- Det er lite å spare på det, sier Jernbaneverket.

Venstre vil heller ha dobbeltspor og tunnel mellom Ranheim og Hommelvik, altså legge traseen lenger bort fra fjorden.

- Vi må sette fart i dette. Dette burde være den viktigste saken i valgkampen, viktigere enn søndagsåpne butikker. Vi vil skrinlegge elektrifisering langs fjorden og heller bruke pengene på å finne gode løsninger, sier Venstres ordførerkandidat i Malvik, Torgeir Anda.

Fredag fikk han besøk i Hommelvik av partikollega og Venstre-nestleder Ola Elvestuen, stortingsrepresentant André N. Skjelstad og flere lokale og regionale Venstre-topper.

- Flytog for Trondheim

Jon Gunnes, som er førstekandidaten til Trondheim Venstre, fremhever fordelen for reisende til og fra Værnes:

- Ingen skal ha med seg bilen når de skal ut og fly. I dag tar 60 prosent bilen til Værnes, resten tar buss, svært få tar tog. Dette kan vi endre, sier Gunnes.

Ola Elvestuen sier han selv av og til tar toget fra Værnes:

- Og det tar tid, for å si det sånn, slår han fast.

- Hvor skal dere ta pengene fra?

- Jernbane koster, men vi er villige til å bruke de pengene. Dette blir en del av budsjettforhandlingene til høsten, sier Elvestuen.

Jernbaneverket allerede i gang

Brede Nermoen, prosjektsjef for elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen, er allerede i gang med jobben.

- I dag har vi lyst ut en del stillinger i forbindelse med prosjektadministrasjon. Nå i høst lyser vi ut kontrakt for detaljprosjekteringen, sier Nermoen.

Det betyr i praksis hvor stolpene og utstyret skal stå. I 2017 starter byggingen, ifølge planen.

- Hvor mye er det å tjene på å skrote denne planen og bruke pengene på dobbeltspor i en annen trasé?

- Det er lite penger å spare, egentlig bare stolper og tråd fra Ranheim til Hommelvik. Dette er også delvis gjenbrukbart, sier Nermoen.

Han sier de forholder seg til Nasjonal transportplan, og at elektrifiseringen mellom Trondheim og Steinkjer etter planen skal være ferdig i 2021.