Innstramming i skjenketiden gir mindre vold

- Det viktigste er at Trondheim sentrum har blitt et tryggere sted å være, sier stasjonssjef Ove Sem ved Sentrum politistasjon i Trondheim. Foto: STEINAR FUGELSØY

Antall voldssaker har gått kraftig ned i flere store byer i Norge etter innstramminger i skjenketiden.

NTB
Publisert: 21.08.2009 kl. 08:19
Endret: 21.08.2009 kl. 08:21

I Trondheim har antall saker med uprovosert vold gått ned med 30 prosent de siste åtte månedene. I denne perioden er det dessuten registrert 76 færre voldsofre enn i samme periode i fjor, viser tall som Politiforum har innhentet.

Flere andre byer melder om samme resultat. På Hamar sank gatevolden med 50 prosent de fem første månedene i år. Også i Fredrikstad meldes det om færre saker med legemsfornærmelse etter innføring av tidligere skjenkestopp.

Ser resultater

Både Trondheim og Hamar strammet i fjor inn skjenketidene fra klokken 3 til 2 på natten. Politiet i disse byene er sikker i sin sak: Reduksjonen i volden skyldes tidligere skjenkestopp.

– Etter åtte måneder ser vi resultater. Det viktigste er at Trondheim sentrum har blitt et tryggere sted å være, sier stasjonssjef Ove Sem ved Sentrum politistasjon i Trondheim til Aftenposten.

Høringsforslag

Justisminister Knut Storberget (Ap) er enig.

– Vi har fått inn informasjon fra flere distrikter og ser at det er betydelig nedgang i volden der det er tatt grep om skjenketidene. Det er en klar sammenheng, sier Storberget.

Regjeringen har sendt et forslag om nasjonal skjenkestopp klokken 2 ut på høring, men en lovendring vil ikke skje før etter stortingsvalget.

– Dette blir en veldig viktig sak i valgkampen. Mens Frp vil ha skjenking døgnet rundt, holder vi med politiet i de store byene som ber om at det blir tatt grep, sier Storberget.

Frp uenig

Justiskomiteens nestleder Jan Arild Ellingsen (Frp) er uenig, og sier partiet ikke vil gå inn for skjenkestopp klokken 2 i hele landet.

– Det kommer vi ikke til å gjøre. Vi er for mer liberale skjenketider og vi kunne skjenket hele døgnet for min del, så lenge folk holdt seg innenfor loven og fulgte de retningslinjene som er gitt, og ikke gir alkohol til folk som er overstadig beruset, sier Ellingsen.

(©NTB)

Tips en venn

Diskuter denne saken

Innsendt av S.R., 22.08.2009 06:28:56

Steng gjerne kranene kl.24.00 for min del hvis det beviselig hjelper mot volden som utøves i samfunnet . Individer som blir tullete av alkohol og oppfører seg som idioter bør la være å drikke . Det er da vel folk rundt dem som kan si fra hvor forkastelig de oppfører seg . Det kan da ikke være slik at man skal tillate alt , å så bare skrike etter mere politi . God folkeskikk bør nok innpodes i alle individer . Lettvinte og kostbare løsninger fra en del politikere fører ikke til et bedre samfunn .

Innsendt av oa, 22.08.2009 04:20:53

Selvsagt vil volden gå ned på kort sikt. Hvis politiet og diverse andre hadde hatt større innsikt i generell metodikk når det gjelder forskning ville de skjønt at det ikke er nok grunnlag til å slå i bordet med et longitudinelt studie over så kort tid når det gjelder menneskers vaner. De fleste som har innsikt i sosiologi/psykologi vet at vaner tar tid å endre. Dvs at det er alt for tidlig å si om tidligere skjentestopp har effekt over lang tid. Selvsagt vil det på kort sikt ha effekt fordi folk ikke har klar å vendt seg til de nye skjenketidene, men over tid vil det skje en tilvending og man vil begynne å drikke tidligere for å kompansere for tidligere skjenketid. Hvis statistikken holder seg over en femårs periode så skal jeg kunne være så tilbøyelig å si at jeg tok feil, men inntil da så mener jeg dette bare er propaganda fra folk som ønsker slutt på utelivet. Tenk hvor fornøyd politiet hadde vært hvis det hadde vært hvis det var forbudt å drikke alkohol i norge, man kunne sikkert ha redusert voldstilfeller med 80 %!!

