- Det er et paradoks at Sverige var de første som innførte 25,25 meter og 60 tonn for egne transportører, og at de også har drevet forsøk med 32 meters vogntog, kommenter informasjonssjef Einar Spurkeland i transportkjempen Schenker.

- Det vil særlig være eksportindustri med varer som veier mye, som blir rammet. Det gjelder f. eks. skogbruksindustrien, papirindustrien, fisk, aliminium og maling. Mye industri knyttet til råvarer med lav bearbeiding og dermed med lav verdi som ikke tåler økte transportkonstnader, sier Spurkeland.

- Det vi i det lengste håper på er at den svenske regjeringen får endret regler, og at de danske gjør det samme, i henhold til gammel praksis. Samtidig er vi klar over at heller ikke svenske myndigheter kan overprøve en rettsavgjørelse, sier Erling Sæther.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus