Nesten alle som søker asyl i Norge skal sendes tilbake dit de kommer fra, hvis Fremskrittspartiet får regjeringsmakt.
Endret: 26.06.2009 kl. 08:15
Er du enig i tiltakene?
Frp lover å gjøre vei i vellinga allerede i løpet av de 100 første dagene i en eventuell regjering.
Dårlig tid
– Ja, enda fortere. I løpet av 50 dager vil mye være gjort. Vi kan endre mye gjennom forskrift, og det går fort. Dessuten vil signaleffekten av at vi er kommet til makt raskt nå alle som vil prøve seg, og presset mot Norge stanser av seg selv, sier Frps nestleder Per Sandberg til Stavanger Aftenblad.
Frp vil gi opphold kun til flyktninger som forfølges individuelt for politiske aktiviteter. Alle andre skal ut av landet i løpet av 48 timer.
Lukket mottak
– Flyktninger som kommer fra land der Norge ikke har mottaksavtale, skal plasseres på lukket mottak, sier Sandberg videre.
Det innebærer at de må holde seg på mottaket hele tiden, uten anledning til å gå på butikken eller besøke venner utenfor.
De fleste som i dag får innvilget oppholdstillatelse, trenger i realiteten ikke beskyttelse, mener Frp.
- Ikke nok å være kvinne
– Kriteriene er utvannet. Forfølgelse på grunn av religion, seksuell legning og kvinner som ber om asyl fordi de forfølges som kvinner, vil ikke være gyldige hvis vi får bestemme, sier Sandberg.
Frp vil heller ikke ha familiegjenforening på norsk jord.
– Familien skal gjenforenes til det landet der tilknytningen er størst. Er dette Somalia, eller Iran, ja så får familien gjenforene seg der, sier Sandberg.
Diskuter denne saken
Innsendt av Hans Andersen, 26.06.2009 19:26:34
å skrive et ærlig og kritisk innlegg i Adressa? De blir jo sensurert uansett. Kanskje Adressa kan fortelle oss hvor mange innlegg de har sensurert for denne artikkelen.
U<nsett så er det vel bare FRP som delvis tørr å si hva det norske folk mener. Ser idag at de rødgrønne skal gi Krekar meldeplikt???? Jaggu er det valgår i år.....Innsendt av Svein Hagen, 01.07.2009 11:03:08
Folk flest stemmer ikke frp..
Innsendt av Fingal Olsson, 27.06.2009 10:30:20
Ja, det er valgår. Og det er derfor FrP spiller ut alle sine fremmedfrykt-kort over kort tid. Istedetfor å ta for seg VIKTIGE samfunnsområder, som de vet at de kommer til å TAPE stemmer på. Du ver, økonomi, arbeidsmiljølov, miljøpolitikk og slike "kjedelige" ting...
Og, du, "Hans", vennligst spar oss for følgende: Hverken DU eller FrP er "det norske folk"s talerør. I såfall ville FrP hatt et flertall på Stortinget... Kanskje sammen med noen av da andre rasistorganisasjonene som blir drevet av straffedømte kriminelle, tror du ikke det...?De virkelige "folk flest" STEMMER ikke FrP eller Vigrid, skjønner du...Og når det gjelder "sensur", så er det (igjen) bare du som klager over det, som vanlig? Og hvis man ser på de innleggene du av og til får igjennom her, som er gjennomsyret av ferdigtygd rasistpropaganda og fremmedfrykt, så kan jo vi andre bare tenke oss til hva du skriver som IKKE slipper igjennom...?Innsendt av antevalente, 27.06.2009 14:35:45
hvordan kan man være så totalt hjerne vasket at man sammenligner frp of vigrid!!!!! maken til gluping
Innsendt av Frp-velger for første gang., 26.06.2009 18:51:33
ETTER Å HA HATT ETT AV HERO NORGE SINE ASYLMOTTAK SOM NÆRMESTE NABO I OVER TI ÅR HAR JEG GJORT MEG OPP EN MENING OM ASYLSØKERE(ETTER MANGE SAMTALER MED BEBOERE PÅ MOTTAKET)
