Det tror i alle fall Statoil, som har lagt et betydelig beløp på bordet for å sikre seg 18 prosent av gründer-selskapet Hybond AS, som har sitt utspring fra NTNU.

Nøyaktig hvor mye penger oljegiganten har bladd opp og hvor mye man regner med å putte inn i Hybond de neste årene, vil imidlertid ikke investeringsdirektør Anders Hermansson i Statoil Technology Invest ut med.

–Men vi regner med å bruke litt penger, sier han og smiler lurt.

Noe som uansett vil kunne omtales som lommerusk, dersom Hybond lykkes i å komme helt i mål med teknologien som utvikles.

–Da står vi overfor et paradigmeskifte, sier Hermansson.

Altfor tungt lettmetall

Se på bildet over. Det Statoil nå investerer i er ikke den store maskinen. Det er den lille hvite tingen – kalt ekstruder – som professor Øystein Grong fester til den.

Inne i den er det gjemt teknologi som kan føre til helt nye bruksområder for lettmetallet aluminium.

Dette metallet har i dag begrensede bruksmuligheter fordi sveiseteknologien fører til at styrken i aluminiumen omtrent halveres. For å bøte på denne reduksjonen, må man derfor bruke veldig mye mer aluminium enn nødvendig for å styrke skjøtene. Noe som gjør konstruksjonene unødvendig tunge. Denne ekstra vekten er en viktig årsak til at aluminium ikke lenger brukes i sykkelrammer.

–Det var grunnen til at jeg først fattet interesse for det Grong holdt på med, sier Odd Arne Langset som gjennom å være eier av Langset-konsernet er den største eieren av Hybond. Han er også en stor sykkelentusiast.

God kjemi

–Deretter så jeg muligheter for denne teknologien på veldig mange andre områder. Det som imidlertid var helt avgjørende, var den gode kjemien jeg fikk med Øystein. Jeg oppfattet med en gang at han var en mann jeg kunne samarbeide med og stole på, legger Langset til.

Det Langset tente på den gang i 2007, var noe Øystein Grong hadde forsket på i ti år.

–Jeg så at det manglet en optimal sammeføyningsmetode for å skjøte aluminium. I motsetning til sveising av stål, hadde utviklingen stått stille med aluminium, forteller professoren.

Mye skepsis

At Langset skulle tenne på arbeidet hans, var imidlertid ikke gitt. For i fagmiljøene var man skeptisk.

–Ingen trodde det var mulig å få til, sier Grong.

Men skritt for skritt har resultatene kommet. Med seg på laget fikk han etter hvert også Ulf R. Aakenes som fullførte en doktorgrad på teknologien nylig. Nå har de sveiset aluminium som har en skjøt med styrke på nesten 90 prosent.

–Vi setter verdensrekord hver gang vi sveiser. Målet er 100 prosent, smiler Aakenes.

Og det er her Statoil ser potensialet. På en oljeinstallasjon bruker man mye aluminium på boligkvarterene.

–Hybond-teknologien vil gi store vekt- og kostnadsbesparelser på våre offshore-installasjoner, og vil også kunne øke anvendbarheten av aluminium offshore, sier Anders Hermansson.

Dette er Hybond AS:

Etablert av NTNU TTO og Langset AS i 2007.

Har utviklet teknologi for sveising av aluminium som gjør skjøten sterkere enn tradisjonell sveising.

Teknologien gjør det mulig å bygge lettere og billigere aluminiumskonstruksjoner til blant annet olje-, energi-, transportbransjen.

Teknologien er basert på omfattende forskning ledet av professor Øystein Grong og Ulf Roar Aakenes ved NTNU.

Ser målet: – Jeg trodde løsningen lå rundt neste sving, men det har blitt mange svinger, sier Øyvind Grong. Nå er målet at Hybond-teknologien skal kommersialiseres i løpet av tre år. Foto: OLE MARTIN WOLD