- Det gikk ut en mail i går ettermiddag. I Sparebank 1 SMN har vi fått 10-15 henvendelser fra kunder som gjerne vil varsle at dette er nytt svindelforsøk. Men vi har ikke fått meldinger om at kunder har blitt svindlet, sier informasjonsdirektør i Sparebank 1 SMN, Hans Tronstad, til adressa.no.

For å virke mer troverdige, har svindlerne lagt ved de seks første sifrene i kundenes bankkort i e-posten. Tronstad bekrefter at dette er de samme sifrene som SMN benytter.

- Hver bank har sine sifre innledningsvis på sine kortnumre og denne kortserien gjelder for Sparebank 1.

- Hvordan kan de ha fått tilgang på disse numrene?

- Det er usikkert. Men Kjenner du to kunder i Sparebank 1 for eksempel, så går det an å legge sammen to og to, sier Tronstad.

Flere svindelforsøk

De siste årene har antallet svindelforsøk på e-post økt betydelig og Sparebank 1 er bare én av bankene som får navnet sitt brukt. Tronstad mener imidlertid det er få som går på svindelforsøkene.

- Det har å gjøre med at folk flest har fått med seg denne typen kriminalitet, mener han.

- Men er det noen som fortsatt blir svindlet?

- Det skjer fra tid til annen at noen tar kontakt med oss og varsler at de har vært så uheldige å trykke på linken. Vår oppfordring er at hvis man først har gjort noe dumt, ta kontakt med banken. Da sperrer vi alle kontoer og kort, sier Tronstad.

Tapte 24 millioner

Svindelen hvor man benytter e-post for å lokke folk inn på falske finanssider, kalles phishing. Det er også flere metoder som benyttes for å lure både bedrifter og privatpersoner.

Ifølge Finansavisen tapte norske bedrifter i fjor 24 millioner kroner på svindel.

- Svindlerne blir stadig mer sofistikerte og stadig proffere. Det betyr at vi må være ekstra årvåkne. Denne typen kriminalitet har kommet for å bli. Vanligvis klarer vi å stenge ned sidene som det lenkes opp til i løpet av 12-24 timer. Vårt generelle råd er å slette slike e-poster. Ikke begynn å trykk deg til sidene som det linkes opp til, sier Tronstad.