Den tidligere reiselivskongen i Oppdal, Johan Schønheyder, krever at oppsigelsen av ham i fjor i Oppdal Booking skal erklæres ugyldig, samt at han tilkjennes erstatning fastsatt etter rettens skjønn.

Johan Schønheyder trodde på salg av livsverket Oppdal Booking og en solid milliongevinst da han signerte avtalen med milliardær Lars Wenaas i 2011. Da var Schønheyder kraftig presset økonomisk - og Oppdal Booking på konkursens rand.

Kommende uke møter Johan Schøheyder sin tidligere kompanjong Lars Wenaas, for å kjempe for de siste kronene han kan få ut av det som en gang var Schønheyder-familiens livsverk, med oppimot 500 personer på lønningslista.

I dag er Wenaas eneaksjonær i Oppdal Booking.

- Føyer seg inn i rekken

- Han vedstår seg ikke avtalen som vi inngikk, som gjorde at jeg kunne fortsette til jeg var pensjonist eller ta ut AFP. Dette føyer seg inn i rekken av lovbruddene som Wenaas har gjort i Oppdal, sier Johan Schønheyder til Adresseavisen.

- Er du bitter?

- Nei, jeg er ikke det. Men jeg synes ikke det er greit at folk bare later som om de forholder seg til spillereglene, sier Schønheyder.

- Jeg tror han føler at det han gjør er riktig. Han liker ikke norske lover og utnytter alle muligheter. Han går på kanten og ufordrer regelverket hele tiden. Jeg har liten sympati for den måten han driver på. Han har snart brukt like mye på advokaten sin i denne saken som det ville ha kostet å holde meg i mini-stillingen jeg hadde i Oppdal Booking, sier Schønheyder.

Adresseavisen har de siste dagene forsøkt å få kommentar fra Lars Wenaas, men han har ikke svart på henvendelsene. Advokaten hans, Are Fagerhaug, sier derimot følgende: - Jeg tar sterk avstand fra Schønheyders karakteristikker av Lars Wenaas. Disse har intet grunnlag i realitetene i saken. Schønheyder har de seneste årene hatt en 20 % stilling som administrativ medarbeider i Oppdal Booking AS. Han ble sagt opp fra stillingen i august 2015. Begrunnelsen for oppsigelsen er at hotell- og serveringsvirksomheten i Oppdal Booking AS er avviklet, slik at selskapet ikke lengere har behov for Schønheyders arbeidskraft. Schønheyder var på oppsigelsestidspunktet eneste ansatte i Oppdal Booking AS.

- Mangler lønn og refusjon

Rettsaken som åpner 19. mai reiser to hovedspørsmål, skriver advokat Merete Furesund i sitt sluttinnlegg til Sør-Trøndelag tingrett: For det første om det foreligger en ugyldig oppsigelse, og dermed om arbeidstaker har krav på erstatning som følge av dette, og for det andre om det foreligger grunnlag for erstatning for bortfall av muligheten til å ta ut AFP.

Arbeidstaker anfører for det første at oppsigelsen er usaklig ettersom det fortsatt er aktivitet og drift i Oppdal Booking. Subsidiært anføres at oppsigelsen er usaklig fordi arbeidsgiver har foretatt en virksomhetsoverdragelse av aktivitet til datterselskapene som også skulle ha omfattet arbeidstaker.

Det andre spørsmålet er om arbeidstaker har krav på erstatning, og advokat Furesund hevder det foreligger flere grunnlag for erstatning i denne saken:

• Arbeidstaker har ikke fått utbetalt full lønn i tråd med arbeidsavtalen. Differansen mellom mottatt lønn og full lønn kreves erstattet av arbeidsgiver.

• Videre har arbeidstaker lidt et økonomisk tap som følge av manglende refusjon av reiseregninger i forbindelse med deltakelse på messen i Holland i 2015 og i 2016. Dette er i strid med gjeldende arbeidsavtale mellom partene.

• l tillegg kommer belastningen ved at arbeidstaker ble sagt opp uten forutgående saksbehandling i januar 2015, og senere feilaktig ble innkalt til og måtte gjennomføre drøftingsmøte i mars 2015.

• Uavhengig av om oppsigelsen kjennes ugyldig, er arbeidsgiver erstatningsansvarlig for det tap arbeidstaker lider som følge av manglende mulighet til å ta ut AFP.

- Aktiv drift er avviklet

Alle kravene bestrides som grunnløse av Oppdal Booking, som mener oppsigelsen av Schønheyder er gyldig og er saklig begrunnet.

- Oppsigelsen skyldes at den aktive driften i Oppdal Booking er avviklet, slik at Oppdal Booking ikke har virksomhet ut over å være et holdingselskap. Som følge av dette er det ikke behov for Schønheyders 20 % stilling som administrativ medarbeider i selskapet. Oppsigelsen av Schønheyder har skjedd etter en forsvarlig prosess, hvor det blant annet er avholdt to drøftelsesmøter med Schønheyder før oppsigelse ble gitt. Det er således verken grunnlag for å kjenne oppsigelsen ugyldig eller å tilkjenne oppreisningserstatning, skriver advokat Are Fagerhaug i sitt sluttinnlegg. Lars Wenaas og Kjell Vidar Myrann vil begge vitne i saken.

Mye uro

Myrann har tidligere møtt i retten for andre arbeidskonflikter etter at Wenaas-gruppen tok over reiselivsselskapet oppdal Booking. I januar 2014 tapte Oppdal Booking saken som to ansatte ved tidligere Oppdal turisthotell anla mot selskapet etter at de mente seg usaklig oppsagt.

Oppdal Booking måtte bla opp over 700 000 for tapt arbeidsinntekt og erstatning. I tillegg ga Fylkesutvalget selskapet en bot på 150 000 kroner i forbindelse med nedleggingen av Quality Hotel Oppdal.

Saksøker: Johan Schønheyder krever at oppsigelen av ham i det som var hans familie-eide Oppdal Booking, erklæres ugyldig. 19. mai møter han den nye eieren i retten. Foto: Ludvig Killingberg