Det var mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug som delte ut Spesialitet-merket til Roar Sandodden fra Alstadberg tradisjonsbryggeri på Skatval og Jørn Anderssen fra Klostergården håndbryggeri på Tautra torsdag.

- Det er veldig artig for Klostergården, og kanskje vel så artig at det er en anerkjennelse av gammel trøndersk bryggetradisjon. Jeg håper vi vil se mer av at små bryggerier bruker mer av historien i produksjonen fremover, sier Anderssen.

Maltølet Alstadberger er et samarbeid mellom Alstadberg og Klostergården. Alstadberg leverer malten til ølet som Klostergården produserer. Det meltes og tørkes over åpen ild. Tørkemetoden for maltet gir Alstadberger en markant røyksmak.

- Det som begrenser produksjonen er at det maltes på en veldig tradisjonell måte. Det er en rundt 2500 år gammel tradisjon i Stjørdal som fortsatt er levende. Det er et par ukers arbeid å få malt til en batch, som er 900 liter og gir cirka 2000 flasker, sier Anderssen.

Lokale råvarer

Øl som ønsker å bli vurdert for å få Spesialitet-merket, må enten ha norskprodusert malt eller humle. Spesialitet-merket er et informasjonsmerke for norskprodusert mat og drikke, som er basert på de beste lokale råvarene og særegne lokale oppskrifter.

Alstadberger selges kun på Vinmonopolet, fordi alkoholprosenten er høyere enn 4,75. Den er på 6,5. Alstadberger ble lansert i polets maislipp.

- Det ble utsolgt første helga etter at det ble lansert på polet, sier Anderssen.

- På tide med øl

Spesialitet-merket ble delt ut under årsmøtet til Norsk Bryggeriforening i Bergen torsdag. Landbruksministeren sa da at norsk ølbrygging har hatt en fantastisk utvikling de siste årene.

- Jeg er stolt over å få være den statsråden som deler ut det første Spesialitet-merket til et norsk øl. Det er en milepæl både for norske bryggerier og for selve merkeordningen. Forbrukerne verdsetter i stadig større grad norsk mat og drikke sammen i et helhetlig måltid. Dermed var det på tide å få øl inn i samme merkeordning som de andre unike norske smakene, sa Listhaug under tildelingen.

Utreder gårdssalg

Torsdag ble det også kjent at regjeringen vi sende på høring et forslag om å endre reklameforbudet for alkohol, og utrede mulighetene for direktesalg av alkohol til privatkunder fra norske småskalaprodusenter. I dag kan de bare selge øl med en alkoholprosent lavere enn 4,75. Anderssen ved Klosterbryggeriet er svært positiv til forslaget fra regjeringen.

- Det er en stor fordel å kunne fortelle om det vi holder på med. I praksis har vi ikke lov til det i dag. Hvis vi får lov til å selge øl sterkere enn 4,75 prosent av egenproduksjon, da kan vi selge der hvor vi produserer etter flere tusen år gamle tradisjoner. Noen utenlandske turister har liten forståelse for at de i dag ikke får kjøpe det de har drukket sammen med lokal mat i restauranten, sier Anderssen.