starte opp integreringsmottak
lovfeste kvalifiserende tiltak i mottak
benytte økonomiske incentiver og/eller bonusordninger for beboere i mottak knyttet til kvalifisering
innføre opplæring i 50 timer kultur- og samfunnskunnskap for asylsøkere i mottak
gjennomføre en prøveordning med frivillighetskoordinatorer
forebygge vold gjennom tilskudd til dialogrupper i mottak
fjerne kravet om gjennomført asylintervju som vilkår for midlertidig arbeidstillatelse, og i stedet innføre som vilkår om at det er høy sannsynlighet for at asylsøkeren vil få oppholdstillatelse i Norge. Krav om avklart identitet står fast.
legge til rette for at kommunene kan tilby gratis kjernetid i barnehage for 2- og 3-åringer som har fått innvilget opphold, men som fortsatt bor i asylmottak
organisere lærerpoolen så lenge det er et behov, basert på erfaringene med tiltaket
ha gode rutiner for å følge med på at barn og unge får opplæringstilbudet de har krav på
utrede hvordan helsepersonell kan bruke asylsøkere med helsefaglig utdanning og arbeidserfaring som medhjelpere i sitt arbeid
øke kunnskapen om asylsøkeres helse i mottak
kartlegge asylsøkeres bruk av helse- og omsorgstjenester
gi ekstratilskudd ved bosetting av flyktninger i 2017
gi ekstratilskudd ved bosetting av enslige mindreårige i 2017
inngå ny samarbeidsavtale med KS
bruke avtalt selvbosetting forutsatt at kommunene åpner for det
gjennomgå grunnlaget for bosettingsanmodningen til kommunene
utvide adgangen til å gi statlig bostøtte til personer bosatt i bokollektiv
gjøre det raskere og rimeligere å bygge nye boliger gjennom ytterligere forenklinger i plan- og bygningsloven med forskrifter
ta sikte på å legge fram en ny omsorgssentermodell som er bedre tilpasset variasjoner i asylankomster, og som kan gi grunnlag for lavere kostnader enn dagens modell
at enslige mindreårige bosettes i vertskommunen eller nærliggende kommuner så langt det er mulig
etablere en veiledningstjeneste for personer som ønsker å være fosterforeldre for barn som får opphold
rekruttere flere fosterfamilier gjennom økt innsats
ta stilling til om refusjonsordningen for kommunale barneverntiltak til enslige mindreårige skal legges om til en stykkprisordning i statsbudsjettet for 2017
gi tilskudd til SOS-barnebyer til utvikling av en modell for bosetting av enslige mindreårige
følge utviklingen på hvordan det går med enslige mindreårige med fluktbakgrunn som er bosatt i Norge, med vekt på deres deltakelse i arbeid og utdanning.
kartlegge den enkeltes kompetanse i mottaksfasen
gi yrkesveiledning i asylmottak på bakgrunn av kompetansekartlegging
gi kommuner mulighet til å gjennomføre forsøk med unntak fra introduksjonsloven
endre introduksjonsloven slik at bruk av arbeids- og utdanningsrettede tiltak alltid skal inn i arbeidet med den enkeltes individuelle plan
etablere hurtigspor inn i arbeidsmarkedet for de som har fått vedtak om opphold, og som har med seg en kompetanse som etterspørres i arbeidslivet. Innsatsen konkretiseres gjennom et samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet
sørge for at Arbeids- og velferdsetaten, i samarbeid med kommunene, skal komme tidligere inn med arbeidsmarkedsfaglig veiledning av deltakere i introduksjonsprogrammet og bistå i utvikling av individuell plan
videreutvikle og øke bruken av gratis nettbaserte opplæringsressurser
samle ansvar for generell godkjenning av utenlandsk utdanning hos NOKUT
gjennomgå godkjenningsordningene og hindringer i utdanningssystemet med sikte på forenkling og økt brukervennlighet
etablere et felles informasjonspunkt og en felles nettportal for å levere søknader om godkjenning av yrker
etablere tilbud om kompletterende utdanning for innvandrere som har med seg en lærerutdanning eller sykepleierutdanning fra hjemlandet
gjøre det enklere for innvandrere å dokumentere generell studiekompetanse slik at de kan søke opptak til høyere utdanning
samarbeide med partene i arbeidslivet om forslag for å fremme innvandreres deltakelse i arbeidslivet
at IMDI skal være et bindeledd mellom kommuner og aktører i næringslivet som ønsker å bidra med praksisplasser eller andre tilbud i forbindelse med kvalifisering av innvandrere
videreføre Jobbsjansen rettet mot hjemmeværende kvinner
gi tilskudd til skoleeiere som tilbyr mer grunnskoleopplæring til ungdom slik at flere blir i stand til å fullføre videregående opplæring, innenfor rammen av Jobbsjansen
øke programtiden for deltakere i introduksjonsprogrammet som trenger det for å komme i arbeid eller utdanning, innenfor rammen av Jobbsjansen
styrke tilskuddsordnigen Basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) i 2016
foreslå endringer i trygdelovgivningen
innføre et botidskrav på fem år for rett til kontantstøtte
gjennomgå tilskuddsordninger på integreringsfeltet for å styrke frivillige organisasjoners arbeid
øke kompetansen og spre gode eksempler på samarbeid mellom kommuner og frivilligheten i samarbeid med KS og frivillig sektor
videreutvikle frivilligsentralene som møteplass for lokal frivillighet
gi IMDi en større rolle som tilrettelegger for kommuner og frivillige organisasjoner i integreringsarbeidet
legge til rette for at kulturinstitusjoner og -aktiviteter bidrar til økt inkludering i kunst- og kulturlivet
styrke det nordiske samarbeidet på integreringsområdet gjennom det norske formannskapet i Nordisk ministerråd i 2017
øke barnehagedeltakelsen blant barn fra familier med lav inntekt og minoritetsspråklige barn gjennom målrettet informasjons- og rekrutteringsarbeid
sette i gang kurs for skoleledere og lærere for å styrke og målrette opplæringen av barn og unge asylsøkere og andre nyankomne
vurdere kompetansehevingstiltak i kommuner med lite erfaring med nyankomne elever, og som har fått nye mottak eller mange nye bosatte elever.
videreutvikle verktøy for å kartlegge elevers språkkompetanse
fastsette Læreplan i norsk for elever i videregående opplæring med kort botid fra og med skoleåret 2016 – 2017
utvikle informasjonsmateriell om skole – plikter og rettigheter – på de mest aktuelle språkene
spre kompetanse om helsen til innvandrere med fluktbakgrunn og migrasjon til relevante aktører i helsetjenestene
legge fram en ny handlingsplan mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse for perioden 2017–2020
sette i verk tiltak for å motvirke kulturelle og religiøse praksiser som kan hindre barn og unge i å delta i ulike aktiviteter på skolen og i fritiden
legge fram en strategi mot hatefulle ytringer høsten 2016
lansere digitale verktøy til bruk i skolen for å forebygge antisemittisme og rasisme, radikalisering og udemokratiske holdninger
utvikle læringsressurser mot gruppebaserte fordommer til bruk i lærerutdanningene
kreve norskkunnskaper og bestått test i samfunnsfag for å få norsk statsborgerskap
heve botidskrav for statsløse og norskgifte
heve botidskravet ved søknad om statsborgerskap
innføre regler om tap av statsborgerskap for overtredelse av visse bestemmelser i straffeloven