FRP HAR RETT.DE FLESTE AV BEBOERNE PÅ MOTTAKET SVARER PÅ DIREKTE SPØRSMÅL AT DE SØKER OM ASYL HER I LANDET PGA.NAIV ASYLPOLITIKK.I NORGE FÅR DE KOMME INN,OG OM DE FÅR AVSLAG SÅ DRAR DE HJEM I 6 MND.FOR SÅ Å SØKE IGJEN PÅ ET ANNAT NAVN.JEG HAR FÅTT OPPLYST AV BEBOERE PÅ MOTTAKET AT DET FINNS EGNE SIDER PÅ NETT DER DE FÅR RÅD OM HVA DE SKAL FORETA SEG FOR Å FÅ OPPHOLD I NORGE(DEN ENESTE FRISTATEN I VERDEN SOM MANGE ASYLSØKERE HAR SAGT TIL MEG)OG DETTE SER DET UT FOR MEG AT FRP ER DET ENESTE PARTIET SOM HAR FORSTÅTT,DERFOR STEMMER JEG PÅ DE TIL HØSTEN OG JEG VET AT DET ER FLERTALLET I DE BYGDENE SOM ER "VELSIGNET"MED ASYLMOTTAK SOM OGSÅ KOMMER TIL Å STEMME FRP!!DETTE HAR IKKE NOE MED NAZISYMPATI OG RASISME OSV.SOM MANGE HER ELSKER Å ANKLAGE ALLE SOM IKKE MENER SOM DE Å GJØRE,MEN KUN EN NØKTERN FORSTÅELSE OM AT NORGE MED SITT INNBYGGERTALL PÅ SAMME NIVÅ SOM EN BYDEL UTE I VERDEN IKKE KAN REDDE VERDEN,OG IHVERTFALL IKKE KAN TA IMOT ALLE LYKKEJEGERNE SOM KOMMER TIL LANDET SOM"FLYKTNINGER"ELLER "ASYLSØKERE"Innsendt av ThorsHammer, 26.06.2009 15:47:55
Hvis det fortsetter som de rødgrønne holder på, blir nordmenn i hovedstaden undertallig allerede i 2029. FAKTA. Dersom det fortsetter blir nordmenn undertallige fremmedkulturelle innen 2060. FAKTA.
Norge tar imot flest innvandrere i verden ifht. folketallet. Antall asylsøkere til Norge har økt fra 1,45 - 3,25 (pr 1000 innbyggere) fra 2007 til 2008. I Sverige i samme tidsperioden har tallene gått ned fra 4 til 2,6. Da har Norge overtatt "ledelse" i verden. FAKTA.Til sammenligning, ligger Danmark og Finland rundt 0,3/1000 i 2008. FAKTANår det gjelder forvaring av Krekhar, har DEN EUROPEISKE UNIONEN åpnet for nettopp dette ved deres Returdirektiv, vedtatt i juni 2008. Dette åpner for internering av illegale innvandrere i inntil 18 måneder før de deporteres. De som deporteres nektes adgang til EU-området i fem år. Ifgl. Returdirektivet kan også mindreårige interneres/deporteres, selv om dette ikke er noe FrP har vurdert, men det illustrerer at FrP IKKE er radikal i sin politikk! Returdirektivet åpner også for at EU-land uten lukkede mottak kan benytte fengsler til forvaring av illegale innvandrere. Dette er ikke noe FrP finner på. Dette er bestemt av EU og fulgt av svært mange land.24.juni sa Siv Jensen at dersom FrP overtar regjeringskontorene blir mullah Krekhar satt i forvaring - dette i tråd med EU-direktivet. Etter at Krekhars advokat dummet seg ut i media, kom Dag Terje Andersen (Ap) i dag (26.juni) og sa at etter valget blir det forlangt at Krekhar skal jevnlig melde seg til myndighetene.Nå må det være nok av at Arbeiderpartiet går og nikke etter Fremskrittspartiet! Noe de gjør det hvert valgår - men slik blir det når de innser at de er iferd med å miste velgerne til motstanderne. De stjeler deler av FrP politikken og kjøre det som deres eget i et forsøk på å lure velgerne til å stemme sosialistisk atter en gang. FAKTA!!Hvor er troverdigheten til Arbeiderpartiet? Når skal velgerne skjønne narrespillet de blir utsatt for? NÅR????Innsendt av Kallenavn, 27.06.2009 10:20:52
Ignorer han under her, han er bare et "ekko" av av FrP-ernes kommentarer her inne, bare at han snur argumentene til rødgønn favør, uavhengig av om det er relevant eller ikke :)
Sikkert ikke så oppegående selv da vettu.Innsendt av Fingal Olsson, 27.06.2009 12:43:29
Huffda... ingen argumenter igjen. Og en syyykelig personfiksering på toppen av det hele...
