Expert relanserer seg selv i ny reklamekampanje. Den vekker oppsikt blant kundene, skriver bt.no.

«Vi var svært nær konkurs. 1432 gode medarbeidere har dessverre måttet slutte. Vi  la ned 358 småbutikker. Tilsammen har vi spart 800 millioner for å senke prisene. Vi hadde mange lagere. Nå får vi ett stort for hele Norden. We will rock you!», reklamerer elektronikkjeden på TV og sosiale medier.

Kundene har ikke latt seg begeistre over utsiktene til lavere priser. Reaksjonene har haglet på Experts Facebookside.

- Tendensiøs og tvilsom

«Er dere klar over at denne nye reklamen deres er et hån mot alle som mistet jobben sin hos dere???», skriver en.

«Kommer ikke til å kjøpe et eneste produkt hos dere før dere har gitt de som er ansvarlige for reklamekampanjen deres fyken, trukket tilbake kampanjen og beklaget. I hvilken verden er antall sparkede arbeidstakere noe å skryte i av i annonser», skriver en annen.

Sture Arntzen, forbundsleder i Handel og Kontor, er ikke imponert over elektronikkjedens reklame.

- Jeg så den i går, og jeg reagerer kraftig. Selv har jeg vært en god kunde, men det betakker jeg meg for i fremtiden. De sier ikke at de har flagget ut en del av virksomheten til Sverige. Jeg synes reklamen er tendensiøs, og tvilsom som markedsføring, sier Arntzen.

«Positive tilbakemeldinger»

Expert svarer nå kritikerne på sin Facebook-side. De skriver blant annet:

«I reklamekampanjen som nå går på TV har vi i Expert valgt å være helt ærlige i budskapet om hva vi har gjort for å bli mer konkurransekraftige. Det oppleves som nytt og uvant å si direkte hva man gjør, og dette har vi forståelse for. Uansett mener vi det er riktig at vi nå har valgt å være helt åpne med de tiltakene vi har gjennomført. Nye Expert er på offensiven og kan tilby lavere priser.»

Videre skriver kjeden at de ikke har planer om å endre kampanjen, som det danske reklamebyrået Envision står bak.

«Vi har ingen planer om å endre kampanjen og vi har også fått mange positive tilbakemeldinger fra kundene våre som har besøkt butikkene.»

- Vi blir bedre

- Nå blir Expert bedre, og vi har fått mange gode tilbakemeldinger. Det har vært kø på døren nær sagt over hele landet i dag, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Expert.

- Vi ønsker å være åpne og ærlige om at vi er på offensiven for å komme oss i posisjon, og ønsker å fortelle alle at vi har gjort en del endringer, sier han.

- Ikke noe å skryte av

Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, er ikke imponert over strategien.

- Denne typen nedbemanningsgrep er ikke noe man skryter av at man gjør. Å bruke nedbemanning som argument for lavere priser er horribelt. Jeg lurer på hvordan de som fremdeles er ansatt reagerer, sier Blindheim.

- Det er viktig å dimensjonere organisasjonen etter omsetning, men det er måte på hva man skal reklamere for. Normalt reklamerer man med produkt og pris. Jeg har aldri sett noe lignende, sier han.