Du har kanskje fått den med deg. Telenors 4G-reklamer har rullet på tv-skjermen de siste månedene i flere varianter. Felles for flere av dem, er de fire skuespillerne, deriblant en trønder, som sliter med å «få seg dame».

Men ikke alle lar seg imponere over Telenors fremstilling av trønderen i reklamen, som velkjente Harald Zwart har regissert.

På meldings-appen Jodel har det dukket opp flere meldinger fra folk som føler trøndere blir satt i dårlig lys av måten mannen i reklamen fremstilles.

- Rasistisk reklame

Jodel er opprinnelig laget i Tyskland for høyskole- og universitetsstudenter, og man har ingen egen profil. Men det som skrives, kan leses av personer i et begrenset geografisk område.

- Nei til den rasistiske telenorreklamen der trøndere blir fremstilt som lettere tilbakestående, skriver en av dem i en melding som dukket opp i trondheimsområdet.

- Så irriterende reklamer dere har, skriver en annen på Telenors Facebook-side under en av selskapets reklamefilmer.

På Adresseavisens Facebook-side har over 300 personer kommentert saken med både positive og negative kommentarer.

- At vi trøndere blir fremstilt som dumme, er vel egentlig ikke noe nytt. Men irriterende er det nok. Vi alle burde vel kanskje ikke være så selvhøytidelige, men om det hadde vært litt variasjon på dialektene om hvem som blir fremstilt som dumme, hadde ikke vært å forakte, skriver Maren S. Helgemo.

Dette er heller ikke første gang trøndere lar seg irritere over trønderes roller på tv. Adresseavisen har tidligere skrevet om rare tegneseriekarakterer som snakker trøndersk, og eksperter som mener stemplingen kan ødelegge barns språklige selvtillit.

Flertallet er positive

Men reklamen får ikke kun negative tilbakemeldinger. Flere på teleselskapets Facebook-side mener filmene tvert imot er god underholdning.

- Herlig reklame for en gangs skyld, skriver Kari Simonsen.

Tina Haugen følger opp med denne kommentaren:

- Herregud så sjarmerende han Arnfinn er! At det går an!

I Adresseavisens kommentarfelt får de to god støtte. Line Valum Hagen skriver følgende:

- E trønder og stolt av det. E trønder og har en stor posjon sjølironi over min trønderhet og trønderhistorie. Det gjør at æ finner Arnfinn sjarmerende og morsom uten noen følelse på at trønderen blir diskriminert på noen som helst måte.

Ikke bestemt på forhånd

Skuespilleren som har rollen som Arnfinn i reklamefilmene, Frode Eggen, sier til Adresseavisen at det ikke var bevisst at man valgte en trønder til rollen.

- Jeg var på prøvefilming, og der var det folk fra mange steder i Norge. Det kan godt være at trøndere brukes til slike roller, men jeg tror ikke det er noe fast mønster i det. Man velger nok heller skuespillerne som passer til karakteren, sier Eggen.

Han legger til at han opplever det som veldig hårsårt at noen opplever det som negativt at man har brukt en trønder i rollen.

- Det har kanskje heller med tradisjon å gjøre. Det kommer mye bra humor fra Trøndelag, sier skuespilleren, og peker på Knutsen og Ludvigsen, Are og Odin og The Julekalender som eksempler.

- Laget med humor

Informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, avkrefter at telegiganten har hatt til hensikt å gjøre narr av trøndere da reklamen ble laget.

- Disse filmene er laget med humor, og er ikke ment som en beskrivelse av folk fra en bestemt region. Karakterene skal bare dekke et persongalleri, forklarer Sandstø.

Han legger til at de er opptatt av å speile hele landet og mange dialekter i sine reklamefilmer, og at trønderen i 4G-reklamen kun er et eksempel på dette.

- Også i de forrige rundene var det masse dialekter med; først en film fra Odda med mange lokale skuespillere fra Hardanger, og for ikke lenge siden en film med nordlending og østfolding i hovedrollene, forteller informasjonssjefen.

Telenor skal selv ikke ha fått negative henvendelser om valget av karakterer i reklamene - tvert imot, ifølge Sandstø.

- Den karakteren fra Trøndelag ble så godt mottatt i første runde at vi selvsagt ville ha ham med også nå. Så vi er glade for at filmene våre engasjerer, og forhåpentligvis får folk også til å trekke på smilebåndet, sier han.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Trønderen i 4G-reklamen fra Telenor har fått navnet Arnfinn. Foto: Skjermdump/Telenor