Ingunn Sollie er 8. klasselærer ved Rosenborg ungdomsskole. Hun ønsket seg færre elever og flere lærere, men fikk ikke hjelp av forskningen.

Professor Sølvi Lillejord sa at forskerne ennå ikke vet om økt lærertetthet virker.

- Jeg skjønner at det er vanskelig å forske på, men for oss som er i klasserommet er det rimelig åpenbart. Elevene som sitter i mitt klasserom trenger noen som ser dem og kan veilede. Det er innlysende at en elev som sitter i lag med 15 stykker får mer oppmerksomhet enn 30 elever. I tillegg må læreren drive mer variert undervisning. Har du så mange elever kan du ikke drive variert undervisning, sa læreren fra Rosenborg.

Hvordan så skråsikker?

Sollie var heller ikke imponert over kunnskapsministerens ønske om å gi lærerne større faglig fordypning.

- Jeg blir provosert over at flere vekttall skal gi meg mer tid til elevene. Jeg vil utfordre Røe Isaksen på lærertetthet. Jeg forstår ikke hvordan han med skråsikkerhet kan si at det ikke har noen betydning, når alle som står i klasserommet sier det motsatte. Hvordan kan han si at han vet bedre enn en hel profesjon, undret Sollie og fikk svar fra kunnskapsministeren.

- Vi har den høyeste søkningen til lærerutdanningen siden 1997, svarte Røe Isaksen – og føyde til at han er for flere lærere.

- Det vi er uenige i er om normen for lærertetthet skal settes i Oslo eller i kommunene, fremholdt han.

- Hvis vi innfører den normen slik Ap og SV vil, så kommer det ikke flere faglærere, men flere ufaglærte, sa han videre.

- Du burde lytte til læreren, Torbjørn, oppfordret SVs Audun Lysbakken og programleder Ingunn Solheim lurte på hvor Lysbakken skulle hente lærerne fra.

- Det er 37000 lærere som har forlatt skolen. Mange av de kan komme tilbake til skolen hvis de ikke må jobbe i overfylte klasserom, svarte Lysbakken.

- Det aller viktigste for læring er kunnskap og godt skolelederskap er å sørge for at lærerne får kunnskapsmessig fordypning for eksempel i matematikk, kontret Røe Isaksen, som mente at de prioriterer kunnskap høyere enn noe de rødgrønne.

- Hva mener dere om lærertetthet, Venstre?

- Det trengs voksentetthet og kunnskapstetthet. All forskning viser at det funker alltid, mente Venstre-leder Trine Skei Grande.

Heldagsskole for dyrt

Neste tema var heldagsskole.

- For dyrt, mener Røe Isaksen og føyde til:

- Det har lite å si for sosial utjevning, og vil neppe gi et mindre mobbeproblem. Vil heller bruke de pengene på innholdet i skolen.

- Det er en slags halvveisskole, framholdt ministeren og høstet applaus.

- Trine Skei Grande, er du kompromisset. Du vil også ha noe heldagskoleaktig, undret Ingunn Solheim?

- Hadde vi rigget en skoledag i dag, hadde vi ikke laget dagens skole, svarte hun.

SVs Audun Lysbakken kalte heldagsskolen en stor visjon for norsk skole.

TA VALGOMATEN 2015: Hvilket parti er du mest enig med i Trondheim?

Trond er enig

- Ta leksene ut av hjemmet og inn i skolen. Gi dem mat og fysisk aktivitet. Det løser tidsklemmen og ungene får mer fritid, sa Lysbakken og mente at både Aps Trond Giske og Venstres Trine Skei Grande egentlig var enige med han – bare at de kaller det noe annet.

- Vi har sagt nei til heldagsskole, slik SV skisserer den av den enkle grunn at det koster 4,5 milliarder kroner. Skole skal være gratis, minnet Trond Giske om.

- Vi må bruke pengene på det som virker. Skolehelsetjenesten, som har vært tema her, er ett slik viktig område, sa Aps nestleder.

- De beste lærene må settes på de elevene som sliter mest, sa Trond Giske.