Trondheim og Sør-Trøndelag ville ha garantier fra Staten om at ekstra biltrafikk på ny E6 øst ikke ville gi økonomiske konskevenser for Bymiljøavtalen.

Det fikk de ikke over bordet da de møtte samferdselsministeren i Oslo i dag. Møtet endte i munnhuggeri, og at Sandvik og kommunalråd Geir Waage forlot møtet uten å signere.

- Ministeren avviste en dialog om å legge til, eller tilpasse disse punktene til i avtalen, men lovte oss raskt svar på de avklaringene vi hadde bedt om i brevs form, sier Sandvik.

Brevet som kom nå i kveld ble en skuffelse for trønderne. Likevel signerer nå Sandvik og Rita Ottervik avtalen.

-  Vi konstaterer at ministeren ikke vil avklare utfordringene knyttet til ekstern trafikkvekst inn til byen opp mot nullvekstmålet nå, men at han henviser til reforhandling av Bymiljøavtalen i 2018. Vi kunne ønsket oss en tydelig avklaring nå, men tolker ministeren dithen at Staten aksepterer problemstillingen og vil bidra til en løsning på dette ved reforhandling av avtalen i 2018, slik at Bymiljøavtalen ikke rammes av målkonflikten når E6 øst står ferdig, skriver Sandvik i en epost til Adresseavisen.

Han legger til at han det er grunn til å berømme Solvik-Olsen for løftene om elektrifisering og dobbelspor mellom Trondheim-Stjørdal innen 2023.

For Sandvik og Waage var det viktig å få garantier og forplikte staten på særlig to punkter:

* Sikre seg mot straffetiltak  - mindre penger og flere bommer - som en konsekvens av økt biltrafikk inn til Trondheim med ny fire-feltt E6 øst til Stjørdal.

* Elektrifisering og bygging av dobbelspor Trondheim-Stjørdal innen 2023.

- Løser problemene om de oppstår

I det skriftlige svaret fra samferdselsdepartementet gjentok Solvik-Olsen fredag kveld at E6 øst ikke er ferdig før godt etter 2018 og derfor «umulig kan skape negative effekter for første delen av avtaleperioden» og at det derfor «er naturlig å komme tilbake til problemstillingene i forbindelse av den planlagte revisjonen av Bymiljøavtalen» i 2018.

– Svaret reflekterer det jeg sa gjentatte ganger i fredagens møte; det er ingen vits i å gi en garanti nå, fordi det ikke noe problem å garantere mot. Dersom det skulle oppstå problemer, løser vi dette i 2018. Da skal avtalen uansett reforhandles i lys av ny NTP, sier Solvik-Olsen til adressa.no

- Usselt politisk spill

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa seg fredag kveld godt fornøyd med at trønderne likevel signerte Bymiljøavtalen.

- Jeg er selvsagt fornøyd. Nå skal staten inn og bidra kraftig til bedre kollektivsatsing i Trondheimsregionen. Men det er helt uforståelig at de ikke ville signere tidligere i dag, for de har ikke fått andre tilbakemeldinger nå enn tidligere, sier Solvik-Olsen.

Han karakteriserer fredagens møte med Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune som "helt absurd". - Det er første gang jeg har opplevd lokalpolitikere lage en så negativ vinkling på at de vil få nesten 4 mrd kr fra staten til kollektivsatsing, enda flere milliarder til nye veier og togsatsing på toppen av det hele. Jeg håper inderlig vi slipper mer av slikt usselt politisk spill fra Arbeiderpartiet i det videre arbeidet, sier Solvik-Olsen.