I samarbeid med TrønderTaxi sto SINTEF for testingen av fem Nissan Leaf elbiler, og loggførte 1500 turer på den tre mil lange strekningen ut til Værnes flyplass. Taxinæringen hadde som eget krav at bruken av elbil på denne strekningen måtte være lønnsom for dem.

Egnet til kortere turer

Mens elbilen var godt egnet i sentrum og i bynære områder som Byneset, Byåsen og Heimdal, kunne forskerne raskt slå fast at strekningen med 80-90 soner og motbakker ut til Værnes, ikke var det optimale for en elbil, skriver gemini.no.

Mens strømforbruket på sentrumsnær kjøring var nede i 153 Wh/km, gikk energiforbruket på en tur til flyplassen opp til 195 Wh/km.

– Sjåføren måtte hele tiden ha i hodet hvor mye strøm som var tilgjengelig. Kunne han for eksempel bruke klimaanlegget, eller var det for lite strøm til det? Slike vurderinger er ikke heldige, sier Astrid Bjørgen Sund ved SINTEF, som har vært med på å tallfeste både strømforbruk og hvor mye strøm som regenereres ved bremsing.

– En annen årsak til at elbil passer bedre for mer bynær kjøring er at vi bremser mer i disse områdene og gjenskaper dermed mye energi, forklarer Sund.

Bedre inntjening nødvendig

Drosjeeierne noterte seg på sin side at kjøring med elbil ga dem reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader, at kostnader på dekk gikk ned - og at de hadde fornøyde kunder. Samtidig så de at inntjeningen var for dårlig og at de burde kjøre inn 2000-3000 kroner mer per bil i måneden for å få til lønnsomhet.

– Vi tror en slik prisinntjening kan oppnås ved at hurtigladeoperatørene setter ned prisene sine, og at vi får etablert ytterligere to hurtigladestasjoner i Trondheim, sier Bjørn-Ove Berthelsen i Trondheim kommune som har ledet prosjektet i regi av Green Highway.

Nyttig kunnskap om elbil

Prosjektet Green Highway sluttet i fjor sommer, men Tom Rune Arnsen i TrønderTaxi kan opplyse at elbilene fra Nissan vil bli brukt ut året. Nå i november vil drosjeselskapet også ta i bruk de første elbilene fra bilprodusenten Tesla. Disse har langt større rekkevidde og kan være aktuelle på lengre strekninger. Nissan Leaf-bilene kan bli brukt til mer avtalekjøring og fastkjøring som skoleskyss o.l.

Arnsen mener at det viktigste med elbilprosjektet og samarbeidet med forskerne har vært å skaffe TrønderTaxi kunnskap om elbil.

– Vi har erfart at for å drive effektivt med elbiler kreves det mer planlegging og trafikkstyring fra vår side. Vi må for eksempel kunne kjede turer for å få til god økonomi. Slik viten er nyttig når vi nå skal vi legge om data- og trafikkstyringssystemet vårt.

Økt salg

En tanke bak elbil-prosjektet til kommunen var at om flypassasjerer så at elbil fungerte som drosje, ville flere satse på denne biltypen. Ifølge Tom Rune Arnsen ser dette ut til å ha slått til idet Nissan Leaf i Trondheim noterte salgsrekord i fjor.

Bjørn Ove Berthelsen mener prosjektet har hatt betydning med tanke på å selge inn miljøvennlig transport til byens befolkning, og at det har kommet mye nyttig kunnskap ut av dette.

Les flere artikler på gemini.no

SINTEF har testet fem Nissan Leaf elbiler i samarbeid med Trøndertaxi. Drosjeeierne noterte seg at kjøring med elbil ga dem reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader, at kostnader på dekk gikk ned- og at de hadde fornøyde kunder. Foto: Green Highway