Innsendt av Kjetil , 21.08.2009 15:21:09

Her er det endelig et tiltak som beviselig virker. Så driver folk på med å bortforklare det?

Snakker om fundamentalister!

Innsendt av Samfunnsviter, 08.10.2009 19:59:20

Sirus, Statens ins for rusmiddelforskning.

Har pløyd gjennom ca 600 sider med forskning med relevans for dette temaet. Innstramming virker ikke!

Sjekk selv ut rapp fra april som analyserer virkningene av tidligere stenging i bergen og trondheim...

Storberget er medlem i Juvente - en org som vil totalforby alkohol... Nå er det fullt opp m nachspiel privat og hos MC klubbene - konsumet går ikke ned. I 1994 stod utebransjen for 28 % av skjenketilfellene (hvor folk drikker priv eller skjenkested) i 2004 stod skjenkestedene for 19 % av skjenketilfellene, dvs en relativ nedgang på 30 %. Er det så en klar sammenheng mellom total konsumert mengde alkohol og vold, sorry feil igjen. De som konsumerer mest alkohol er de med lang utdanning og høy inntekt - få av dem på glattcella for vold. Volden (antall tilfeller og type)har vært konstnt i det norske samfunn de siste 25 år, anmeldelsesfrekvensen og toleransen for vold har endret seg. (SSB)

Mye synsing på blogger baser på tablode framstillinger i media og politisk manipulering - sjekk fakta!

Innsendt av Partyløve, 21.08.2009 20:53:08

Jeg vet om et som hadde vært bedre. Mere politi ut i gatene. Jeg driter egentlig i om stengning klokka 2,3 eller 4 virker mot vold. Hvorfor skal noen andre sitte å bestemme når jeg skal hjem etter ei kule på byen? Snakk om komunister!! Uteplassene bør få bestemme selv når de vil stenge lokalene sine. Kanskje hadde nordmenn lært litt bedre drikkekultur også. Ikke bøtte nedpå så fort som mulig!

Innsendt av Taen Toddy, 25.08.2009 08:36:34

Noen må bestemme så lenge bransjen oversjenker. Du blir bare en pitte, pitte liten brikke i spillet. Bransjens dårlige forvaltning av sjenkebestemmelsene er hele opphavet til overstadig beruselse og påfølgende vold. Bransjen straffes med mindre muligheter til å tjene penger på andres elendighet. Lag drikkekurs du no da så du kan få drekka når du vil, men gjør nokka i steden for å syt om mæ mæ mæ

Innsendt av Ronny Holmen, 21.08.2009 12:56:07

Greit nok at voldstatistikken har gått ned i sentrum, men har den gått opp ellers i boligområdene der folk bor? Politiet rapporterer ikke husbråd fordi folk som allerede krangler hjemme har rukket å sloss seg ferdig før onkel politi kommer hjem. Problemet hos politiet i dag er at de ikke har noen ting igjen for å være ordenspoliti, vises ingenting i statistikker når politiet hindrer uro og bråk før det oppstår i litt større skala. Men de får kreditt (sjefene altså) fordi bråket i selve bykjernen har gått ned.. Folk blir ikke mindre fulle av å drikke hjemme! En kan leke seg mye med statistikker, men de stemmer sjelden og folk blir fremdeles skadet pga vold. Politiet som blir tvunget til å sitte bak pulten i dag ser gjerne å være ute i gata og holde orden i rekkene. Men neida. Papirarbeid papirarbeid..

Innsendt av undrende pasifist, 21.08.2009 14:30:12

Det er ikke alt som skjer som står i Adresseavisens politilogg må du tro. Mange får telefon evt blir oppsøkt av politiet og saken løses på dette nivå. Og ikke for å snakke om alt forebyggende arbeide som skjer i skoler og på møteplasser ellers.Så de sitter nok ikke bare på r....a eller har papirarbeide nei. Kritikk av politiet kommer dere stadig vekk med på nettdebatten - MEN HVA MED Å DISKUTERE VOLDEN I SEG SELV? HVORFOR SKJER DET OG HVA KAN MAN GJØRE FOR Å FOREBYGGE DET? Det er jo ingen "normale" mennesker som oppsøker eller utøver vold vel?