Når skal du istedet svare på de direkte spørsmålene du får, "Kalle"...?Innsendt av Fingal Olsson, 27.06.2009 00:01:18
Man kan heller spørre seg:
"Hvor er troverdigheten til Fremskrittspartiet? Når skal (et mindretall av) velgerne skjønne narrespillet de blir utsatt for? NÅR????"For, som vanlig tåkelegger jo FrP det faktum at de på INGEN måte har noen slags sammenhengende økonomisk eller samfunnsmessig politikk (som kommer til å gavne "folk flest", iallefall) ved å istedet satse på sine populistiske mobbekampanjer mot de som er "annerledes". De siste par døgn har vi sett et par gode eksempler på det: Hets av homofile, og svada om innvandrere (selv om dere nok mener... asylsøkere) ;-)Og enkelte av dere går på limpinnen igjen og igjen og igjen... uten å tenke over konsekvensene dette vil gi for et av verdens beste land å bo i.Innsendt av truls olsen, 26.06.2009 14:24:24
Det oser så mye fremmedforakt i alt hva FrP har sagt siden 1973, at FrP kan bare benekte og benekte til krampa tar munnvikene. Med den språkbruken FrP alltid har benyttet, så er det likevel det som står MELLOM linjene som er aller, aller verst.
Der står det: "vi er bedre enn deg, og vi vil ikke beskytte deg, eller dele våre goder med deg. Du er en byrde for vårt samfunn og økonomisk og kulturelt så vil Norge som nasjon vinne stort på at du og din familie forlater landet vårt."Den eneste måten å få meg til å stemme FrP på er å sette en pistol mot hodet.Innsendt av Bush, 27.06.2009 09:20:41
Er det ikke fordi vi er bedre enn dem de kommer til Norge? Hva skulle det ellers være? Oljepengene våre kan det ikke være grunnen, de er ute av landet på et blunk.
Innsendt av Kallenavn, 26.06.2009 16:35:00
Du snakker om fremmedforrakt i innlegget ditt, men jeg og andre her inne lurer faktisk litt på hva du legger i utrykket "fremmedforakt"? Jeg synes du skal utdype dette litt mer så jeg og andre FrP-ere vet helt sikkert hva du egentlig beskylder oss for, fair and square?
Innsendt av Triksi, 26.06.2009 12:15:58
Ja, vi har noen utfordringer når det gjelder integrering, men svaret er da absolutt ikke å bryte internasjonale konvensjoner og la være å ta ansvar for mennesker i verden som lider. Stem Frp hvis du vil være deg selv nok, og velte deg i rikdommen din samtidig som du nekter å hjelpe de som trenger det. Værsego.
Innsendt av Knut_, 26.06.2009 11:22:34
Jeg ser FrP gjør et stort nummer av antallet "flyktninger/asylsøkere" til Norge. De bruker dette temaet ukritisk i jakten på nye velgere. Faktaopplysninger er noe de bevisst unngår, som vanlig.
Men for å ta året 2008, kan jeg liste opp følgende.Totalt kom ca 67000 innvandrere til landet.Av disse kom ca 50000 fra Europa og Amerika, dvs fra vestlige land. Polen og Sverige er de største her.Ca 4200 kom fra Afrika.Ca 1600 kom fra Oseania, eller er uoppgitt.Ca 11200 Kom fra Asia.Fra Thailand og Filippinene (i Asia) kom det tilsammen ca 2800. (Størsteparten her er kvinner...)Fra et stort land som Kina (også i Asia) kom det kun ca 900 (???, når man sammenligner med de to over...).Dvs ca 7500 kom fra ALLE de andre landene i Asia.Men så kommer premiespørsmålet. Hvorfor bruker FrP alltid tallet for total innvandring når de snakker om flyktninger? Er det bevisst desinformasjon, eller er det bare forglemmelser eller uvitenhet?For jeg tviler på at de 50000 som kom fra Europa og Amerika er flyktninger... Likeså de ca 2800 fra Thailand og Filippinene. (Alle tall fra SSB).Dessuten, er alt det Sandberg omtaler noe som mer og mindre blir gjennomført i dag. Ingen direkte nyhet noe av dette. Kun et tappert forsøk på å skaffe nye velgere ved hjelp av å skape redsel og usikkerhet.Innsendt av Angus Young, 26.06.2009 19:32:56
Først må jeg desverre si at jeg er enig med mitt politiske motstykke Per Sandberg. Jeg er enig med ham i at i Norge og Vest-Europa for øvrig har store sosiale problemer med en meget stor gruppe innvandrere fra et begrenset geografisk området som nok ikke er så interresert i å tilpasse seg europeiske samfunnsnormer. Noe som er i ferd med og skape et iskaldt og stigmatiserende samfunn. Så var det dine tall, jeg ser hvor du har hentet dem. Problemet er at du sidestiller alle innvandrere som oppholder seg i Norge, og av en eller annen merkelig grunn ikke inkluderer utvandring. Setter vi norske kvinners fødselsrate opp mot din noe merkelig tallogikk, vil vi få en helt annerledes (og mye kulere) demografisk utvikling enn den vi desverre har.
