I dag ble det kjent at Scandic kjøper Rica. Dersom konkurransemyndighetene i Norge og Sverige tillater oppkjøpet, vil det nye hotellselskapet blir en storaktør i Norden.

I Trondheim har Rica Nidelven gjort det godt i konferansemarkedet, samtidig som Rica-hotellet på Hell i Stjørdal kommune også satser tungt på konferanser. I august åpner et nytt Scandic-hotell på Lerkendal.

Direktør Stig Hillestad ved konkurrenten Clarion Hotel & Congress på Brattøra tror Rica og Scandic allerede har begynt å tenke på hvordan de skal dra nytte av hverandre.

25 000 gjester

- Vi må bare ønske lykke til med de prosessene som nå settes i sving. Det vil helt sikkert være lokal stolthet over egne hoteller, og dette kan by på utfordringer når to kulturer skal finne en felles plattform videre. Men dette vil man sikker finne gode løsninger på, sier Hillestad, som gratulerer konkurrentene.

- Scandic har lenge vært en relativt liten kjede i Norge. Når de nå kjøper opp en veldrevet og godt posisjonert kjede som Rica, blir det helt sikkert en spennende reise, sier han.

Rica består i dag av 48 egne hoteller og 24 franchisehoteller i Norge og Sverige. Scandic har nærmere 150 hoteller i åtte land. Til sammen har kjedene 25 000 gjester i døgnet. Petter Stordalens Nordic Choice-kjede, som Clarion-hotellet på Brattøra sorterer under, samt Thon- og Radisson-hotellene, blir hovedkonkurrenter.

I Trondheim har konkurransen tiltatt de siste årene, mye på grunn nesten 700 nye hotellrom på kort tid. Rica på Bakklandet, Clarion på Brattøra og P-Hotels et steinkast unna, har gitt gjestene mer å velge i. P-Hotels-eier Frode Hofstad ser likevel ikke mørkt på at Scandic og Rica finner sammen.

- Kaken er stor

- Jeg tror dette er positivt for Trondheim, og at de store aktørene med dette kan jobbe for å få større arrangementer til byen, skriver Hofstad i en tekstmelding.

Stig Hillestad tror ikke konkurransesituasjonen vil endre seg nevneverdig med det første.

- Jeg tror de fleste store evner å se ut over byens grenser for å tiltrekke seg nye gjester og konferanser til Trondheim. Og hver hotellbedrift må vise seg «liv laga». I konkurranse med Gardermoen og andre storbyer i Skandinavia, er kaken potensielt veldig stor, sier han.