De pratet med hverandre i tre minutter før Malin Arctander (t.h) sa: Jobber du ikke i Nav, eller? Nei, svarte Aina Ekstrøm, gjør ikke du? Foto: Privat. Illustrasjon: Dagfinn Albertsen

Malin Arctander fra Trondheim ringte i forrige uke kontaktsenteret til Nav Sør-Trøndelag med noen spørsmål angående økonomi. Hun kom til sentralbordet som skulle sette henne over til en saksbehandler.

Ei dame sa «hallo» i den andre enden.

- Jeg begynte å forklare situasjonen min, men mens jeg pratet avbrøt hun meg og begynte å stille rare spørsmål. Jeg ble irritert og spurte om hun hadde tenkt å hjelpe meg med regningene mine. Da ble hun dritforbanna, sier Malin.

Les også: Ringte 241 ganger til NAV-ansatt i løpet av 90 minutter

- Det ble veldig merkelig

For i andre enden satt det ikke en saksbehandler. Malin hadde nemlig blitt satt over til Aina Ekstrøm i Moss.

- Telefonen ringte, og det sto Nav på skjermen min. Jeg hadde pratet med saksbehandleren min tidligere på dagen, så jeg trodde de hadde glemt å si meg noe. Vi begynte å prate, men det hele ble veldig merkelig. Hun begynte å fortelle om seg selv, hun ville jeg skulle skjønne hvordan hun hadde det. Jeg ble irritert og gjorde det samme, for å få henne til å skjønne hvordan jeg hadde det, sier Aina.

- Plutselig spør hun om jeg hadde tenkt å hjelpe henne med regningene sine. Jeg svarte at jeg trodde hun skulle hjelpe meg med regningene mine, sier hun videre.

Les mer: Nav avlyser «Trollskolen» på restauranten til Sveinung Sundli

Snakket i tre minutter

De pratet med hverandre i tre minutter før Malin sa: Jobber du ikke i Nav, eller? Nei, svarte Aina, gjør ikke du?

Da først skjønte de hva som hadde skjedd. Malin hadde blitt satt over til Aina ved en feil.

- Vi flirte begge to da vi skjønte hva som hadde skjedd. Og så utvekslet vi telefonnummer, sier Malin, som har lagret Aina som «Aina NAV-feil» på sin telefon. Aina har «Malin NAV, ikke saksbehandler» i sin kontaktliste.

De har utvekslet noen meldinger i etterkant, for å sjekke om de kunne kobles til hverandre på noen måte. Så langt har de ikke funnet noe de har til felles.

Les mer: - Bra med større Nav-kontorer og mer handlefrihet

Blitt venner

Et lyspunkt har historien. De har fått et slags vennskap ut av det hele. De bor på forskjellige steder, og er ulik i alder, men ler godt sammen av Nav-episoden.

- Det er morsomt å ha blitt kjent gjennom kontaktbyrået Nav, ler Aina, og forteller at episoden ikke har gått nevneverdig innpå henne.

- Jeg bare humrer av det. Men jeg tenker også at det var bra at det var en så oppegående jente som Malin jeg pratet med, og ikke noen som kunne ha delt informasjon videre, sier Aina.

Dette er Malin enig i.

- Det er mest gøy, men jeg tenker også på at personinformasjon kunne ha kommet på avveie på denne måten. Rart at det går an å gjøre en så alvorlig og tilfeldig feil. Jeg har lite lyst til å ta en telefon til Nav igjen, sier hun.

- Aldri hørt før

Fylkesdirektør i Nav Sør-Trøndelag, Bente Wold Wigum, har aldri hørt om en slik episode tidligere.

- Det hørtes veldig rart ut, og jeg kan ikke skjønne at det går an. Her har det skjedd en menneskelig eller teknisk svikt. Men fint å høre at det ble en hyggelig slutt på historien, sier Wold Wigum.

Også direktør for Nav kontaktsenter, Jørn Torbergsen, stusser over det hele.

- Vi mottar seks millioner telefonsamtaler i året, men jeg har aldri vært borti noe slikt. Hvis brukeren tar kontakt, kan vi kanskje spore i systemene hva som har skjedd, men teknologien kan av og til være litt rar, sier Torbergsen.

Bente Wold Wigum er fylkesdirektør i Nav Sør-Trøndelag, og har aldri hørt om at noen skal ha blitt satt over feil på denne måten tidligere. Foto: Kjell A.Olsen