- I vår bransje er det mange om beinet, og nye stillinger finner man ikke akkurat på Finn, hvis de i det hele tatt blir utlyst. Skal man finne jobber, er det gjerne gjennom kjente, sier Sebastian Reed (29).

Han er nylig ansatt som grafisk designer i digitalbyrået Creuna. Jobben fikk han fordi kompisen og studiekameraten Sindre Dahl (31) anbefalte ham da selskapet trengte nye folk.

For det fikk Sindre Dahl et «tipshonorar» på 30.000 kroner fra arbeidsgiveren, skriver Aftenposten.

- Det er en hyggelig påskjønnelse, men på ingen måte motivasjonen for å tømme hele kontaktboken sin. Selv om man har et stort nettverk, er det få som er perfekte for en spesifikk jobb. Derfor må man jo tenke seg grundig om før man anbefaler noen, sier Sindre Dahl, som også er grafisk designer.

Ble selv anbefalt

Også han ble hentet inn til firmaet for to år siden ved hjelp av anbefalinger fra en ansatt, som fikk bonus da ansettelsen var i boks. Dahl sier at han ikke har søkt på en jobb på tradisjonelt vis siden ungdomstiden. Også Sebastian Reed har fått de fleste jobbene gjennom bekjentskaper.

I Creuna får de som tipser om gode kandidater en bonus på 15.000 kroner ved signering, og nye 15.000 kroner når prøvetiden på seks måneder er bestått. Administrerende direktør Gaute Engbakk i Creuna har erfaring med rekruttering av 200–300 personer i løpet av sin karrière. Han mener det skal mye til for å få folk til å tipse om talenter.

- Kandidatene skal både passe inn i virksomheten og omvendt. Som ansatt tar man dermed en dobbel risiko ved å anbefale noen. Men jo tydeligere en bedrift klarer å artikulere hva de står for og hvordan det er å jobbe der, jo lettere blir det for ansatte å være gode ambassadører for eksterne, sier Engbakk.

Snur rekrutteringen

Han mener rekruttering i stadig større grad vil bli snudd på hodet.

- Man starter med å finne en god kandidat, og så ser hvilken stilling vedkommende kunne passet til, ikke omvendt. I tre fjerdedeler av tipstilfellene våre har det startet med personen, ikke stillingen. I dagens arbeidsmarked er det ikke slik at folk står med lua i hånden og søker jobb, det er omvendt. Bedriftene må gjøre seg attraktive for gode kandidater, sier Engbakk.

Mange bruker nettverket sitt uavhengig av et tipshonorar. Hvorfor er dette nødvendig?

- Jeg tror ikke det ville gjort noen stor forskjell hvis vi ikke hadde utbetalt bonus. Men for noen vil det utgjøre det lille ekstra som får en til å ta den telefonen til en god kandidat i bekjentskapskretsen.

Flinke anbefaler flinke

- Det er veldig lønnsomt for oss å bruke ansattes nettverk. Flinke folk vil jobbe med flinke folk, og risikoen for feilansettelser reduseres da vi i større grad stoler på våre ansattes anbefalinger enn ukjente referanser. Risikoen blir også mindre for de nyansatte, da de får bedre kjennskap til bedriften gjennom en bekjent enn via en stillingsannonse. Slik sett er det egentlig den som tipser som tar den største risikoen, sier Engbakk.

Even Bolstad er daglig leder i HR Norge, og mener ansattes nettverk er gull verdt.

-Noe av det mest usikre ved rekruttering er referanser. Man kjenner ikke referansenes tilknytning til personen godt nok og deres incentiver for eventuell anbefaling. Noe annet er det om referansegiveren jobber i bedriften. Denne risikerer sin kredibilitet ved å gå god for et annet menneske, og de er også de mest troverdige til å selge inn arbeidsplassen som et bra sted å være, sier Bolstad.

Tegn på at det koker

Han sier bruk av bonus som rekrutteringsvirkemiddel, både som «sign-on-fee» (bonus bare ved å signere kontrakt) og til ansatte som bruker nettverket sitt, kjennetegner bransjer der kampen om den rette kompetansen er stor.

- Det er tegn på at det koker i det bransjespesifikke arbeidsmarkedet, med stor konkurranse om de beste kandidatene. Tips-bonuser var for eksempel veldig vanlig under dot-com-bølgen på tidlig 2000-tall. Nå er det typisk for IT-, konsulent- og oljebransjen, sier Bolstad.

Tilbake i Creuna har Sebastian Reed fullført prøvetiden på seks måneder og vel så det. For kompis og kollega Sindre Dahl er det en stor fordel å få inn gode folk man kjenner.

- Fordelen ved en slik ordning, er at man får inn folk man vet man kommuniserer bra med, som er alfa omega hvis man skal jobbe med idéskapning, sier Dahl.