Bussene i trøndelagsregionen kjører både med og uten pigger. Fire dager før fristen til å legge om kommer, har allerede mange kjøretøy skodd seg for vintersesongen.

- Hensikten er at de skal komme seg fram på alle mulige veier på ulike tidspunkt av døgnet. Når bilister parkerer bilen, skal de være sikker på at det er trygt å ta bussen, sier kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal i AtB.

Det er AtB som har ansvaret for busstrafikken i Sør-Trøndelag, mens busselskap som Trønderbilene, Nettbuss og Boreal drifter rutene.

Rådmannen foreslår for øvrig å gjeninnføre avgift på bruk av piggdekk. Venstres kommunalråd Jon Gunnes er ikke avvisende og mener avgiften kan integreres i bombrikken.

Har lagt om

Avdelingssjef Martin Reberg ved bussavdelingen, Boreal Midt Norge, bekrefter at bussene deres har begynt å kjøre med piggdekk.

- Det stemmer at vi har begynt å legge om til piggdekk. Det gjorde vi i midten av oktober. Reglene er de samme for buss som bil, at man må legge om 1. november. Men samtidig må vi være skodd etter forholdene, sier Reberg.

Les også: Bergen banker Trondheim på antallet piggfrie dekk

For at alle bussene til Boreal skal være klare for vintersesongen, som starter 1. november, begynner dekkskiftingen litt tidligere. Reberg legger til at det også allerede har vært glatte veier der bussene kjører.

- Vi kjører verdifull last, blant annet mange skolebarn. Vi kan ikke ha en buss med sommerdekk når det plutselig har blitt glatt, sier han.

Boreal har ansvaret for kjøring i distriktene. De kjører skoleruter i Orkdal, Hitra, Frøya, Hemne og Agdenes. De kjører også distriktsruter fra Trondheim til blant annet Oppdal, Røros, Støren, Selbu og Orkanger.

Som et ledd for å få renere luft viderefører Trondheim «piggdekkpant». Det betyr at bilister som vil gå fra piggdekk til piggfrie vinterdekk, kan søke om «pant» på 1200 kroner for piggdekkene fra Trondheim kommune.

Plutselig er det glatt

- Vi opererer med datoer for piggdekksesongen av miljøhensyn. Men det viktigste er at man tar høyde for at man er skodd for kjøreforholdene. De kan på denne tiden av året variere fra dag til dag, plutselig en morgen er det glatt, sier distriktsleder Per Einar Hollum ved Utrykningspolitiet i Midt-Norge.

Han føler seg trygg på at busselskapene har fagfolk som gjør de riktige vurderingene når det gjelder å få byttet til piggdekk.

Les også: - Forbud mot piggdekk er nødvendig for folks helse

- Busselskapene skal ivareta arbeidsplassene til sjåførene, i tillegg er de ansvarlig for sikkerheten til den som benytter seg av transporten. Folk er avhengig av at kollektivtransporten går, uansett føre, for at hverdagen skal gå rundt, sier UP-sjefen.

Piggdekksesongen varer fra 1. november til første mandag etter påske.

Politiet har lagt om

Politiet har også lagt om til piggdekk på noen få av sine utrykningskjøretøy. Det ble gjort rundt 20 oktober, etter at værmeldingene varslet om frost i enkelte områder.

- Politiet må opprettholde en god beredskap, og er til enhver tid avhengig av å ha kjøretøy som oppfyller kravene i Forskrift om bruk av kjøretøy §1-4, pkt. 2, opplyser politioverbetjent Håvard Tømmervold ved Sentrum politistasjon i Trondheim.

Politiets øvrige uniformerte kjøretøy bruker fortsatt sommerdekk, og det vil bli lagt om på disse etter 1. november. Politiets sivile biler benytter piggfrie vinterdekk.

Distriktsleder Per Einar Hollum ved Utrykningspolitiet i Midt-Norge stoler på at busselskapene skifter til vinterdekk i tide. Foto: Kjell A.Olsen