Innsendt av Obs Ervatør, 21.08.2009 12:35:01

At alkohol og vold henger sammen kan ingen bestride, men som vanlig sitter jeg igjen med mange ubesvarte spørsmål når politiet legger frem disse tallene:

* Ifjor var det avisskriverier om ungdomsgrupper som søkte til byen for å skape bråk rett og slett fordi det var i sentrum de fant folk å bråke med. Har politiet fått kontroll med denne bråkmaker gruppen (som ikke har noen sammenheng med skjenkingen) og i såfall hvort stor del av reduksjonen utgjør dette.

* Langt færre er på byen nå. Det merkes på taxitrafikken. Hvor stor del av voldsnedgangen skyldes det?

* I noe over ett år har Trøndertaxi i samarbeide med Gjensidige organisert vakthold ved taxikøene på lørdagene. Hvor stor del av voldsreduksjonen kan knyttes til det? (Nå forstår jeg at denne ordningen ikke videreføres)

* Hva er voldsreduksjonen inne på utestedene? Eller har det vært noen voldsreduksjon inne på utestedene?

* Redusert skjenketid vil normalt føre til mere skjenkiung i private hjem, MC-klubber etc. Har man noen tall som indikerer flytting av volden?

Hvis vi kan få svar på disse spørsmålene vil det være mye lettere å vurdere hovedårsaken til voldsnedgangen.

Innsendt av Ole Hagen, 21.08.2009 10:33:00

Hei,

Her er det tydeligvis noen som må ha lekt med tallene igjen. Voldshendelsene har gått ned, men å trekke paralleller mellom antall voldshendelser og skjenketid er totalt meningsløst. Er det noen av dere som faktisk har vært ute på byen i det siste?

Det er langt mer politifolk ute på byen nå, enn før reduseringen av skjenketiden. Veldig bra tiltak, onkel Politi. Det er tilstedeværelse av Politiet som hjelper mot voldshendelsene, ikke en redusert skjenketid. Den reduserte skjenketiden bidrar til at overtidsbudsjettet til Politiet blir betydelig mindre, enn om at for eksempel skjenketiden varer til f.eks 0300. Dette gjør at overtidsbudsjettet til Politiet blir enda høyere.

Så kanskje er en redusert skjenketid egentlig har paralleller med politiets overtidsbudsjetter? Så hvis det er slikt, så syns jeg bare direkte synd på de ubrukelige politikerene, som da skaper et spill for galleriet og skjuler dermed den egentlige grunnen til en redusering av skjenketiden......

Men vi folk og fe, ønsker jo å la oss bedra av våre ledere.

Det største bedraget forekommer vel kanskje under valg09, men DET er en annen diskusjon.

Hilsen

Ole

Innsendt av kisson, 21.08.2009 09:50:26

Siden the vip lounge(18år grense) forsvant fra sentrum ble nesten all vold flyttet over mot samfundet.

Politiet har hatt store problemer der.

Nå har club id åpnet i sentrum.å man ser klart en stigning av vold siden de kom tilbake.

Det er vell her voldstatestikken som politiet viser til har blitt så mye bedre i sentrum. hva hjelper det når de bare flytter problemene.

Innsendt av Ta vare på Norge, 21.08.2009 08:41:49

Nå er det på tide at FRP tar seg sammen! Slike positive tall med tanke på nedgang i voldssaker må de jo ta på alvor. Jeg fatter ikke at noen i Norge, som vet hva politikken til FRP i det store og hele vil føre til, kan stemme på de. Ja, de rikere blir rikere med FRP. Vil vi ha økt forskjell mellom fattig og rik??! Ikke jeg!

Innsendt av TAS, 21.08.2009 09:44:00

Ikke at jeg er enig i FRP sitt utspill. men jeg skulle ha ønsket å se hvor disse tallen med nedgang er målt.

I vinter hadde adressavisa en artikkel der det sto at volden i denne kommunen har gått opp med 3,5%. selvfølgelig har volden i midtbyen gått ned. flere sitter hjemme på fest i stede for å dra ut på byen. salg av alkohol har økt i daglivaren. og politiet kjører nå rundt i hele Trondheim og nabokommunene for å roe festbråk og vold.

