Det gikk varmt på veikonferansen til Vegforum Trøndelag torsdag.

Neste uke skal først bygnigsrådet i Trondheim - senere bystyret - ta stilling til detaljregulering av E6 nordover fra Trondheim mot Værnes. Det er veiselskapet til regjeringen Nye Veier som skal stå bak utbyggingen. Torsdag var Nye Veier-direktør Ingrid Dahl Hovland relativt klar i sitt innlegg på veikonferansen til Vegforum Trøndelag:

- Det er viktig at politikerne her oppfatter at de sitter på nøkkelen for at utbyggingen kan skje, sa Hovland.

- Det du sier egentlig er at man vil bli satt på sidelinjen dersom dette ikke prioriteres? ville ordstyrer Marvin Wiseth vite.

- Ja, det er det jeg egentlig sier, sa Hovland.

- Har vi for mye politikk og demokrati i Norge? spurte Wiseth.

- Det er trønderne det beste eksempelet på, svarte Hovland, til latter fra salen.

Les Adresseavisens leder: Klimahensyn og trafikksikkerhet kolliderer på E6

Stor fare for prosjektet

Overfor Adresseavisen svarer Hovland på dette spørsmålet:

- Hvis politikerne i Trondheim nå sier nei til forslaget om detaljregulering av E6 Ranheim-Værnes – betyr det kroken på døra for utbygging av E6 i Trøndelag i denne runden?

- Det er stor fare for det. Vi er avhengige av å ha reguleringsvedtak for å kunne starte, vi må ha trygghet for tiden, sier Hovland.

- Betyr det at dere vil prioritere andre deler av landet, i så fall?

- Ja, vi må ha kontroll på tid og kroner, og tid ligger i de lokale avgjørelsene.

- Er det helt utenkelig å bygge sør for Trondheim først, så nord senere?

- Slik det er har sett ut så langt, så kommer nord ut med høyest samfunnsøkonomisk nytte. Dersom dette fremdeles er situasjonen etter at vi har gått gjennom tallene på nytt nå på senhøsten, så vil sør tape sett opp mot andre strekninger i Norge, sier Nye Veier-direktøren.

- Så det er nord først, eller ingen ting?

- Ja, det er fare for det.

Les også: Løpet kjørt for snarlig E6 sør

Skriver brev til ministeren

På konferansen oppsto en diskusjon mellom fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og Nye Veier-direktøren. Sandvik og lokalpolitikerne i Trondheim står der med Bymiljøavtalen i hånda, hvor man har bundet seg til nullvekst i personbiltrafikken som en forutsetning for at Trondheim kan få store statlige overføringer. Hovland kommenterer:

- Det er viktig at ikke vi blir spilt opp mot denne avtalen. Vi støtter opp om alle gode miljøtiltak. Det å ha god vei, er også viktig for trafikksikkerhet og miljø.

Tore O. Sandvik sier han og Rita Ottervik kommer til å sende et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for å sikre seg at de ikke mister den store potten som Bymiljøavtalen innebærer dersom man bygger ut nordover.

- Vi trenger svar fra statsråden. Jeg erkjenner at Nye Veier har fått sitt mandat og jeg håper vi kommer videre med utbygging. Men jeg frykter at E6 sør hele tiden vil være det tapende prosjekt, sier Tore O. Sandvik (Ap).

Dette var også samferdselspolitiker og stortingsrepresentant Karianne Tung (Ap) opptatt av fra talerstolen:

- Vi trenger en bekreftelse på at vi ikke mister midlene, sa Tung.

Fylkespolitiker Tomas Iver Hallem (Sp) fra Nord-Trøndelag:

- Nå gjelder det å løfte blikket for å skape ett Trøndelag. I en samfunnsdiskusjon er det argumenter for og imot, vi må bli enige, sa Hallem under møtet.

Les også: - Nå er det Malviks tur