Den internasjonale kaffekjeden Starbucks ønsker å utvide sitt kveldskonsept som innebærer servering av alkohol og småretter. Det skriver Businessweek.com.

Starbucks solgte sin første alkoholenhet allerede i oktober 2010 i Seattle i USA. Salget av vin og øl ble utvidet til flere forsøkskafeer i Chicago, Atlanta og sørlige California.

Kveldskonseptet utvides

Nå har Starbucks bestemt seg for at det er på tide at flere av kafeene får samme tilbud, og en av Starbucks-sjefene, Troy Alstead, forteller at konseptet vil ta flere år å få på plass.

- Vi har testet konseptet lenge nok i flere marked, og dette er noe som fungerer. Det er tydelig at kveldskonseptet fører til økning i salget på disse tidspunktene, forteller han til Businessweek.com.

Bare i USA har kjeden 11 500 utsalg, men Alstead forteller at de vil ikke begynne med alkoholsalg på ettermiddagen i alle kaffebarene. Man vil konsentrere seg om utsalg som ligger i svært urbane strøk.

Ingen signaler i Norge

For øyeblikket er det åtte Starbucks-filialer i Norge, og tre av dem ligger i Midt-Norge. To finnes i Trondheim, mens den første som kom til Trøndelag ble åpnet på Trondheim lufthavn Værnes.

Kunder som håper på øl og vin på Starbucks i Norge, må smøre seg med tålmodighet, ifølge Starbucks Norge-sjef Joannis Vendrig.

- Vi har ikke fått noen signaler om kveldskonsept med alkoholservering fra Starbucks, sier han til adressa.no.

De to kaffebarene i Trondheim, i henholdsvis Kongens gate og på Beddingen, åpnet høsten 2013.

- Vi er fornøyd med den mottagelsen Starbucks har fått i Trondheim og vi har fått mange trofaste kunder i Trondheim allerede, forteller Vendrig.

- Hva tenker du om et eventuelt alkohol-salg på Starbucks-kafeer i Norge?

- Det har vi ikke tenkt så mye på. Vi har akkurat startet opp i Norge og vi jobber hardt for å gi våre kunder ekte Starbucks-opplevelser, forteller Vendrig.

- God idé med «karsk»

- Er dette noe som har vært etterspurt blant kundene?

- Vi har ikke registrert en slik etterspørsel ennå, sier han.

- I Trøndelag er kombinasjonen kaffe og sprit et kjent konsept. Hva tenker du om «karsk» på kaffebar i Trøndelag?

- Ja, det var jo en god idé. Jeg tror vi skal introdusere det for Starbucks og så får vi se om de blir begeistret for karsk-konseptet, spøker Vendrig.

Får Oprah-hjelp

Starbucks har også store planer om å få laget et system som gjør at kundene kan bestille drikken før de kommer til kaffebaren ved hjelp av smarttelefonen. De opplever allerede en sterk vekst med sin mobilapp. Mobilbetaling utgjør rundt 14 prosent av all betaling i Starbucks-kafeer i USA.

Starbucks selger naturlig nok store mengder kaffe, men nå ønsker de også å bli enda bedre te-selgere. De har derfor slått sammen kreftene med Oprah Winfrey. I slutten av april vil de selge en chai-te som superkjendisen Oprah Winfrey står bak. Dette vil foreløpig gjelde kafeer i USA og Canada.

Starbucks har ambisiøse planer om å utvide salget. Bildet er tatt ved tidligere anledning. Foto: ©OLE MARTIN WOLD +47 986 31 898 olemwold@gmail.com
Talkshow-dronning Oprah Winfrey låner bort navnet sitt til et temerke som Starbucks skal begynne å selge. Foto: ntb scanpix, Ap