Innsendt av Sni Ka, 21.08.2009 13:38:58

Det der er jo helt udokumenterte påstander og det blir useriøst å slenge ut sånt. Men hadde vært fint om politiet kunne sagt noe om utviklingen mtp. husbråk o.l.

Innsendt av TAS, 21.08.2009 21:13:56

Nei det er så langt i fra udokumentert. Og hvorfor er mitt innegg mer useriøst enn innholdet i denne artikkelen???Jeg kan med stor sikkert pga. av min jobb si at salget av f.eks. øl har økt etter at sjenketiden har blitt redusert. Og at husbråk rundt omkring i de forskjelige hjem også har økt, er noe kan jeg si etter uttalelser i flere representanter i fra Trondheim politikammer. Men at volden har minket i midtbyen der målingene i denne artikken er tatt ut i fra, ser jeg i klar sammenheng med at feks. omsetting og besøkstall rundt om de forskjellige nattklubbene har sunket med opp til 25%.Tror du de som dropper byturen sitter hjemme å glor på tv med en munkholm i hånda!!? Og den andre grunnen for nedgangen som politiet skal ha honør for er at de har mer synlig politi i gatene. Noe som har vært mitt og mange andre feks. utelivsbransjens ønske i flere år.Bare så synd at dette ikke blir regnet som en påvirkende kraft i den reduserte volden sentrum.

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Én familie evakuert

Evakueres fra Sunndalsøra på grunn av rasfaren. Bilister bryter sperringene. Les mer

 

Årets filmkanoner

Se hvem som vant priser under Kosmorama. Les mer

 

- Er bare utrivelig

Familien Rotmo på Verdal opplevde marerittet da bolighuset ble totalskadet i brann søndag. Les mer

Studenter vil knuse sin egen rekord

I fjor satte denne bilen, utviklet av studenter ved NTNU, ny verdensrekord. Les mer

Vogntogtrøbbel

Kaos på E6 mellom Klett og Sandmoen mandag ettermiddag. Les mer

Moa senket Hareide

Ingen god debut for Viking-treneren og Rune Jarstein. Les mer

Les også

Emneord

Gir ingen garantier om samferdselsløft

Søndag startet dragkampen om milliardene i neste års statsbudsjett. Men den rødgrønne regjeringen kan fortsatt ikke garantere at løftet om ekstra milliarder til Nasjonal Transportplan blir innfridd. Les mer

 

Ensom på Stortinget

Kun Dagfinn Høybråten ville representert KrF dersom meningsmålingen var valg. Les mer

Siv Jensen vil ha eldreforlik med regjeringen

Frp-leder Siv Jensen tilbyr statsminister Jens Stoltenberg (Ap) et forlik om eldreomsorgen. Les mer

 

– Johnsen legger opp til kutt på 5-10 milliarder

Når regjeringen samles til budsjettdragkamp søndag, har finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) lagt opp til et oljekutt på 5-10 milliarder kroner neste år, skriver VG. Les mer

Gir seg ikke

Trond Giske kunne fortsatt tenkt seg kronprinsen i rådgivergruppen. Les mer

 

Pøser ut kjemikalier mot lakselus

Bergen (NTB): Bruken av kjemikalier mot lakselus i norske oppdrettsanlegg eksploderte i fjor. Over 5.000 kilo ble brukt, 23 gangar mer enn året før. Les mer

 

Vil la rektor narkoteste elever

Stavanger (NTB): Kristine Gramstad, gruppeleder for Arbeiderpartiet i fylkestinget i Rogaland, vil gi rektorer på videregående rett til å kreve urinprøver av elever som mistenkes for narkobruk. Les mer

Sier ja til omstridt kraftledning

Oslo (NTB): Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) er ifølge VG innstilt på å gi klarsignal til den omstridte kraftlinjen i Hardanger. Les mer

 

Drosjesvindler lover å komme til Norge for å sone

Oslo (NTB): Hovedmannen i den store drosjesvindelsaken i Oslo, Mohammed Aslam, lover nå å komme tilbake til Norge for å sone fengselsstraffen etter to år på rømmen i Pakistan. Les mer

Nytt kraftig jordskjelv rammet Chile

Santiago (NTB-Reuters-AFP): Et kraftig jordskjelv rammet mandag kveld Chile. Skjelvet hadde en styrke på 6,7, ifølge US Geological Survey (USGS). Les mer