Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter.
(Foto: Jan Thomas Espedal)

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. Foto: Jan Thomas Espedal

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Fordi norske lastebiler er 19,5 meter lange skal de ikke lenger få kjøre inn i Sverige.
Leses nå:

Haugan fikk 900 000 kr. mer fjor

Sparebank 1 SMN økte ytelsene til konsernsjef Finn Haugan med 900 000 kr. i fjor.

Kan skryte av Birken i jobbintervju

Skal jeg få jobb i Trondheim må jeg vel gjøre som nordmenn flest, tenkte Jose Chang Calle fra Ecuador. Dermed spente han på seg skiene og gikk Birken.

Slik skal flere kvinnelige advokater nå toppen

Av elleve partnere i advokatfirmaet Arntzen de Besche i Trondheim er kun én kvinne. Nå vil de finne ut hvorfor.

Ledermøtet:

- Griper de mulighetene som kommer

Ingvill Kvernmo er ofte å se i hjelm på en byggeplass. Hjemme er det logistikken med tre små barn som må koordineres.

Skal styre borehull på flere kilometer

Melhus-selskapet Devico skal hjelpe Statens vegvesen i arbeidet med ferjefri E39.

Todelt forslag om søndagsåpne butikker lagt fram

Regjeringen ønsker søndagsåpne butikker, men åpner også for et forslag der kommunene selv skal få bestemme. Forslaget sendes nå på høring.

SAS endrer cockpit-regler etter flystyrt

SAS endrer arbeidsrutiner og innfører en regel om at det alltid skal være to personer i cockpiten på selskapets fly.

Røkke-sjef fikk ti millioner i lønnskutt

Likevel tjente Øyvind Eriksen over en million i måneden.

- Listhaug mangler kompetanse

Rema-gründer Odd Reitan kritiserer landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) i et internt brev.

Denne boligen gikk fire mill. over prisantydning

Budkrigen på Ranheim sendte prisen i været på knappe fire timer.

Nav-brev får folk tilbake i jobb

Mange vender tilbake i jobb når Nav sender brev om dialogmøte til sykmeldte, viser forskning utført ved Frischsenteret.

Kiwi billigst før påske

Rema 1000 havnet utenfor pallen i Adresseavisens pristest. Vinneren Kiwi satte ned flere av prisene kort tid før vi dukket opp.

Full enighet i lønnsoppgjøret

Avklaring mellom LO og NHO.

Nå øker arbeidsledigheten

Arbeidsledigheten i Norge steg til 3,9 prosent i januar. Økningen er overraskende

Oljeprisen rett til værs

Prisen på råolje føk i været. Aktørene oljemarkedet frykter storkrig i Midtøsten mellom Saudi-Arabia og Iran.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette gir økte transportkostnader på 25 prosent og vil gi konkurser i næringslivet, sier NHO.

Den norske regjeringen er koblet inn i saken. Den ventes å gi enorme problemer for norsk industri som eksporterer varer utenlands på vei, til eller gjennom Sverige, skriver Aftenposten.

Situasjonen har oppstått fordi svensk Høyesterett har valgt ikke å behandle en dom fra Svea hovrett. Denne rettinstansen er kommet til at totalvekt for lastebiler som kjører gjennom Sverige skal være 40 tonn, med maksimal lengde på 18,75 meter.

- I Norge har lastebilene en lengde på 19,5 meter, noe som daværende samferdselsminister Liv Signa Navarsete kjempet igjennom i Brüssel. Begrunnelsen var at det er helt nødvendig med slike lengder for å veksle containertransport mellom jernbane og bil. På grunn av dette er Norge best i Europa på godstransport på jernbane, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk.

Forventer konkurser

- Dette innebærer økte transportkostnader for eksportindustrien i Norge på 20-25 prosent. Mange bedrifter som driver internasjonal tanktransport har over natten fått rasert verdien av sine transportmidler. De er ikke anvendelige lenger og derfor heller ikke omsettelige. Konkurs truer, sier NHO.

De sier at dette kommer på toppen av at norsk industri pustevansker med den norske kronekursen i forhold til euroen.

Trer i kraft nå

Dommen skal tre i kraft umiddelbart. Svensk politi har ifølge NHO sendt beskjed til alle sine distrikter.

1500 lastebiler krysser grensen daglig, bare ved Svinesund. Halvparten av dem er utenlandske, resten har stort sett norske mål, ifølge NHO. I alt eksporteres varer tilsvarende fem millioner tonn med bil ut av Norge årlig.

Alarm i regjeringen

At dommen er blitt stående har fått alarmklokkene til å ringe i den norske regjeringen, ved Samferdselsdepartementet.

Der er de nå både telefonisk og pr. brev i dialog med den svenske samferdselsministeren, som i nabolandet er underlagt næringsministeren.

- Det er ganske uforståelig at det skal være lov å kjøre med store lasteiler internt i Norge, og i Sverige, men ulovlig å bruke de samme lastebilene i det de krysser grensene, sier statssekretær Erik Lahnstein til Aftenposten.no.

- Vi opplever at det ikke er noen tvil om at svenske myndigheter tar denne saken på aller største alvor. Og at de har som ambisjon å få rettet opp i dette så raskt som over hodet mulig. Dette er alvorlig for norsk transportnæring og for næringslivet som sådan, sier Lahnstein.

Danmark er rammet på samme måte som Norge.

Sverige har selv testet 32 meter

- Det er et paradoks at Sverige var de første som innførte 25,25 meter og 60 tonn for egne transportører, og at de også har drevet forsøk med 32 meters vogntog, kommenter informasjonssjef Einar Spurkeland i transportkjempen Schenker.

- Det vil særlig være eksportindustri med varer som veier mye, som blir rammet. Det gjelder f. eks. skogbruksindustrien, papirindustrien, fisk, aliminium og maling. Mye industri knyttet til råvarer med lav bearbeiding og dermed med lav verdi som ikke tåler økte transportkonstnader, sier Spurkeland.

- Det vi i det lengste håper på er at den svenske regjeringen får endret regler, og at de danske gjør det samme, i henhold til gammel praksis. Samtidig er vi klar over at heller ikke svenske myndigheter kan overprøve en rettsavgjørelse, sier Erling Sæther.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus