De to gründerne, Oosterhof og styreleder Andreas Hertzberg, er i ferd med å selge sine eierandeler på henholdsvis 30 og 70 prosent til kaffeimportøren Solberg & Hansen.

Solberg & Hansen har vært Dromedars hovedleverandør siden oppstarten i 1997, og eies igjen av dagligvarekjempen Norgesgruppen.

Oosterhof sier prosessen rundt salget har pågått over en del tid, og at bakgrunnen er et ønske om å etablere flere kaffebarer. Begge de to gründerne vil fortsette i sine roller i ledelsen, og Oosterhof tror konseptet Dromedar bare vil styrke seg ved at de nå får inn nye eiere.

– Vi ønsker at Dromedar skal vokse, og vi har kommet dit hen at vi trenger et sterkt eierskap. Det er ingen av oss som kaster inn håndkleet, men vi ønsker å åpne opp flere steder.

– Har dere ikke kapital til det i dag?

– Selskapet går med overskudd og vi har ok med egenkapital. Men skal vi vokse må vi ha en sterkere økonomisk muskel, så dette er en veloverveid beslutning, sier Oosterhof, som ikke kan oppgi kjøpesummen.

Fem i Trondheim

Dromedar Kaffebar hadde i fjor en omsetning på tilsammen 27,7 millioner kroner. Kjeden har fem utsalgssteder i Trondheim, inkludert Dromedarbakeriet i Apotekerveita. I tillegg eier selskapet én kaffebar i Bergen, mens Dromedar i Kristiansund drives på franchisekontrakt med andre eiere.

Både i 2011 og 2012 ble Dromedar kårets til «Årets kaffebar» under NM i kaffekunst, men Dromedarbakeriets konditorsjef Cathrine Nilsen nylig stakk av med prisen for Årets kake.

Oosterhof sier det oppleves trygt og godt å få Solberg & Hansen inn på eiersiden, siden de har et langt samarbeid bak seg. Medeieren Andreas Hertzberg har i tillegg vært toppsjef i Solberg & Hansen siden 2004.

– De er kanskje verdensledende på brenning av spesialkaffe, mens vår ambisjon er minst å være Norges beste på å foredle kaffen, sier Oosterhof.

– Solberg & Hansen eies av dagligvaregiganten Norgesgruppen. Dere er ikke redde for at Dromedar-konseptet skal bli utvannet?

– Nei, overhodet ikke. For oss er det en fantastisk mulighet til å få tilgang på støttefunksjoner, slik at vi kan bruke tid på å lage enda bedre kaffe. Regnskap og andre støttetjenester er ting vi mer eller mindre har måttet holde på med på kveldstid frem til nå, sier han.

Flere konkurrenter

– Hvor lang tid vil det ta før dere åpner nye kaffebarer?

– Først er det en del praktiske ting som må gjennomføres. Men det vil ikke ta lang tid før vi ser på muligheten til å åpne nye steder, sier Oosterhof, som forteller at de først og fremst vil vokse i de byene hvor de er i dag.

– Dere er i ferd med å få flere nye konkurrenter i Trondheim, blant annet Starbucks, Wayne's Coffee og Kaffebrenneriet. Er det en av årsakene til at dere selger nå?

– Nei, egentlig ikke. Dette kunne skjedd for ett eller to år siden, men nå falt brikkene på plass. Vi tenker mest på oss selv, og forventer å vokse videre selv om det kommer flere konkurrenter.

– Blir dere rike av dette?

– Nei, det gjør vi ikke. Det har heller aldri vært målet. Vi har ønsket å bygge opp en bedrift, og vi er stolte av at en så stor aktør ønsker å satse på oss, sier Oosterhof.

Et eventuelt salg er avhengig er av at Konkurransetilsynet gir sin godkjennelse. Norgesgruppen eier direkte og indirekte også halvparten av kaffebarkjedene Kaffebrenneriet og Stockfleths.