Det var varaordfører Hilde Opoku (MDG) og kommunalråd Ottar Michelsen (SV) som ikke ønsket ny E6 øst.

Kommunalråd Geir Waage (Ap) etterlyste en klar melding fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om at utbyggingen av E6 øst ikke skal ødelegge for bymiljøavtalen. I motsatt fall vil regningen sendes byens innbyggere. Ifølge Waage forventes at en tredel næringstrafikk østfra ikke skal telle med. To tredeler vil påvirke trafikkveksten.

Kommunalråd Yngve Brox (H) beskrev møtet i bygningsrådet som en gledens dag. Endelig skal en ny E6 øst bygges. Veien skal ses i sammenheng med hele strekningen fra Åsen til Oppland fylke, en strekning på 115 km.

- Til sammen skal det investeres 25 - 30 milliarder kroner. Vi vil få en langt mer trafikksikker E6 enn dagens, sa Brox.

Les også: De rødgrønne får vondt i viljen

Vil verne bymiljøavtalen

Opoku er svært kritisk til den nye motorveien. Hun vil verne om bymiljøavtalen og frykter E6 vil ødelegge for den. E6 øst vil også være i strid med andre planer for veibygging og kollektivtrafikken.

Michelsen beskrev planene som fatalistisk veibygging. Han fremholdt at det er en nøye sammenheng mellom veibygging og økt biltrafikk. Det viser bl.a. en rapport fra OECD. Trafikksikkerheten er imidlertid et viktig aspekt. Man kunne i så måte ha rustet opp tunnelene. Men Nye Veier vil ha full utbygging.

Michelsen minnet om at det har vært bred enighet om utbygging av E6 sør og dobbeltspor på jernbanen nord for Trondheim. Nå går man bort fra dette.

Bygg ut jernbanen

- SV vil stemme imot. Vi vil gå inn for dobbeltspor på jernbanen. Det er beklagelig at regjeringen har overlatt til Nye Veier å bygge veien, sa Michelsen.

Brox minnet om at Høyre gikk til valg for å få bygd veier raskere. I Trondheim er for øvrig bomtakstene satt opp og fra nyttår. Da må også elbiler betale for parkering. Disse tiltakene er med på å redusere biltrafikken i Trondheim.

Utbyggingsprosjektet E6 Trøndelag innbefatter også strekningen Ranheim - Værnes på 23 km. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen