Oppfinnerfestivalen Maker Faire er en festival som arrangeres i en rekke byer verden over. 29.-30. august kommer den til Trondheim.

Teknologigründer og Årets Trønder i 2012, Alf-Egil Bogen, har etablert organisasjonen Trondheim Makers og brukt det siste året på å få på plass finansiering og samarbeidspartnere til festivalen.

- Dette er en festival hvor de som har en oppfinnelse de vil vise frem, får muligheten til det. Det vil bli utstillinger av oppfinnelser, foredrag og flere aktiviteter og konkurranser som alle kan delta på. Vi ønsker å vise frem nyskapningen i Trondheim, forteller Bogen, som sitter i styret for Maker Faire Trondheim.

LEDER: Selvpisking i teknomiljøet

KRONIKK: Et krafttak for Trondheim

Venter 5000-10 000 deltakere

Festivalen vil finne sted på Torvet. Bogen understreker at ikke alle aktivitetene er spikret ennå, men håper at mellom 5000 og 10 000 personer vil ta turen innom i løpet av de to dagene.

- Drømmen min er at Thomastoget skal gå mellom Torvet og Vitensenteret. Men vi får se hva vi får til. Det viktigste er at vi får vist frem skaperglede, og at alle som er innom kan bli inspirert til å bruke teknologien som finnes i dag til å skape nye ting. Jeg håper festivalen kan bidra til en kulturendring i byen, at vi blir mer fokusert på nyskaping og innovasjon, og at vi kan se det enorme potensialet som ligger der, sier Bogen.

47 medlemsbedrifter

Det er medlemsforeningen Trondheim Makers som står bak oppfinnerfestivalen. Her tiltrer tidligere Pstereo-sjef Frode Halvorsen snart som daglig leder.

- Vår oppgave blir blant annet å skape idoler av gründere og entreprenører. Trøndelag er gode på å produsere personligheter innen idrett og musikk. Men det er viktig å ha idoler innen andre bransjer også, sier Halvorsen.

Per i dag er det 47 medlemsbedrifter i Trondheim Makers. Foreningen har sitt utspring i «the maker movement» på den amerikanske vestkysten. Hovedtanken har handlet om å omsette gode ideer til kommersielle produkter på en annen måte enn tidligere.

- Kapitalen for å finansiere nye ideer finnes, men det spørs om det ikke er et informasjonsgap - en del av den nye teknologien og de nye ideene har vanskelig for å finne sin plass innen tradisjonelle finansieringsmodeller, sier Halvorsen, og fortsetter:

- Det handler om å skape noe selv, og tankegangen henger tett sammen med fenomener som crowdfunding (at publikum finansierer utviklingen av et produkt), coworking og open source.

Crowdfunding beskriver at publikum finansierer utviklingen av et produkt, coworking handler om synergier i et delt arbeidsmiljø og open source betyr at kildekoden til et dataprogram gjøres åpen for alle, slik at flere kan bidra til utvikling og forbedring.

Flere skoler deltar

En av Bogens kjepphester er å øke rekrutteringen til teknologifagene, og å skape en innovasjonskultur i Trondheim. I tillegg til festivalen jobber Trondheim Makers inn mot skolene for å få i gang aktiviteter som skal gi barn interesse for teknologi og utvikling.

En av konkurransene hvor skolebarn vil delta på festivalen, er First Lego League. I denne konkurransen deltar flere lag gjennom skolene i Trondheim, i tillegg til private lag. Konseptet går ut på at det blir utlyst en utfordring, og at lagene bruker månedene før festivalen til å lage en legofigur som skal løse utfordringen.

Sponset av bedrifter

Finansieringsbehovet for Trondheim Makers inkludert festivalen, er 1,8 millioner kroner. Flere trønderske bedrifter og organisasjoner har bidratt ved å gi 100 000 kroner hver. I tillegg har flere enkeltpersoner gått inn med 10 000 kroner hver.

Bogen forteller at festivalen ikke skal være noe sted for profilering av bedriftenes logoer og tradisjonell reklame, men mener at festivalen er viktig for næringslivet på andre måter.

- Vi må se dette i et større perspektiv, og se den langsiktige verdien nyskapingen gir byen. Slik den internasjonale utviklingen har vært, knytter også store teknologibedrifter som for eksempel Google og Atmel seg stadig tettere til Maker Faire og Maker-miljøet. Dette er en måte å få folk til å leke med teknologien på, og lek er viktig om vi skal finne opp nye ting. De profesjonelle ser at skal de få tilgang på nye tanker og ideer, må de ha en fot i denne leiren, forteller Bogen.

Arbeidet med oppfinnerfestivalen Maker Faire er godt i gang.

- Vi ønsker allerede nå å komme i kontakt med skapere i alle aldre som ønsker å vise seg frem under festivalen til sommeren, sier Halvorsen.

For å få inn oppfinnelser til festivalen, kommer det til å bli sendt ut en invitasjon til alle interesserte gjennom et såkalt «Call for Makers». De som vil melde seg på festivalen i Trondheim kan få mer informasjon på festivalens Facebooksider.

Alf-Egil Bogen er styremedlem i Maker Faire Trondheim og initiativtaker til festivalen i Trondheim. Foto: André Berntsen