Høyres valgløfte om ny E6 sør på sju år koster 3,4 milliarder mer enn regjeringens plan for utbygging og finansiering av veien.

Samferdselsdepartementet har beregnet at valgløftet fra Høyre-toppene i Sør-Trøndelag om ny E6 mellom Melhus og Oppland i løpet av sju år, koster tre milliarder kroner mer enn regjeringens planer. Tar man med strekningen Klett-Jaktøya er merkostnaden 3,4 milliarder.

Kommentar: Snarveien finnes

- Ikke ny vei før

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap), tror ikke Høyres forslag om offentlig-privat samarbeid (OPS) fører til at E6 sør blir ferdig mye tidligere enn i 2023, som Nasjonal transportplan (NTP) legger opp til.

- NTP begynner i 2014. Med Høyres forslag vil man ikke komme i gang før 2015. Da betaler man tre milliarder ekstra, samtidig som det ikke er sikkert veien blir ferdig i 2022. Da er det en bedre idé å bruke tre milliarder på andre veiprosjekt, sier Sandvik.

Flere valgsaker finner du her

OPS innebærer at et privat selskap får ansvar for finansiering, bygging, drift og vedlikehold av en veistrekning. Staten betaler gjennom årlige avdrag. De tre Høyre-toppene har ikke tallfestet hvor stor andel av kostnadene på veiutbyggingen E6 sør som skal dekkes av bompenger. Sandvik tror mye av den økte regningen veltes over på bilistene.

- Må betal mer bompenger

- Høyre har ikke lagt noe ekstra i sitt alternative budsjett. Dersom vi sier at staten tar halvparten av regningen, betyr det minst 1,5 milliarder i ekstra bompenger, sier Sandvik.

Han viser også til hva Høyres samferdselspolitiske talsmann Trond Helleland sa til Klassekampen i mai i år.

- Ja, det er tøys å fremstille OPS-prosjekt som om fremtidens skattebetalere får regningen, eller at de vil binde opp kommende regjeringer slik at det går ut over andre prosjekt. Det er først og fremst bilistene som vil få regningen, i form av bompenger, sa Helleland.

NTP er regjeringens prioriteringsliste for store samferdselsprosjekt de neste ti årene. E6 sør, som skal stå ferdig i 2023, er planlagt bygd ut stykkevis og skal finansieres gjennom bompenger.

Departementet har lagt til grunn for beregningen av kostnaden ved Høyres OPS-alternativ at veien nedbetales over 23 år, og rentekostnadene er beregnet med en rente på 4,6 prosent.