- Lars er en ganske «laid back» fyr som liker god mat. Han sjekker gjerne om gresset er grønnere på andre siden av gjerdet, eller på taket.

Slik beskriver Bente Maalen Trøndelags nyeste ansikt utad. Maalen er produksjonsleder i verdalselskapet «Film in Norway», som har jobbet med et litt uvanlig prosjekt de siste månedene.

Gjennom øynene til fem sauer skal norske og utenlandske turister fristes til å benytte norsk natur. Visit Norway står bak kampanjen «#sheepwithaview» som nå rulles ut i sosiale medier.

Erik på seilbåt

Frida, Erik, Lars, Kari og Heidi er sauene i prosjektet, og representerer hver sin landsdel. Trøndersauen Lars er bosatt i Unndalen i Oppdal, og var ifølge film-crewet veldig medgjørlig.

- Sauer er smartere enn man skulle tro. De lærte raskt hva vi ønsket at de skulle gjøre, og stakk av hvis de ikke synes det var greit, sier Maalen.

I løpet av fem dager besøkte «Film in Norway» de fem sauene over hele landet. Maalen forteller at et høydepunkt var å sette sauen Erik på en seilbåt i Sør-Norge.

- Det var litt morsomt da vi plasserte sauen på seilbåten. Jeg var ikke med ut på båten selv, og satt og ventet. Plutselig ser vi at de seiler forbi. Sauen på dekk, og kamerabåten bak, sier Maalen.

Hun har lært mye om dyrene i løpet av prosjektet.

- De er veldig vennlige og rolige dyr. Jeg ble litt fascinert av dem. Dette er en artig jobb, og man vet aldri hva man møter på, sier filmskaperen.

Allemannsretten i fokus

Hvert år slippes om lag 2 millioner sauer ut i norsk natur. Visit Norway ønsker å kommunisere at turister har like stor frihet som sauene.

- Allemannsretten er en spesiell ting i Norge som mange andre land ikke har. Alle har lov til å nyte naturen på samme nivå som sauene, sier merkevare- og contentansvarlig Ingrid Nernæs i Visit Norway.

Ideen ble utviklet av det London-baserte reklamebyrået Mr.H.

- Vi ble bedt om å komme med noe friskt og nyskapende, med potensial til å skape mye oppmerksomhet for Norge, sier medgrunnlegger Trevor Heley i en pressemelding.

I sommer er det mulig å følge de fem sauene gjennom sosiale medier. Kampanjen rulles ut i elleve land, og har allerede fått mye oppmerksomhet.

- Dette er en norgeskampanje med god stemning og en humoristisk vri, som vi tror vil appellere til et bredt publikum. Vi har allerede fått en overveldende respons etter lanseringen i helgen med over halvannen million visninger på sosiale medier, sier Nernæs.

Følg Adresseavisen på Facebook , Instagram og Twitter.

Bente Maalen er produksjonsleder i «Film in Norway», og ble positivt overrasket over sauene hun filmet. Foto: Privat