Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. (Foto: Jan Thomas Espedal)

Norske lastebiler har en standardlengde på 19,5 meter, men en svensk rettsavgjørelse slår fast at man på svenske veier ikke skal tillate lastebiler som er lengre enn 18,75 meter. Foto: Jan Thomas Espedal

Norske lastebiler får ikke lenger kjøre på svenske veier

Fordi norske lastebiler er 19,5 meter lange skal de ikke lenger få kjøre inn i Sverige.
Leses nå:

Ingen snarlig Norwegian-løsning i sikte

Det var etter åtte timers mekling fredag fortsatt ikke mulig å legge fram noen skisse til løsning på konflikten i Norwegian, ifølge riksmekler Nils Dalseide.

Nye 20 000 reisende rammes hvis streiken fortsetter

Mens partene satt i intens mekling sent fredag kveld, kom det varsel fra flyselskapet Norwegian om at store deler av flyene deres står på bakken også lørdag hvis de ikke kommer til enighet.

– Gjør alt vi kan for å løse konflikten

Tonen var fortsatt god og konstruktiv seks timer ut i meklingen mellom flyselskapet Norwegian og de streikende pilotene, ifølge riksmekler Nils Dalseide.

Kvinner risikerer å sitte ribbet igjen etter brudd

Privatøkonom Endre Jo Reite gir råd til kvinner om å ta ansvar for huslån og sparing. Men på hjemmebane følger han og kona tradisjonelle kjønnsroller.

– Skal ikke legge ned NSB

– Et forslag om å legge ned NSB har aldri vært på bordet, sier Høyres stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland.

Norwegian avviser påstander om trusselbrev

Om de svenske pilotene velger å bli overført til et nytt selskap eller ei, er fortsatt uklart – én time etter at fristen Norwegian har satt, utløp fredag ettermiddag. Norwegian avviser at brevet til pilotene var ment som en trussel.

Bekreftet smitte i seks nye grisebesetninger

Veterinærinstituttet har påvist LA-MRSA-smitte i seks nye besetninger.

Her er de nye Bunnpris-butikkene

Se hele lista over butikkene Coop skal selge til Bunnpris og Norgesgruppen.

Hva er det egentlig de krangler om?

Torsdag hadde pilotstreiken i Norwegian rammet over 100 000 reisende. Men hvem er det egentlig som krangler, og hvorfor krangler de?

Norwegian-partene i møte hos Riksmekleren

Partene håper streiken i Norwegian snart vil være over. Fredag møttes de til nye samtaler hos Riksmekleren.

Nok et dansk fagforbund varsler sympatistreik

Det danske fagforbundet Fagligt Fælles Forbund (3F) har sendt varsel om sympatistreik med de streikende flygerne i Norwegian.

Nye møter mellom partene i Norwegian-streiken

Partene i Norwegian-streiken møtes fredag, opplyser Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Nesten alle innenriksfly streikerammet fredag

Men det lander ett Norwegian-fly på Værnes.

Kyllingsmell for Rema - tapte en kvart milliard

Rema selger hver tredje kylling i Norge. Likevel har selskapets egen kyllingfabrikk en kvart milliard i underskudd på to år.

Innstiller nesten alle flyvninger i Skandinavia

Norwegian varsler at nesten alle flyvninger i Skandinavia innstilles fredag på grunn av pilotstreiken.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Dette gir økte transportkostnader på 25 prosent og vil gi konkurser i næringslivet, sier NHO.

Den norske regjeringen er koblet inn i saken. Den ventes å gi enorme problemer for norsk industri som eksporterer varer utenlands på vei, til eller gjennom Sverige, skriver Aftenposten.

Situasjonen har oppstått fordi svensk Høyesterett har valgt ikke å behandle en dom fra Svea hovrett. Denne rettinstansen er kommet til at totalvekt for lastebiler som kjører gjennom Sverige skal være 40 tonn, med maksimal lengde på 18,75 meter.

- I Norge har lastebilene en lengde på 19,5 meter, noe som daværende samferdselsminister Liv Signa Navarsete kjempet igjennom i Brüssel. Begrunnelsen var at det er helt nødvendig med slike lengder for å veksle containertransport mellom jernbane og bil. På grunn av dette er Norge best i Europa på godstransport på jernbane, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk.

Forventer konkurser

- Dette innebærer økte transportkostnader for eksportindustrien i Norge på 20-25 prosent. Mange bedrifter som driver internasjonal tanktransport har over natten fått rasert verdien av sine transportmidler. De er ikke anvendelige lenger og derfor heller ikke omsettelige. Konkurs truer, sier NHO.

De sier at dette kommer på toppen av at norsk industri pustevansker med den norske kronekursen i forhold til euroen.

Trer i kraft nå

Dommen skal tre i kraft umiddelbart. Svensk politi har ifølge NHO sendt beskjed til alle sine distrikter.

1500 lastebiler krysser grensen daglig, bare ved Svinesund. Halvparten av dem er utenlandske, resten har stort sett norske mål, ifølge NHO. I alt eksporteres varer tilsvarende fem millioner tonn med bil ut av Norge årlig.

Alarm i regjeringen

At dommen er blitt stående har fått alarmklokkene til å ringe i den norske regjeringen, ved Samferdselsdepartementet.

Der er de nå både telefonisk og pr. brev i dialog med den svenske samferdselsministeren, som i nabolandet er underlagt næringsministeren.

- Det er ganske uforståelig at det skal være lov å kjøre med store lasteiler internt i Norge, og i Sverige, men ulovlig å bruke de samme lastebilene i det de krysser grensene, sier statssekretær Erik Lahnstein til Aftenposten.no.

- Vi opplever at det ikke er noen tvil om at svenske myndigheter tar denne saken på aller største alvor. Og at de har som ambisjon å få rettet opp i dette så raskt som over hodet mulig. Dette er alvorlig for norsk transportnæring og for næringslivet som sådan, sier Lahnstein.

Danmark er rammet på samme måte som Norge.

Sverige har selv testet 32 meter

- Det er et paradoks at Sverige var de første som innførte 25,25 meter og 60 tonn for egne transportører, og at de også har drevet forsøk med 32 meters vogntog, kommenter informasjonssjef Einar Spurkeland i transportkjempen Schenker.

- Det vil særlig være eksportindustri med varer som veier mye, som blir rammet. Det gjelder f. eks. skogbruksindustrien, papirindustrien, fisk, aliminium og maling. Mye industri knyttet til råvarer med lav bearbeiding og dermed med lav verdi som ikke tåler økte transportkonstnader, sier Spurkeland.

- Det vi i det lengste håper på er at den svenske regjeringen får endret regler, og at de danske gjør det samme, i henhold til gammel praksis. Samtidig er vi klar over at heller ikke svenske myndigheter kan overprøve en rettsavgjørelse, sier Erling Sæther.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus