Etter en sterk vekst imellom 2003 og 2007 har norske ekspressbusser opplevd en stagnasjon eller nedgang i trafikken de siste årene, viser tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

– Flere ekspressbusslinjer hvor endepunkttrafikken tidligere har vært viktig, har nå fått kommersiell flytransport, sier Jørgen Aahaug, forsker ved TØI til Nationen.

Tidligere har ekspressbussene tatt den delen av kundene som har lav betalingsvillighet som ikke kjøper flybilletter i et regulert flymarked.

– Nå har Norwegian presset flybillettprisene såpass langt ned at de gruppene som tidligere har tatt ekspressbussen for å spare penger, velger å fly i stedet, sier Aahaug.

Han legger til at det er ekspressbusslinjene som går mellom byer på Østlandet og Vestlandet som har fått direkte flyruter som har fått størst konkurranse fra fly. Det generelt velstandsnivået i Norge taler også imot markedssegmentet for ekspressbussen.