Adresseavisen har sjekket prisen på en handlekurv bestående av 38 ulike varer, hos ni dagligvarekjeder. Vår handlekurv var billigst hos Rema, med en sluttsum på kassalappen på 908 kroner. Coop Obs fulgte på plassen bak, vel 20 kroner dyrere.

Se hele prisoversikten nederst i saken.

Flere av kjedene har ansatt egne prisjegere, som bruker hele arbeidsdagen på å sjekke priser hos konkurrentene. Det gjør at prisene endres ofte, gjerne daglig. Mindre enn to timer etter at Adresseavisen hadde sendt varene gjennom kassa hos Obs, senket de for eksempel prisen på Jif Universal med 15 kroner, for å ha lik pris som Rema.

Todelt felt

Mellom Rema på førsteplass og Coop Extra på femte skiller det bare 40 kroner i pris. Derfra er det et hopp på 100 kroner ned til Rimi. Ica, som var dyreste butikk i testen, er 100 kroner dyrere enn Rimi. Dermed er handlekurven vår 28 prosent billigere hos Rema enn hos Ica.

Dersom man tar hensyn til kjøpeutbytte på tre prosent hos Coop, blir Obs syv kroner billigere enn Rema. Johnny Sand, sektor sektorsjef for butikkdrift i Trondos, er ikke fornøyd med utfallet.

- Dette er ikke godt nok. Vi skal konkurrere på sluttsummen og i tillegg skal vi gi tre prosent utbytte, sier Sand.

Rema roser Obs

Hos Rema 1000 er stemningen betydelig bedre når Adresseavisen ringer for å formidle resultatet. - Ordren fra Odd og Ole Robert Reitan er å være billigst. Klarer vi ikke det, har vi rett og slett ikke gjort jobben vår. Så enkelt er det, sier regiondirektør Brynjar Hovstein.Samtidig roser han konkurrenten.- Obs har i alle år vært vår tøffeste konkurrent. Når de senker prisene, må vi følge etter. Det er en fordel for kunden. Trondheim er vårt tøffeste marked ved siden av Oslo, forteller Hovstein.

Denne Jif-flasken kostet 15 kroner mer hos Obs enn hos Rema da Adresseavisen testet priser på dagligvarer. Det utgjorde nesten hele forskjellen mellom de to butikkene på vår handlekurv. Foto: RICHARD SAGEN