Hovedorganisasjonen Virke og bransjebladet Tekstilforum står bakprisen.

- Retro har markert seg som en attraktiv og fremtidsrettetbutikk i mange år, sier direktør for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke,Bror Stende, i en pressemelding om prisen.

Daglig leder og medeier i Retro, Jørgen Sagmo, opplever at defår prisen for alt de gjør i butikkene.

- Det handler om å være flink på det meste, og om hvilketinntrykk du etterlater hos kunder og leverandører. Og at vi er aktuell og relevantsom butikk. Juryen ser også på at du viser evne til å drive fornuftig oglønnsomt over tid, sier Sagmo.

- Pris alle tar del i

Han forteller at de feirer prisen til Retro med kake i dag.

- Det betyr kjempemye internt, fordi det er en pris alle tar deli. Vi får den ikke for en vindusutstilling, men for hele pakken som alle bidrartil. Det er bra for lagmoralen, sier Sagmo.

«En fremtidsrettet, innovativ virksomhet preget av kreativitetog godt kjøpmannskap. God teft når det gjelder å finne spennende merker sombåde gir spenning, opplevelse og fornyelse for kundene, samtidig som de gir godlønnsomhet», er noe av det som står i juryens begrunnelse.

Over 100 millioner

Harald Haltvik etablerte Retro 1986, og i 1998 kjøpte JørgenSagmo, Randi Kulsetås, Jon Ove Kulsetås og Frank Norvik butikken. De treførstnevnte er fortsatt eiere av morselskapet. I dag består Retro av tobutikker i Trondheim, én i Bergen og én i Kristiansand, der driftsselskapenehar lokale drivere som er med på eiersiden.

Foruten Retro-butikkene, driver morselskapet butikkene Carma, FilippaK og Tiger of Sweden i Trondheim. De fire Retro-butikkene omsatte for 103millioner kroner (inkl. mva.) i fjor, og det er vekst på 13 prosentsammenlignet med 2011.

- Vi har blitt flinkere på mye, og har gjort en god jobb i 2011når det går bra 2012. Kundene oppfatter oss mer relevant enn andre butikker, nårvi tar markedsandeler, sier Sagmo.

Åpner nettbutikk

Morselskapet hadde enda høyere vekst enn Retro-butikkene i fjor,hele 17 prosent. Sagmo forklarer det med at de økte antallet butikker med én ifjor, etter at Tiger of Sweden-butikken på Sirkus Shopping åpnet sist høst. Også økt tilstedeværelse og tilgjengelighet på nett tror han har bidratt til veksten.

- Det ser ut som vi også klarer å opprettholde resultatgradenfra 2011, og det er kjempebra, sier Sagmo.

Retro vil også lansere nettbutikk i løpet av kort tid.