I sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP), legger Statens vegvesen opp til at 60 prosent av nye veistrekninger mellom Trondheim og Oppdal skal finansieres lokalt.

Det er nesten dobbelt så høyt som landsgjennomsnittet for nye, store veiprosjekter her til lands.

- Urimelig, sier Erling Lenvik (Ap), som leder Trondheimsregionen, et samarbeidsorgan for ti kommuner og fylkeskommunen i Sør-Trøndelag.

I Midtre Gauldal, der Lenvik er ordfører, planlegges ny E6 mellom Støren og Skjerdingstad (Melhus). Der er det meningen at trafikantene skal dekke nesten 80 prosent av utbyggingskostnaden på 2,7 milliarder kroner, ifølge NTP-forslaget.

Det får bilorganisasjonen NAF til å reagere.

- Skal deler av veien bompengefinansieres, synes vi andelen skal være minst mulig, og den skal ikke være høyere enn den statlige andelen, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

- Det er en utvikling som ikke er bra. Vi erkjenner at det ikke blir noen vei uten at vi bidrar lokalt, men et eller annet sted går det en smertegrense, kommenterer Lenvik.

200 kroner

Selv mener ordfører Lenvik at smertegrensa går ved 100–120 kroner for en biltur mellom Trondheim og Oppdal.

Den grensa ligger an til å bli sprengt. Sør-Trøndelag fylkeskommune, som koordinerer arbeidet med en felles bompengesøknad for E6 Sør, har i sine foreløpige beregninger valgt å ta utgangspunkt i en totalsum på seks milliarder kroner for nødvendige utbedringer mellom Melhus og Oppdal. Skal bilistene betale halvparten av dette beløpet, blir prisen per tur rundt 140 kroner fordelt på seks bomstasjoner.

Starter du i Trondheim sentrum, vil Oppdal-turen i så fall koste 160–170 kroner. Skal hele strekningen utbedres, kan prisen bli enda høyere.

- Vi får ikke gjort alt vi ønsker å gjøre for seks milliarder, men vi får gjort det viktigste, sier Tore Kiste, seniorrådgiver i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Noen kjører gratis

Strategidirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen Midt-Norge mener det blir feil å se seg blind på enkeltstrekninger langs nye E6 Sør. Vegvesenet anser hele veien fra Skjerdingstad i Melhus til Ulsberg i Rennebu som ett stort veiprosjekt, og tar sikte på at staten skal betale halvparten.

- Det gjenstår å se hva det er politisk ønske om å få til når det gjelder lokalfinansiering. Dersom det er lokal enighet om en totalpakke, utløser det store muligheter. Da vil vi være godt i gang med historiens største veiprosjekt i Midt-Norge innen utgangen av neste NTP-periode (2018-27, journ.anm.), sier Strand.

Ender staten opp med å betale halvparten, vil bompengeandelen på E6 Sør fortsatt være høyere enn gjennomsnittet ved nye riksveiutbygginger i Norge. Ved enkelte av prosjektene som er foreslått i NTP, betaler staten hele gildet. Det gjelder blant annet alle E6-prosjektene nord for Fauske, og flere strekninger langs E39 på Vestlandet.

Også på den nye firefeltsveien mellom Vist og Steinkjer i Nord-Trøndelag kjører bilistene gratis.

Mye trafikk = høy bompengeandel

- Vår strategi er at vi ikke anbefaler bompenger på veier med lav trafikk, fordi bidraget fra bompengene blir veldig lavt, forklarer Strand i Statens vegvesen.

- Er det ikke urettferdig at bilistene i sentrale strøk må betale bompenger, mens andre slipper?

- Rettferdigheten vil jeg ikke uttale meg om, men der du har store trafikkmengder og dårlig framkommelighet, har trafikantene gjerne en stor betalingsvilje for å spare tid, svarer Strand.

- At man slipper å betale bompenger i deler av landet kan oppleves som urettferdig, men de som bor der mister også den muligheten det er å tilby brukerfinansiering for å komme seg fram i prioriteringskøen. Det kan gå ut over tempoet i veibyggingen i spredtbygde strøk, kommenterer Inger Elisabeth Sagedal i NAF.