- Det flys over 100 000 timer  årlig offshore i Norge. De som jobber på plattformer har mye trening i hvordan de skal opptre hvis helikopteret må nødlande, sier Roar Orekåsa i Falck Nutec, som trener personer som skal fly med helikopter offshore.

Les siste nytt om ulykken utenfor Sotra her

Alle må trene

Alle som skal fraktes med helikopter offshore må ha fire dagers sikkerhetskurs. Inkludert i dette er trening på nødlanding, både når helikopteret er i riktig stilling og når det ligger opp ned. I redningsdraktene er det en ekstra luftbeholdning som sørger for luft i ett og et halvt minutt.  Falck Nutec i Trondheim har et basseng der folk trener på å komme ut av et helikopter som ligger opp ned.

Les flere saker om helikopterulykken her.

Godt regulert

- Helikoptertrafikken offshore er svært godt regulert. Alle helikopterne har to piloter og to motorer. Hvis den ene svikter, kan man lande med den andre. Alle sitter i redningsdrakter under transporten.  Hvis helikopteret må gå ned på sjøen, utløses pontonger som skal holde maskinen flytende i rett stilling, og redningsbåter for passasjerer og mannskap. Innflyvning og utflyvning skjer i sikre høyder og hver flyvning følges fra land med radar og radiokommunikasjon fra avgang til landing, forteller Orekåsa.