Reaksjonene lot ikke vente på seg etter at Adresseavisen publiserte dette leserinnlegget på Ordet fritt tirsdag:

«Det er ikke lov å sykle to i bredden i trafikken»

I innlegget hevder forfatteren blant annet at å «sykle to og flere i bredden, er toskeskap på landevei, og er totalt forbudt!»

- Det er lov

Dette kan Signe Gunn Myre avkrefte. Hun er prosjektleder for Statens vegvesens «Del veien»-kampanje, og sier at det er lov å sykle to og to.

- Ja, det er lov. Hvis det er en stor gruppe anbefaler vi å sykle to i bredden. Dette for å gi en kortere forbikjøringsstrekning enn om man sykler én og én, sier Myre og understreker at dette er til fordel for både syklister og bilister.

Men syklister har også ansvar for å slippe bilistene forbi.

- Jeg så nettopp et bra eksempel hvor den bakerste syklisten snudde seg og vinket oss forbi. Det finnes mange gode eksempler, sier Myre.

Når større grupper sykler sammen, anbefaler Statens vegvesen å trene på veier som er oversiktlige.

- Ikke sykle i grupper på mer enn 20, og splitt gjerne opp gruppen. Hvis det er oversiktlig og lite trafikk, kan man sykle to i bredden. Ellers anbefaler vi å ligge på rekke, sier Myre.

I tillegg oppfordrer vegvesenet bilister til å kjøre forbi syklister med god margin for å unngå dragsug.

Gir sjelden syklister bot

Distriktsleder i UP i Trøndelag og Møre og Romsdal, Per Einar Hollum, er enig i at syklister kan sykle to i bredden.

- Grunntanken i veitrafikkloven er at alle skal vise hensyn til hverandre. Ingen har rettigheter i trafikken, bare plikter, og ingen har mer rett og hevd på veibanen enn andre, sier Hollum, som også er syklist selv.

- Syklister har plikt til å flytte seg for å lage fri vei. Hvis jeg sykler to i bredden, legger jeg meg bak og slipper forbi biler. Det er konflikter i bynære strøk, med syklister som velger fritt mellom kjørebane og fortau. Sykler du i kjørebanen må du forholde deg til reglene der, og sykler du på fortauet må du vise hensyn til dem som ferdes der. Bytter du fra det ene til det andre, blir du uforutsigbar for bilistene, sier Hollum.

Han forteller at det er sjelden politiet bøtelegger syklister.

- Men vi kan godt stoppe og prate med dem, hvis vi opplever at de skaper farlige situasjoner for seg selv og andre, sier Hollum

Debatt på Facebook

Siden Adresseavisen delte leserinnlegget på Facebook, har mange delt og kommentert. Det hersker ulike oppfatninger om hvordan loven bør tolkes.

Her er et utvalg av kommentarene:

«Kjære adressa.no. Legge ut en sånn sak, fra en som ikke har forstått vegtrafikkloven. Er det bare for å prøve å piske opp en oppheting i debatten som vi ikke trenger?»

«Vi er meget glade for det klare rådet fra Statens Vegvesen, som slår fast at det er helt OK å sykle to i bredden. Å sykle to i bredden på landevei er lovlig, fornuftig og hensynsfullt. Å sykle i grupper er en viktig del av landeveissykling, og da er det sikrere å være to i bredden, argumenterer Michalsen. Sånn er det med den saken!»

«Sykle i vei, men vær såpass samarbeidsvillige og forståelsesfull at dere bruker kostbare gang- og sykkelveier der de finns. F.eks. gamle E6 gjennom Malvik. Alt annet avspeiler tankeløshet og egoisme. Spesielt når dere i tillegg ser som en blåkopi av Boasson Hagen.»

«Fikk kjeft av politiet da vi syklet to i bredden før. Nå er det mere trafikk, men altså ikke farlig lenger ? Makan til å sy puter under ræva på syklister.»

«Det folk er forbanna for på syklistene. Og har opplevd det sjøl.er att de ikke er smidige (noen og store grupper)da skjønner jeg att det blir konflikt. De må lære seg å slippe biler frem. I stedet for å stenge veien og lage kø.»

Signe Gunn Myre i Statens vegvesen opplyser at man kan sykle to i bredden. Foto: Jo Vegard Aardal/Statens vegvesen