- Tore O. Sandviks kritikk etter at vi la frem statsbudsjettet er merkelig. Vi bruker 20 milliarder mer på samferdsel i 2016 enn den rødgrønne regjeringen gjorde. Alle pengene som er lovet til Trøndelag kommer, det blir ikke høyere bompengeandel og vi overoppfyller veisatsingene i Nasjonal transportplan. Tore O. Sandvik må enten ha misforstått, eller så driver han et politisk spill for å rakke ned på regjeringen.

Et mageplask

Tore O. Sandvik ble intervjuet av Adresseavisen onsdag, da innholdet i regjeringens forslag til statsbudsjett ble kjent. Han kalte veisatsingen i Trøndelag for et mageplask, og at pengene som kommer til nye veiprosjekter er pinlig. Sandvik mener det finnes et etterslep på 50 millioner fra 2015 til veiprosjektet E6 Jaktøyen – Senterveien og kritiserer regjeringen for ikke å bevilge penger til planleggingen av Sluppen bru.

Sur kritikk

- Jeg undrer meg over denne kritikken. Jeg har ikke registrert at fylkesordførere andre steder er så lite tilfreds med at vi bruker mer penger enn noen gang på samferdsel. Gjennom året har jeg mye kontakt med fylkesordførere som vil diskutere ulike veiprosjekter med meg, men Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag hører jeg nesten aldri fra. Han kunne tatt direkte kontakt og ført en dialog med departementet for å skape utvikling på samferdsel i sitt fylke, men han velger heller å stå frem med sur kritikk i avisa, sier Solvik-Olsen.

Pengene kommer

Samferdselsministeren avviser at det i forslaget til statsbudsjett ikke vil komme penger til de pågående veiprosjektene i Sør-Trøndelag.

- La meg være helt klar på dette: Alle prosjektene som er på gang i Trøndelag skal få alle de pengene som staten har lovet. Det blir ikke reduksjoner og det blir ikke større bompengeandeler på noen av prosjektene. Men noen prosjekter, som Sluppen bru, er forsinket. Der er man ikke enige om hvilket brukonsept som skal velges. Da kommer ikke regjeringen til å bevilge penger for at de skal stå på konto. Men når prosjektene er klare – så kommer pengene. Det er det ingen tvil om. At vi har planer om å ikke bevilge pengene vi har lovet til Miljøpakken og E6 Jaktøyen – Senterveien er bare sprøyt. Pengene kommer når prosjektene er klare, sier Solvik-Olsen.

- Dette E6-prosjektet har nå et etterslep på 50 millioner kroner fra 2015. Hvorfor er ikke disse pengene kommet?

- Enkelte prosjekter er noe forsinket. Da blir også bevilgningene utsatt. Statens andel på dette veiprosjektet er på 1,27 milliarder kroner. Vi løper ikke fra disse forpliktelsene. Pengene kommer innen dette prosjektet er ferdig. Det blir ikke aktuelt å øke bompengeandelen, slik Sandvik antyder. Tvert om så jobbes det med å redusere bompengeandelene på en rekke veiprosjekter. Fylkesordføreren i Sør-Trøndelags kritikk henger ikke på greip, sier statsråden.

Ut av veiselskapet

Ketil Solvik-Olsen er også forundret over at regjeringen møter kritikk for å ta veistrekningen på E6 Vindåsliene – Korporalsbru ut av det nye veiselskapet «Nye Veier AS». Opprinnelig skulle hele E6 sør bygges ut av det nye selskapet. Men i statsbudsjettet legger regjeringen opp til å la Statens vegvesen få bygge nevnte delstrekning på E6 sør for Trondheim. Solvik-Olsen sier dette gjøres for å opprettholde fremdriften i prosjektet.

- Vindåsliene – Korporalsbru er ferdig prosjektert og planlagt. Da må det vel være bedre at utbyggingen starter nå, fremfor å vente på at det nye selskapet etableres neste år? For strekningen Melhus – Ulsberg og Ranheim – Åsen er veivesenet allerede i gang med planprosessen. Det beste er å la dem gjøre seg ferdig med den, så kan veiselskapet ta over. Dette gjøres for å bygge veien raskere, ikke for å foreta kutt. Hadde Tore O. Sandvik og hans kumpaner spurt oss om dette, så ville de fått vite hvorfor det gjøres. I stedet velger de å sutre i avisene, sier Solvik-Olsen.

Får mer enn lovet

Samferdselsministeren mener trønderne ikke har noen grunn til å klage over veisatsingen i Trøndelag. Han sier Miljøpakken i Trondheim har fått over 50 millioner kroner mer i 2014 og 2015 enn hva man forhandlet om da finansieringen ble avklart mellom kommunen, fylkeskommunen og staten. Og lover samtidig mer penger enn avtalt også i 2016.

- Vi bruker rundt 900 millioner kroner på gang- og sykkelveier neste år, mange av disse investeringene skjer i Trondheim. Med dette budsjettforslaget har vi oppfylt 76,7 prosent av forpliktelsene i Nasjonal transportplan (NTP). Vi viderefører satsingen på samferdsel også i 2017, og vil ende opp med å overoppfylle planen med mange milliarder. Matematikken til Tore O. Sandvik og andre som mener vi ikke overoppfyller NTP er rett og slett feil, sier Ketil Solvik-Olsen.

Vei-kritikk: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) garanterer at staten føler opp sine forpliktelser om veimillioner for E6 over Heimdalsmyra og andre vedtatte veiprosjekter i Trøndelag. Foto: Jens Petter Søraa