Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Cielo og sjokoladefabrikken

  •   ULF DALHEIM

Cielogründerne går fra italiensk is til gourmetsjokolade:

Cielo og sjokoladefabrikken

Trondheim har fått en ny sjokoladefabrikk. Cielo-gründerne utvider fra italiensk is til håndlaget gourmetsjokolade.
(Foto: STEINAR FUGELSØY)

Foto: STEINAR FUGELSØY

Dyrere kyllinger til tross for overproduksjon

Det siste halvåret har prisene på kylling i butikk økt med 7,1 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Samtidig er det så stor overproduksjon at de største produsentene har satt inn tiltak for å redusere produksjonen.

Streiker for første gang

Samtlige åtte blomsterdekoratører ved Drivstua gartneri i Trondheim streiker for førte gang. Det samme gjør rundt 200 andre varehandelansatte.

Skipsmodelltanken fases ut før neste feiring

Skipsmodelltanken på Tyholt har 75-årsjubileum, men snart må den vike for Ocean Space Centre.

Drev ulovlig i Melhus da kronprinsen kom på besøk

Det kronprinspar-støttede prosjektet «Kjør for livet» på Melhus møter motgang. Begge ungdomsklubbene på Melhus er flyttet.

Selger kommunale tomter for 150 millioner

Trondheim kommune skal selge rundt 70 mål med eiendom på Tiller.

SINTEF: Fullt mulig å høste plankton fra havet

Norges inntekter fra havet kan bli på 550 milliarder kroner i 2050, heter det i en rapport fra 2012. Da var den på 90 milliarder kroner. Det alle spør seg er, hvordan skal målene nås?

Streik i varehandelen

Ansatte i 48 butikker over hele landet er i streik fra lørdag morgen etter at NHO og Handel og Kontor (HK) ikke ble enige i meklingen natt til lørdag.

Nå går småleiligheter for prisantydningen

Det er ikke lenger budkrig på typiske studentleiligheter på rundt 50 kvadratmeter.

Fyller hus med design

Kundene vil ha kvalitet og møbelklassikere. I fjor solgte Berge interiør for 11,7 millioner kroner.

Fremtiden er festival

Med et lydnivå som får Pstereofestivalen til å fremstå som pusekatter, vekket en festivalsjef fra Texas forretningstoppene i Trondheim.

(Foto: Foto: Steinar Fugelsøy)

Foto: Foto: Steinar Fugelsøy

(Foto: Foto: Steinar Fugelsøy)

Foto: Foto: Steinar Fugelsøy

(Foto: Foto: Steinar Fugelsøy)

Foto: Foto: Steinar Fugelsøy

(Foto: Foto: Steinar Fugelsøy)

Foto: Foto: Steinar Fugelsøy

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

I en tidligere garasje på Nardo lukter det søtt av sjokolade straks vi åpner døra og kommer inn fra tropevarmen utendørs til et avkjølt produksjonslokale. Der er Mats Paulsen og Terje Løkås i full gang med å lage trøndersk kvalitetssjokolade. Det dufter av krydder, urter og lokale bær, blandet med aromaer fra spritsorter som whisky, rom, akevitt og forskjellige likører. Godsmak i fullt monn.

Unike smaker

– Vi har jobbet i snart to år med å pusse opp og innrede produksjonslokaler og montere produksjonsutstyr. I tillegg har vi brukt mye tid på å utvikle egne unike smaker. Produktene vi i løpet av høsten kommer til å presentere i våre iskrembarer og i gourmetbutikker er utviklet i tett samarbeid med Terje Løkås ved Meium gård i Selbu, og er basert på smakene fra vår iskrem og på kortreiste produkter som bær, frukt, rømme, fløte, honning, lokale kryddertyper og ekstrakter fra lokal fauna, som bjørk og einer, sier Mats Paulsen i Cielo AS. Nyskapningen på Nardo har fått navnet Cielo og Sjokoladefabrikken.

