– Vi synes det er måten dette har blitt gjort på er veldig beklagelig på vegne av våre kunder. Kunder har blitt misledet. De har trodd de har snakket med oss, mens de i realiteten har snakket med Trønderenergi, sier administrerende direktør i Trondheim Kraft, Torkel Rolfseng.

Trondheim Kraft mener at Trønderenergi har stjålet  deres kunder på uredelig vis. Parallelt med at Trondheim Kraft har kjørt en kampanje for å få sine eksisterende kunder til å gå over til en felles faktura for strøm og nettleie, har Trønderenergi henvendt seg til førstnevntes kunder med samme forespørsel – men uten at det har kommet tilstrekkelig frem av samtalen at selgerne var fra Trønderenergi og ikke Trondheim Kraft.

Resultatet for dem som takket ja på Trønderenergis henvendelse, var ikke bare at de får felles faktura, men også et bytte av strømleverandør – i mange tilfeller uten at kunden var klar over det. Dette har også påført kundene et bruddgebyr på 280 kroner for oppsigelse av kontrakten med Trondheim Kraft.

Avviser anklagene

– Jeg stiller meg veldig undrende til Trondheim Krafts anklager. Vi har et salgsteam som hele tiden ringer til potensielle nye kunder, som naturligvis primært kommer fra Trondheim Kraft. Alle kundene vi rekrutterer får tilsendt kontraktsvilkår sammen med angrerettskjema, sier administrerende direktør Leif Lihaug i Trønderenergi Marked.

– Vi gjennomgår jevnlig våre salgsrutiner. Jeg har brukt hele dagen i dag for å etterforske om det finnes noen basis for Trondheim Krafts påstander, og jeg føler meg veldig betrygget, sier Lihaug.

– Jeg stiller meg som sagt svært undrende og lurer på hva som egentlig ligger bak. Jeg mistenker at Trondheim Kraft har fått en panisk reaksjon og går så aggressivt ut, fordi vi har hatt en kampanje som har slått svært godt til og kapret 3-4 000 kunder fra dem de siste månedene, sier Lihaug.

Navnesurr

– Det er en kjensgjerning at det er et uklart skille mellom Trondheim Kraft og Trønderenergi, og at mange kunder ikke er klar over at det er snakk om to forskjellige selskaper. Konsekvensen er at kunden forledes til å inngå et kontraktsforhold med Trønderenergi, uten å vite om dette. Dette er etter vårt syn svært alvorlige brudd på markedsføringsloven, sier Rolfseng.

Lihaug i Trønderenergi er enig i de nokså like navnene kan føre til forvirring.

–Trondheim Kraft er som kjent eid av Fjordkraft i Bergen. Hadde de kalt seg for Fjordkraft, som de egentlig er, hadde det vært lettere, mener Lihaug.

Fredag ettermiddag sendte Rolfseng en krass e-post til Trønderenergi, hvor han ba om en bekreftelse på at Trønderenergi umiddelbart slutter med hva han beskriver som ulovlige salgsmetoder. Ifølge Rolfseng har han ikke fått noen respons fra konkurrenten.

–Vi krever at Trønderenergi Marked umiddelbart avslutter bruken av disse ulovlige salgsmetodene, og vi vil også anbefale markedsapparatet om å sette seg inn i og følge markedsføringsloven og Forbrukerombudets veileder for salg av strøm, skriver Rolfseng i e-posten til Trønderenergi.

Etter at Trondheim Kraft oppdaget saken sendte de fredag ettermiddag ut 1500 tekstmeldinger til kunder som hadde takket ja på tilbudet fra Trønderenergi. Per mandag ettermiddag hadde Trondheim Kraft fått 225 svar fra kunder som ikke hadde noe ønske om å bytte til Trønderenergi.

Forbrukerombudet

Ifølge Rolfseng har Trondheim Kraft vært i kontakt med Forbrukerombudet og blitt fortalt at saken vil bli prioritert når klagen sendes inn.

– Forbrukerombudet må komme med en uttalelse. Vi har snakket med dem, og fått gehør for at det i utgangspunktet høres ut som brudd på markedsføringsloven. Men det er for tidlig å si definitivt, understreker Rolfseng.

– Det er riktig at vi har vært i dialog med Trondheim Kraft. Men vi har ikke mottatt og vurdert noen formell klage foreløpig, og kan derfor ikke uttale oss konkret om denne saken, sier jurist Brit Røthe i Forbrukerombudet.

På generelt grunnlag er det viktig at det ikke drives villedende markedsføring. Det skal gå tydelig frem for kunden hvem som står bak et tilbud, legger Røthe til.