Oppdraget:

- Nei, jeg er ikke fornøyd. Og nittini andre svar...

Vi spurte 100 trøndere om det er en suksess med sykkel og buss i Trondheim.

Her er dommen fra 100 trøndere over buss- og sykkelbyen Trondheim.

Saken oppdateres.

I dag setter vi punktum for "Oppdraget: Er buss- og sykkelbyen Trondheim en suksess". Siden forrige mandag har Adresseavisens team fått inn over 8000 tilbakemeldinger, skrevet 28 reportasjer, gjennomført et live folkemøte på en buss - og med lesernes hjelp vært med på reisen i folkets buss- og sykkelhverdag.

Les også: Dette er Oppdraget!

Som en avslutning har vi bedt 100 tilfeldige personer i Trondheim om å si sin mening. Vi har vært på Heimdal, Gløshaugen, St. Olavs Hospital, Ikea, Dragvoll, Midtbyen, Solsiden og Samfundet. Alt for å finne ut om Trondheim som buss- og sykkelby er en suksess.

Se videoen øverst i saken, og hør dommen over buss- og sykkelbyen Trondheim.

Konklusjonen

I dagens utgave av Adresseavisen har vi over fem sider analysert og forsøkt å konkludere. Men svaret er mer sammensatt enn bare ja, eller nei.

For studenter i sentrumsområder er bussbyen en rimelig suksess, men for småbarnsfamilier, med levering til skole og barnehage, før man selv skal på jobb, er ikke tilbudet godt nok. Det har også Oppdrag-teamet selv fått erfare.

Les også: Det "umulige" oppdraget

Brukere av kollektivtransport, som skal inn til Midtbyen, opplever tilbudet som tilfredsstillende. Tilbakemeldingene i vårt bussbarometer slår også fast at snittet for alle rutene er over gjennomsnittet.

Les også: Dette er byens beste og dårligste bussruter

Men for regionen er svaret sammensatt. Antallet passasjerer øker, og prisene er subsidiert. Men de som ikke kan ta buss til jobb opplever at de straffes med bompenger, og samtidig må være med og betale for andres tilbud. Her er i så fall betegnelsen suksess med et negativt fortegn.

Det vi kan fastslå, er at flere tar buss, og færre kjører bil. Dette kan tyde på mindre CO2-utslipp, mindre støv og støy - men miljø- og klimasuksessen er noe begrenset.

Å ta buss er blitt billigere, også for de som bor utenfor Trondheim. Bussene kommer raskere frem, og betalingsløsningene er forbedret.

Bussbyen Trondheim kan bli bedre, men mye er blitt bra. Det er umulig å svare nei på spørsmålet om dette er en suksess.

Vi understreker at dette er et utdrag: Les den fulle konklusjonen i dagens Adresseavisen. (Klikk for å gå til eAdressa). Her kan du også lese hvorfor sykkelbyen er en suksess om sommeren, men ikke om vinteren.


Oppdraget

Ta en titt på vår tidslinje-blogg her.

Les også: Hva bør bli det neste «Oppdraget?»

Kontakt oss: oppdraget@adresseavisen.no.

Gikk du glipp av disse?