Fylkeskommunen ble gjennom avisoppslag i Adresseavisen fredag 30. august 2013 kjent med at virksomheten ved Quality Hotel Oppdal skulle legges ned fra søndag 1. september, med den følge at over 33 ansatte mistet jobben.

Media rapporterte om fortvilte ansatte, som på kort varsel var informert om at hotelldriften var besluttet nedlagt, skriver fylkesrådmannen i saksdokumentene fylkesutvalget fikk på bordet i dag.

Fylkeskommunen tok samme dag kontakt med bedriften, og ba om en redegjørelse jf. omstillingslova. Etter purring ble redegjørelsen mottatt 25. september 2013, men den var så kortfattet at fylkeskommunen måtte be om mer informasjon. Deretter ble partene innkalt til drøftingsmøte.

– I drøftingsmøtet ble det tidlig klart at partene stod et stykke fra hverandre i forhold til forståelsen av en del faktiske forhold, samt i hvilken grad bedriften hadde gjort tilstrekkelige bestrebelser for å avklare mulighet for videre drift og alternative driftsformer, og tiltak for reduserte negative konsekvenser for ansatte og lokalsamfunn, skriver fylkesrådmannen.

Forstår ikke bota

Videre understreket fylkeskommunen at det ikke var sendt inn melding i tråd med omstillingslova, og bedriften ble spurt om årsaken til dette. Bedriften svarte at «man kom for seint med meldingen, og at det bare ble slik.»

– Selv om ledelsen over en viss tid skal ha signalisert at man slet med å få lønnsom drift ved hotellet, så synes den situasjonen som oppstod grunnet framgangsmåten å være et godt bilde på nettopp de tilstander omstillingsloven etter sitt formål er vedtatt for å motvirke. Her må de som utgjør bedriftens ledelse ha et overordnet ansvar for hvordan prosesser blir planlagt og gjennomført. Gjennom en prosess som forutsetter involvering og åpenhet i forkant av at større bedrifter tar beslutninger med virkninger av stor viktighet for lokalsamfunn og livssituasjonen for bedriftens ansatte, unngås bedre mange av de skadevirkninger som erfaringsmessig utspiller seg ved virksomhetsnedleggelser av et visst omfang, skriver fylkesrådmannen.

Fylkeskommunen varslet at man ville vurdere gebyr, men Jan-Olav Dahle i Oppdal Booking skriver senest 25. februar i en epost til fylkeskommunen at selskapet ikke forstår at de får bota.

–Vi kan ikke se at vi ikke har fulgt gjeldende regelverk, og vi har derfor ingen forståelse for at det ilegges bot. Vi har gjort alt vi kan for å berge flest mulig arbeidsplasser i Oppdal. Ilegges selskapet en bot vil dette medføre ytterligere svekket likviditet som igjen vil medføre reduserte investeringer og i verste fall ytterligere oppsigelser, skriver Dahle i en epost fil fylkeskommunen.

Tapte i tingretten

Oppdal Booking eies av Wenaasgruppen som har sitt hovedsete i Måndalen i Romsdalen, under ledelse av mangemilliardær Lars Wenaas. Det har vært mye støy rundt Oppdal Booking etter at Wenaas tok over det som var en av de store reiselivsbedriftene i Trøndelag.

Nylig ble det klart at Wenaas ikke anker Sør-Trøndelag tingretts kjennelse, om at både oppsigelsen og avskjedigelsen av Ingrid Blikken, samt oppsigelsen av Mari Rødstøl Viken var ugyldig. Blikken ble tilkjent en erstatning for tapt arbeidsinntekt på 225 000 kroner samt en oppreisingserstatning på 300 000 kroner. Mari Rødstøl Viken får en samlet erstatning på 230 000 kroner.