- Det blir i alle fall ikke i Klettkrysset eller på Heimdalsmyra man opplever kork, sier prosjektleder for nye E6, Almar Aronsen.

I Vegvesenets nye animasjonsvideo får man se hvordan krysset på E6 vil bli, når prosjektet står klart i 2019.

For de som kjører nye E6, vil det bli fire felt rett igjennom Klettkrysset uten at man må innom noen rundkjøring.

SE OGSÅ: Her er oversikten over hva veiprosjektene i Trondheim har kostet

Flytter rundkjøringa

For kjørende som kommer via E39 vil kjøremønsteret stort sett bli likt dagens situasjon.

Les også: Fest for ny sykkelvei mellom Heimdal og Klett

- Men det vil bli med langt mindre trafikk enn det man har i dag. Rundkjøringa blir veldig lik den man har på E39 nå, men flyttes noe nærmere Orkanger, forklarer Aronsen.

I full gang til sommeren

Første del av prosjektet ble åpnet i oktober 2013, og omfattet 1,3 kilometer vei fra Sentervegen til Tonstad.  Denne skal nå forlenges til Jaktøyen i Melhus.

I tillegg til flytting av rundkjøringen, vil det bli sykkelundergang ved Klettkrysset. Ifølge prosjektlederen vil mye av nye E6 stå klar allerede i 2018.

- Men allerede neste sommer vil det merkes godt at vi er i gang, sier Aronsen.

Seks har levert anbud

Kostnaden er estimert til 2,5 milliarder, og prosjektlederen regner med at man vil holde seg innenfor denne summen.

Allerede har det kommet inn seks anbud fra entreprenører. Hvem som til slutt får oppdraget, vil bli avgjort omkring årsskiftet hvis alt går etter planen.

Lavest anbud har Peab anlegg AS med ca 1,16 milliarder. Det er 134 millioner kroner mindre enn det høyeste anbudet.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Slik ser animasjonen av det nye Klettkrysset på E6 ut. I forkant ser man rundkjøringa som vil ligge på E39, i bakkant den fire felt brede E6. Foto: Statens vegvesen
Almar Aronsen er prosjektleder for E6 mellom Trondheim og Melhus. Foto: TERJE SVAAN