Samferdselsminister Marit Arnstad la i formiddag frem regjeringens stortingsmelding om Nasjonal Transportplan. Mye av planen er allerede kjent gjennom styrte lekkasjer i media.  I løpet av 10-års perioden legger regjeringen opp til å bruke 508 milliarder på samferdsel, sa Arnstad da hun la frem planen.

For E6 gjennom Sør-Trøndelag er det nå klart at E6-prosjektet Nidelv bru – Grillstad, i Trondheim, vil bli fullført i 2014. Omleggingen av E6 forbi Oppdal starter i 2013 og vil bli fullført i første fireårsperiode av planen.

Milliarder til E6

Utbyggingen av prosjektet E6 Vindalsliene – Korporals bru i Midtre Gauldal kommune starter i første fireårsperiode og vil være ferdig i siste seksårsperiode. Prosjektet er anslått å koste 800 millioner kroner, og er forutsatt finansiert ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger.

Som Adresseavisen skrev tidligere denne uka vil regjeringen prioriterere å videreføre utbyggingen av prosjektet E6 Jaktøya – Tonstad. Den nordligste delstrekningen, Sentervegen – Tonstad, åpnes for trafikk høsten 2013. Oppstart for byggingen av delstrekningen Jaktøy – Klett – Sentervegen er prioritert i første fireårsperiode, med sikte på at utbyggingen skal fullføres i siste seksårsperiode.

Denne utbyggingen er et prosjekt innenfor Miljøpakken i Trondheim. Kostnadsanslaget er på 2,5 milliarder kroner, som forutsettes finansiert ved 1,2 milliarder kroner i statlige midler og 1,3 milliarder kroner i bompenger fra Miljøpakke Trondheim trinn 2.

Trafikksikker

I siste seksårsperiode settes det av statlige midler til å starte utbygging av E6 til firefelts veg på strekningen Støren – Skjerdingstad og til tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt på strekningen Ulsberg – Berkåk – Løklia.

- Regjeringen legger vekt på å utvikle E6 til en trafikksikker og effektiv transportåre på hele strekningen Oslo – Trondheim. I tillegg er det lagt vekt på at særlig prosjektet Støren – Skjæringstad bidrar til å utvikle det felles bo- og arbeidsmarkedet i Trondheimsregionen. For begge prosjektene er prioriteringen avhengig av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering, heter det i planen.

Her er andre tiltak som listes opp i Nasjonal Transportplan for de neste 10 årene.

* Bygging av ekstra tunnelløp i Være-, Stavsjø- og Helltunnelene i siste halvdel av perioden.

* Riksveg 706 Sluppen – Stavne i siste halvdel  av perioden.

* Utbyggingen av ny E39-trasé mellom Høgkjølen og Harangen vil bli fullført i 2015.

* Oppstart av prosjektet E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra er også prioritert i første fireårsperiode, med sikte på fullføring i siste seksårsperiode.

* Riksveg 3: I siste seksårsperiode prioriteres ombygging og delvis omlegging av riksveg 3 på strekningen Korsan – Gullikstad.

Jernbane

* Rørosbanen

Jernbaneverket har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å utrede konsekvensene av å elektrifisere de gjenværende strekningene med dieseldrevne tog, blant annet Rørosbanen.

* Trønderbanen og Meråkerbanen

Regjeringen prioriterer modernisering av strekningene Trondheim – Steinkjer (Tønderbanen) og Hell – Storlien (Meråkerbanen). Begge strekningene skal elektrifiseres. Arbeidet med elektrifisering starter opp i første fireårsperiode.

Dobbeltspor mellom Hell og Værnes på Trønderbanen. I statsbudsjettet for 2013 er det satt av midler til mulig oppstart av denne utbyggingen. Kostnadene for modernisering av Meråkerbanen og Trønderbanen er anslått til om lag fire milliarder kroner.

Det settes av samlet om lag 3,9 milliarder kroner til modernisering av Trønderbanen og Meråkerbanen, av dette 800 millioner kroner i første fireårsperiode. Dette inkluderer fullføring av prosjektet dobbeltspor Hell-Værnes, stasjonstiltak og elektrifisering i løpet av planperioden. Arbeidet med elektrifisering starter opp i slutten av første fireårsperiode og blir ferdig innen utgangen av planperioden.