Innsendt av Knut_, 27.06.2009 01:10:38
Så du mener tallene jeg har satt opp er feil, ettersom du kaller det "merkelig tallogikk"?
Sidestiller?... Hæ? Var ikke temaet innvandring og flyktninger/asylsøkere da?Jeg har kun satt opp de tallene som SSB har lagt fram. Det må da være lov uten å bli mistenkt for å forsøke å lure noen. Utvandringen har jeg ikke tatt med her. Det burde kanskje ha vært med. Tallene ville da ha blitt noe annerledes. Jeg vet dessverre at hvis utvandring også skulle ha vært med, ville det ha forvirret de aller fleste som frekventerer disse debattene. Men selv om jeg har forenklet tallmaterialet til kun innvandring, har jeg mine tvil om at folk flest forstår det.Dessuten, hadde du vært noe til debattant, ville du ha satt opp de tallene du mener burde ha vært der, og gjort de sammenligninger som var nødvendige, og fått fram meningen din litt bedre enn å bare skrive noe uten å komme med fakta. Jeg tror ingen skjønner hva du vil fram til. Det hjelper saken din svært lite...Innsendt av Otto Lund, 26.06.2009 11:04:15
Hvor havner det grøvste av våre ressurser? Jeg har ikke tid til å komme med en lang utredning. De transnasjonale korporasjonene, start gjerne med å forske på FED via google, har sopa inn ca 75% av ressursene siste hundre år. Frp prostituerer seg for smuler, og det rødgrønne aternativet er også naive men er og blir best i klassen, så lenge vi kollektivt er så naive og uvitende. Du finner ikke informasjon om hva som foregår via våre nyhetsmedier, men må ut på internettet for å se virkeligheten, og der får du se den i stort monn. Jeg stemmer i år på Anne Enger (Lahnstein) fordi hun er nei-til-eu-dronninga min.
God sommer. Otto :)Innsendt av Epleguten, 26.06.2009 10:33:57
Frp sin politikk forutsetter at vi har en stor oljeformue til rådighet, det er den de skal dele så generøst ut. Hadde Frp fått gjennomslag for sin politikk for et par tiår siden, hadde vi ikke hatt denne formuen, den hadde da tilfalt private aktører. Heldigvis skjedde ikke det den gang. Men nå vil de dele den ut om de får makten. Men ikke alle får ta del i den, vi skal stenge grensen og legge oss i et kvalmende bad av velstand i en verden som skriker etter hjelp. Og den som har mye skal få mer, også innad i Norge. Jeg snakker ikke bare om skatt, men også privatisering av fellesgodene. Vi skal fratas allemannretten slik at våre turområder kan selges og privatiseres. Bøndene skal legge ned prduksjonen og leve av eiendomssalg helt til hele Norge stykkevis er privatisert fra sjøkanten til høyfjellet. Dette er irreversibelt, og skulle flertallet komme til å savne den frie ferdselen om en stund, så er det for sent når Frp har fått herjet.
Jeg blir lei meg når jeg tenker på alle de som stemmer Frp med argumenter som bensinpriser o.l. Innvandringsargumentet er særs egoistisk. Ja, en har utfordringer, men svaret er ikke å stenge grensene for å kunne velte seg i rikdommen i fred. Det er bare kvalmende.Innsendt av ek, 26.06.2009 12:30:13
Mulig at frp-politikken vil forutsette store oljeformuer men det gjør da sannerlig de rødgrønnes politikk også. Det legges ikke til rette for private selskaper som skal kunne dra norsk økonomi. De bare bruker og bruker uten å komme med noe konstruktivt i forhold til verdiskapning. Økt offentlig innsats krever høy skatteinngang og hvem skal betale det? Vi kan ikke fortsette å skyve penger frem og tilbake over bordet, ikke mye verdiskapning og nyvinning i det.
Innsendt av Knut_, 26.06.2009 13:15:25
En av de store med forholdsvis god greie på økonomi og bedriftsledelse, uttalte at her i Norge er vilkårene for å drive en bedrift og kunne lykkes, veldig gode. Dette var Arthur Buchardt. Kanskje ikke helt "idiot" på området...
Det hadde mest om viljen til å gjøre noe, kommenterte han.
