Stedet for Norges neste «månelanding» må bli valgt etter en åpen anbudskonkurranse der alle kan delta.

Det mener både Sintef, Gassnova, Norsk Industri og miljøorganisasjonen Zero.

– Vi bør invitere til en konkurranse om hvem som vil ha statlig støtte for å bygge et fullskala CO2-renseanlegg. Da slipper vi diskusjonen om hvilken teknologi vi skal velge, eller om anlegget skal ligge i Norge eller utlandet, sa Zeros Gøril Andreassen under en konferanse i regi av Sintef torsdag.

Vil bygge i Norge

Olje- og energiminister Tord Lien (Frp) sitter nå og funderer på hva han skal gjøre etter at de rødgrønnes månelandingsprosjekt på Mongstad krasjlandet. Planen er å stake ut en strategi i begynnelsen av mai.

Lien har allerede åpnet for at Norge kan komme til å finansiere et fullskala renseanlegg utenfor Norges grenser. Det er en tanke Sintefs klimadirektør Nils A. Røkke liker dårlig.

– Norge har forpliktet seg til å kutte utslippene med 8 millioner tonn CO2 per år innen 2020. Et fullskala renseanlegg i Norge vil bidra til å lukke det gapet, sier han.

Røkke vil også at månelandingsprosjektet skal rense CO2 fra et anlegg som brenner gass, og ikke kull.

– Noe annet vil være å skyte seg selv i foten med kikkertsikte, sier Røkke, og viser til at verdien av Norges gassformue er truet dersom man ikke finner en billig og effektiv måte å rense eksosgassen på.

Kolumbi-egg?

Tord Lien sitter også og funderer på et annet klimaproblem: Skal han kreve at alle de nye plattformene på Utsirahøyden i Nordsjøen forsynes med strøm fra land, eller skal han godta Statoils forslag om kun å elektrifisere den største plattformen?

Røkke i Sintef mener Lien må se elektrifisering og CO2-rensing i sammenheng. Krever regjeringen at Utsira forsynes med ren kraft fra land, kan det åpne for et gigantisk CO2-renseanlegg på Kårstø i Rogaland, mener han.

– Kårstø har allerede et gasskraftverk som kan bygges ut slik at det forsyner gassterminalen på Kårstø med varme. Da vil vi ha et utslipp på 2,2 millioner tonn som kan fanges, sier han.

Skal Lien få eierne av Kårstø-anleggene med på dette, må staten sørge for transport og lagring av CO2-en som fanges, understreker Røkke.

– Hvert prosjekt kan ikke stå for hele kjeden. Det har vi prøvd før, og det gikk ikke så bra. Staten må sørge for å bygge veien som andre kan kjøre på, sier han.

Kårstø er et anlegg som allerede eksisterer. Andre «månelandingsprosjekter» eksisterer kun på tegnebrettet. Industrikraft Møre har lansert planer om å bygge et fullskala gasskraftverk på Elnesvågen med CO2-rensing fra dag én. Også de bør få delta i en eventuell anbudskonkurranse, mener Røkke.

– Det er vanskelig å se for seg hvilke grep de skal ta for å få det lønnsomt, men det er det opp til dem å vise fram, sier han.