Fra svensk fikk vi ordet kjendis. Doldis er det motsatte,att vara dold betyr å være skjult. Skjult, men viktig. Den grå eminense ertypiske doldiser.

I Adresseavisen befinner den grå eminense seg på Medielab'en.Mange jobber der, og inne på prosjektrommet hos oss dukket det opp to, ErlendHeiberg og Jonas Nilsson.

Vi satt bøyd over hver vår pc og lot telefonene gå varme iforsøket på å komme i kontakt med så mange som mulig av de 101 kvinner og mennsom delte drømmer med Adresseavisens lesere i 2003.

Et gitter som svarer

- Hvordan vil dere ha det, sa Erlend og Jonas,og tenkte på nettløsningen.

De to er eksperter på å knekke datateknologiske problemer,og sammen med kollegene sine på Medielab'en er de blant husets mest kreativehjerner når det gjelder å ta teknologien i bruk på en visuell og enkel måte.

- Er det lenge til vi kan få dataene, spør de. Vi leter pånettet etter hvor det kan ha blitt av alle de 101.

- Hva gjør dere med dataene, spør jeg.

- Vi samler dem fra wayback-maskinen, lager en responsiv grid…

En responsiv grid...et gitter som svarer? tenker jeg, lettrådvill.

-…og ved hjelp av Java-script henter vi inn data som json.

- Jason?

- Nei, json, et filformat, svarer Jonas.

- Hvor ble det avErlend? Det er han som skal gjøre mesteparten.

Vi har tro på at han dukker opp igjen. Han kan bare for myetil å ha blitt slukt av matrisen.

Må fungere overalt

De skal lage bildemosaikk til nettet.

- Mosaikken skal fungere på mobil, brett, pc og så videre, og detskal gå an å klikke på bildet og se og lese om hver enkelt person før og nå. Menvi må ha dataene, sier Jonas fra Medielab'en.

Vi skal mate matrisen, og til forskjell fra en viss matrixer menneskene i vår matrise definitivt levende. På egen kjøl tatt viktige valgfor eget liv i de ti årene som har gått siden sist vi avla dem et besøk.

Erlend dukker opp igjen. Han og Jonas tenker lynraskt ogsender fantasien i skapende baner. Vi skriver fort på pc-en, men ikke fort noktil å nå igjen de to fra Medielab'en.

De er vår tids tilretteleggere. Ikke bare må de forståinnholdet som skal formidles, de må forstå hva som er viktigst, nest viktigstog minst viktig. Hvordan skal ord bli bilde uten at noe informasjon går tapt –snarere tvert imot! Hvordan skal det bli pent, innbydende og innlysende hvorleserne skal klikke?

Som lesere klikker vi ikke på hva som helst.

Her ser du resultatet. Møt de 101 ungdommene i bildegalleriet.

Men som alle andre har også vi drømmer. Som alle andre harvi forandret oss litt de siste ti år, både i ansiktet og i drømmene. Teknologienhar antakelig endret seg enda mer siden 2003. Det store medielaboratoriet varikke der for noen år siden. De som jobber der går i ett med oss på kantina, dejobber skjult og er uhyre viktige for utviklingen av mediehuset.

Vi leser Adressa både på papir og mobil, men hvem gåregentlig og tenker over at matrixen er på «et sted veldig nær deg»?