Tunnelen i Svebergvegen i Malvik åpnet i 2014. Siden da har den vært skiltet med makshøyde 4,1 meter på den ene siden og 3,9 meter på den andre siden.

- Kjører du en lastebil som er fire meter høy inn i tunnelen fra Svehøgda vil du få et problem når du skal ut av tunnelen, ettersom tunneltaket er lavere på Vidhaug-siden. Du får ikke vite at tunnelen er lavere på den andre siden når du kjører inn der det er merket 4,1 meter. Det burde det vært skilt som forteller, sier Thorstensen som selv bor på Svehøgda.

Det var Malvikbladet som først omtalte denne saken.

- 3,9 meter på begge sider

Thorstensen spurte derfor administrasjonen og rådmannen i Malvik kommune hvorfor skiltingen er ulik på de to sidene av tunnelen i Svebergvegen. Hun fikk til svar at skiltingen er riktig, men det er lokalpolitikeren uenig i.

- Det skulle vært 3,9 meter på begge sider etter mitt syn. Når en bil på fire meter kjører gjennom en tunnel fra den ene siden, forventer sjåføren å kunne skifte kjørefelt, uten å ta oppi taket, om det skulle være en hindring i veibanen, sier Thorstensen.

- Dette er en skolevei. Det kan oppstå farlige situasjoner om en lastebil må svinge over i motgående kjørefelt hvis unger kommer ut i veien, så vil ikke bilen gå klar av tunneltaket, sier hun.

- Spreng ut i ettertid

Prosjektleder Willy Stork i Malvik kommune forteller at boliger over den 140 meter lange tunnelen er bakgrunnen for at de to kjørefeltene i tunnelen har ulik høyde.

- Tunnelen ble sprengt ut på slutten av 1980-tallet, i påvente av at det skulle bygges ut boliger i Svebergmarka. Tunnelen hadde et tverrsnitt som ikke var stort nok, og vi sprengte ut mer for å få på plass til en gang- og sykkelvei gjennom tunnelen. Det er boliggater her, ikke en fylkesvei. Det er bygd hus over tunnelen, og derfor var det vanskelig å sprenge ut i ettertid. Høydene var det vi fikk til på beste måte, sier Stork.

Han mener det er uproblematisk at tunnelen er skiltet med to forskjellige høyder.

- Hele Svebergvegen er en ringvei rundt, så det er ikke noe problem. Har en lastebil den høyden, da kan den kjøre videre på ringveien ut av boligfeltet, sier Stork.

- Vanskelig å snu

Lokalpolitikeren kaller det et dårlig argument.

- Når man kjører inn fra Svehøgda står det ikke merket at tunnelen bare er 3,9 fra andre siden. Så hvis kjører samme vei når skal tilbake, får han ikke vite at tunnelen er så lav før det er for sent å snu. Det er nesten umulig å snu på Vidhaug-sida på vinterstid. Det må altså skiltes på begge sider at tunnelen er lavere på den ene siden, sier Thorstensen.