- Det viktigste for oss er at momsen beregnes av markedsprisen, sier administrerende direktør Tove Nedreberg i Adresseavisen.

Avisa har nå vunnet frem i momsstriden mot Skatteetaten i tre rettsinstanser.

Bakgrunnen for saken er beregning av moms på digitale e-aviser når de selges til eksisterende papiravisabonnenter. Papiraviser er i dag fritatt for moms. På digitale utgaver av avisene er det 25 prosent moms. Adresseavisen og Skatt Midt-Norge har vært uenige om beregningsgrunnlaget for moms på den elektroniske utgaven, eAdressa.

En dommer uenig

Høsten 2012 vant Adresseavisen frem i Oslo tingrett, som i dommen ga avishuset medhold i retten til å selge digitalt tilleggsabonnement til papiravisabonnenter uten at nullmomsen på papiravisen påvirkes. Skatt Midt-Norge anket imidlertid dommen. Men Borgarting lagmannsrett stadfestet høsten 2013 avgjørelsen fra tingretten. Skatteetaten anket da til Høyesterett, som i dommen avsagt torsdag forkaster anken.

En av de fem dommerne i Høyesterett tok dissens, og stemte for at Skatt Midt-Norge frifinnes. Premissene for dommen er ennå ikke kjent.

- Viktig dom

Skatteetaten har ment at prisen på Adresseavisens eAvis ble satt for lavt til kunder som allerede var papirabonnenter. De mente dette er en rabatt, og ville fordele den på eAvis og papiravis. Da ville grunnlaget for den digitale momsen øke. Nedreberg sier det er viktig at Høyesterett bekrefter at mediehusene skal bruke markedsprisen på tilleggsproduktene ved beregningen av merverdiavgift.

- Vi setter pris ut fra hva markedsverdien er, altså hva våre kunder er villige til å betale. Da er det prinsipielt viktig at vi vet at det er markedsverdien som er førende for beregning av merverdiavgiften. Dette handler dypest sett om vår mulighet til å prise riktig i markedet, sier Nedreberg.

Betaler saksomkostninger

Høyesterett dømte også Skatt Midt-Norge til å betale Adresseavisens saksomkostninger på 150 000 kroner.

Mediebedriftenes landsforening har i lang tid kjempet for likebehandling av papir- og nettaviser, fordi de mener avgiftsgapet gjør det krevende for avisene å få leserne over på nye digitale plattformer. Under forrige regjering sa Finansdepartementet nei til dette, fordi de fryktet fremtidens momsgrunnlag skal smuldre bort når leserne går mer over til digitale aviser. I regjeringserklæringen til Høyre og Frp står det at de vil likestille papiraviser og e-aviser ved en felles, lav momssats. Kulturminister Thorhild Widvey (H) sa nylig under åpningen av Nordiske Mediedager, at hun har som ambisjon i forslaget til statsbudsjett for 2015 å varsle hvordan, og når regjeringen skal innføre en felles lavmoms på papir- og nettaviser.

- Det helt overordnet viktigste for bransjen er lav moms på digitale produkter, ut ifra de samfunnsoppgavene vi har, sier Nedreberg.