Knut Gylland skulle fylle drivstoff på bensinstasjonen på Støren i Midtre Gauldal da han la merke til en tømmertransport som kom kjørende inn på parkeringsplassen.

- Tømmertraileren hadde et rør på toppen av tømmerlasset, og det stakk ut 6-7 meter bak hengeren. Jeg tipper den var totalt over 30 meter lang, sier Gylland til Adresseavisen.

- Så risikabelt ut

Tømmerbilen ble observert av Gylland for halvannen uke siden.

- Røret hadde ikke noe merking av noe slag, og jeg synes det så ut som risikabel transport. Det var i alle fall ikke spesielt sikkert, sier han.

Politioverbetjent Håvard Tømmervold i Sør-Trøndelag politidistrikt er også kritisk til den spesielle transporten.

- Vi kan ikke se at lasten er merket på noen måte. Uten at vi har målt vogntoget kan det virke som om totallengden er over det lovlige og at eventuell merking mangler, sier han til Adresseavisen.

- Fullstendig ignorering av trafikanter

I dette tilfellet er det krav til merking av vogntoget, og det er strenge krav til merking av gods. Transport av langt gods kan også utløse krav om dispensasjoner og ledsagerkjøretøy, ifølge Tømmervold.

- Ut fra det vi kan se på bildet er dette fullstendig uforsvarlig, sier han, og tar forbehold om at vogntoget kjørte på offentlig vei.

- Å bedrive denne typen transport er en fullstendig ignorering av andre trafikanters sikkerhet, og utgjør en stor risiko langs veiene, fortsetter han.

Dersom politiet hadde møtt denne transporten, så ville sjåføren blitt bedt om å stanse.

- Sanksjoner mot føreren ville blitt vurdert ut fra målinger og observasjoner på stedet. Dette kan være vanskelig å bedømme ut fra dette bildet, understreker Tømmervold.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Må merkes med refleks eller lys

Han mener det er åpenbart at politiet må stille større krav til yrkessjåfører som bør være bedre kjent med både regelverket, egenskapene til vogntog og last, og forholdet til andre trafikanter.

Regelverket sier at transport av langt gods skal være festet slik at det ikke utgjør noen fare eller skade, sleping på veien, mulighet for at det faller av kjøretøyet eller fremkaller unødig støy. Takstativ eller tilhenger må tåle lasten, og vektkravene må ikke overskrides. Gods må sikres godt.

- Gods kan ikke stikke ut mer enn 1 meter foran kjøretøyet uten dispensasjon. Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1 meter bak kjøretøyet skal merkes ytterst med rød og hvit refleks. Hvis det er mørkt eller dårlig sikt, må det merkes med lys bak, forklarer Tømmervold.

Adressa.no har mottatt mange tips og bilder av usikret, farlig eller merkelig last på midtnorske veier.  Send dine tips til webred@adresseavisen.no og les et utvalg av tidligere artikler her:

LES OGSÅ: - De kommer seilende, de er livsfarlige