Også så langt i år er tilbakegangen for Tesla på rundt 55 prosent når man ser på registreringstallene for fjoråret.

Det totale salget av elbiler i Norge gikk i mai tilbake med nærmere 24 prosent. Tilbakegangen hittil i år ligger på 11 prosent.

Også i mai hadde ladbare hybrider en betydelig fremgang, slik det var i april. I mai var fremgangen på 132 prosent og 273 prosent så langt i 2016. Det er Mitsubishi Outlander som er folkets favoritt når det gjelder ladbare hybrider, med Volkswagen Golf og Audi A3 på de neste plassene. Også hybridsalget øker, nærmere bestemt med 43 prosent i år fra i fjor. Toyotas hybridmodeller tar de fire øverste plassene, fulgt av Lexus på de fire neste.

VW foran Toyota

Som ventet er Volkswagen Norges mest solgte bilmerke både i mai og hittil i år. Toyota følger på andre. I mai ble premiummerket Mercedes-Benz landets tredje mest solgte bilmerke, med en markedsandel på nærmere sju prosent. Mercedes-Benz får du i dag i en rekke segmenter og prisklasser og er ikke lenger det dyre og eksklusive merket det en gang var.

Likevel bruker folk nå mer penger på bilkjøp enn noen gang i Norge. Hos Kverneland Bil i Trondheim er toppmodellen Volvo XC90 blitt volumselgeren. Den kom nylig i fornyet utgave og koster fort rundt millionen med litt ekstra utstyr.

I mai ble det ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 12 864 nye personbiler, mot 12 036 personbiler i fjor. Økningen er på 6,9 prosent. Så langt i år er det registrert 64 068 nye personbiler, som gir en økning på 6,5 prosent. Økningen i nybilsalget bare fortsetter, til tross for dystre økonomiske utsikter. Bilbransjen selv har i flere år vært nøktern optimist og ventet en stagnasjon i bilsalget.

Låner til bilkjøp

Men som folk i bransjen sier; – det koster jo ikke noe å låne penger til bilkjøp. Mange kunder sier rett ut at de er villige til å bruke både 700 000 og 800 000 kroner på ny bil når de kommer inn i bilforretningen.

I mai var Mercedes-Benz det største premiummerket med 332 biler foran Audi og var større en BMW, med 40 biler foran.

På toppen troner VW Golf med 1054 biler i mai. Av disse var 30 prosent bensin, 29 prosent elektriske, 25 prosent ladbare hybrider og 16 prosent diesel. Mitsubishi Outlander kom på sølvplass med 553 biler, hvorav 89 prosent ladbare hybrider. Bronsen tok VW Passat med 530 biler. Her var 59 prosent ladbare hybrider, 33 prosent diesel og åtte prosent bensin.

Størst prosentvis tilbakegang fra mai i fjor hadde altså Tesla med 55 prosent, Volvo med 34 prosent og Subaru gikk tilbake med 32 prosent.

Ladbare hybrider populære

Det ble registrert 1872 ladbare hybrider i mai. De utgjorde 14,6 prosent av alle personbilene denne måneden, mot 6,7 prosent i mai i fjor. Så langt i år utgjør ladbare hybrider 13,4 prosent av alle personbilene, mot 3,8 prosent på samme tid i fjor.

De største modellene var Mitsubishi Outlander med 490 biler, foran VW Passat med 313 og VW Golf med 268 biler.

Men elbilsalget går altså i revers. VW Golfs elbil har hittil i år en svikt i salget på 37,4 prosent og hele 50, 5 tilbakegang i mai. Likevel har Volkswagen så langt i år 31,2 prosent av elbilmarkedet, foran Nissan med 24,4 prosent, BMW med 10,3 prosent og Tesla har 9,7 prosent av markedet.

Toppen kan være nådd

Markedet for elbiler synes å ha nådd toppen. Mange er nok kommet til at ladbare hybrider kan erstatte elbilen i kjøring i byen og på korte turer. I tillegg kan ladbare hybrider også brukes på langturer, uten tanke på at bilen må lades underveis. Men ladbare hybrider har ingen av elbilens fordeler ved bruk.

I mai hadde 30,1 prosent av de nyregistrerte personbilene dieselmotor, mens 32,0 prosent hadde bensinmotor. Andelen biler med firehjulsdrift lå i mai på 37,3 prosent, mens tilsvarende andel i mai i fjor var 36,9 prosent. CO₂-utslipp for nye personbiler i mai var 96 g/km, som er tre gram lavere sammenlignet med mai i fjor.

Volkswagen Tiguan topper statistikken over firehjulstrekkere med dieselmotor for mai med 177 nyregistreringer.