Det var i 2002 at tre unggutter i tyveårene fra Trondheim fant ut at de ville tilby trønderne ekte italiensk iskrem. I begynnelse importerte de is fra Italia, etter hvert begynte de å lage den selv. Resultatet frem til nå er tre isbarer i Trondheim (to på Solsiden og en på Nordre) som de driver selv. I tillegg er det etablert Cielo-isbarer i Steinkjer, på Levanger og i Asker. Neste Cielo-isbar vil åpne i Kongsberg storsenter.

Isproduksjonen foregår i dag hos Culinaris i Oslo, dermed fikk Cielo-guttene tid til å konsentrere seg om sjokoladesatsningen. Nå er italienske sjokolademaskiner på plass, belgisk og spansk basissjokolade ligger på lageret, og svært mange av produktene er ferdig utviklet.

Festival-sjokolade

Cielo & Sjokoladefabrikken har alt levert egendesignet sjokolade med arrangørens logo på toppen til både Stiklestad Nasjonale Kultursenter, Storåsfestivalen og Kosmorama. Sistnevnte fikk laget sjokolade formet som peniser, med smak av chili og rosenrot. Sjokoladene ble lagt ut på kinosetene til 100 jenter som skulle se pornofilm under filmfestivalen. Bedrifter som ønsker sjokolade med egen logo er blant nisjene Cielo satser på før julesesongen.

– Vi er unge og mer tullete enn mange. Derfor kan vi finne på å lage slike sprengte produkter. Det har vært utrolig stor interesse for sjokoladen vi har holdt på å utvikle, men vi har forsøkt å holde tilbake til vi visste at produktene ville være knallbra, smiler Mats Paulsen.Med tre sjokolademaskiner på plass, har man kapasitet til å lage ganske mye sjokolade. Men noe nytt Nidar vil dette aldri bli, for her skal alt lages for hånd.

– Det er noe av sjarmen det. Straks man kommer over på industriproduksjon blir den borte, sier Paulsen.

– Hvorfor sjokolade?

– Da vi startet med iskrem hadde vi sett i utlandet at kvalitetsis var i skuddet. Det samme ser vi nå med sjokolade. Vi ønsker å fornye oss, og ser at sjokolade er på vei til å bli et nytt produkt som de som vil ha spesielle smaksopplevelser etterspør. Vi ønsker å være blant de første som satser innen dette segmentet, og med is om sommeren og sjokolade om vinteren får Cielo dessuten et helårskonsept. Folk skal kjenne igjen smaken av Cielo-isen i sjokoladene våre. Dessuten skal vi tilby nye spennende smaker, smaker som folk ikke har fått tidligere i sjokolade som smaker bedre enn andre.Terje Løkås har i flere år holdt på med å utvikle sjokolade på kjøkkenet hjemme på Meium gård. Nå fant han plutselig en ideell samarbeidspartner som var interessert i hans spesielle urter og natursmaker. Blant smaksvariantene han bruker i sjokoladene er kamille, tyttebær, einer, bjørk, pors, reinfann, timian, oregano og kvann.

– Jeg har vel skulet litt til Cielo en stund. Så kom vi i kontakt med hverandre, og fant raskt ut at vi kunne samarbeide om sjokoladeutviklingen, sier Terje Løkås fra Meium gård.

Cielo har fått støtte fra Innovasjon Norge til å bygge opp sjokoladefabrikken på Nardo. Men det meste av arbeidet har de tre Cielo-gründerne gjort selv, fra flislegging til innredning av kjøkken og produksjonsrom. Pr. i dag har man 30-40 forskjellige ferdigutviklede sjokoladesorter.

– Vi føler at vi er kommet langt på vei, at vi allerede dekker mye av målgruppen. Vi skal selge sunn og god sjokolade, og vise at det er forskjell på sjokolade og sjokolade. Dessuten har vi skapt oss selv en artig arbeidsplass. Vi koser oss når vi står her og skaper smaker, sier Mats Paulsen.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus